Annons

Storlek på bilder när de ska skickas....

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Hur gör ni om ni ska skicka iväg bilder över mailen (säg 20 bilder) när de ska vara högupplösta?
Varje bild blir ju GANSKA stor & en del mailar tar inte ens emot så stort.
Hur gör ni?
Eller är det leverans på en fysisk extern källa som tex skiva som gäller i detta fall?

Måste dem komprimeras & hur gör jag?

Är det så jag ska gå tillväga?
Hur funkar komprimering & vart gör jag det lättast. I Photoshop eller....??
Vad betyder komprimering.... Att bilden är mycket minskad när man skickar den i mailen, men att sen när användaren ska öppna dem är de lika stora som ursprungsbilden????
Kan någon berätta?

Sprend!

Jag använder sprend.com. Du gör en komprimerad mapp (zip) och laddar upp mot sprend. Mottagaren får en länk till nedladdning och kan ladda hem paketet (en gång). Du kan du skicka flera hundra megabyte utan att belasta e-posten. Funkar kanon!

????

De laddar naturligtvis ner bilderna via länken

Jag är så dålig på hur man förminskar, komprimerar osv på "rätt" sätt.
När jag lägger ut bilder på min hemsida förminskar jag mina bilder, inte komprimerar...
Ska jag då istället komprimera dem & lägga ut dem på hemsidan menar du?
Behöver inte användaren mitt anv,namn & lösenord för att ta sig in på min hemsida då om jag länkar till den sidan där jag lagt bilderna??

Huruvida du ska förminska och/eller komprimera beror ju helt på vad du kommit överrens om med din kund.

Nej, de behöver inget lösenord. Om du har en egen hemsida där du kan ladda upp filer så kan du ju ladda upp vilken fil du vil, t.ex. en bildfil, eller flera, eller packa ihop många bilder i en zip-fil så att motagaren bara får en fil att ladda ner. Eller så gör du samma sak via Dropbox.

Som ett exempel:
https://dl.dropbox.com/u/64635497/bokhylla.jpg

Klickar du på den länken så kommer du till en JPG-bild som finns på min publika Dropbox. Om du bara klickar på länken så visas bilden. Högerklickar du på länken så kan du välja att ladda ner (spara som).

Huruvida du ska förminska och/eller komprimera beror ju helt på vad du kommit överrens om med din kund.

Nej, de behöver inget lösenord. Om du har en egen hemsida där du kan ladda upp filer så kan du ju ladda upp vilken fil du vil, t.ex. en bildfil, eller flera, eller packa ihop många bilder i en zip-fil så att motagaren bara får en fil att ladda ner. Eller så gör du samma sak via Dropbox.

Som ett exempel:
https://dl.dropbox.com/u/64635497/bokhylla.jpg

Klickar du på den länken så kommer du till en JPG-bild som finns på min publika Dropbox. Om du bara klickar på länken så visas bilden. Högerklickar du på länken så kan du välja att ladda ner (spara som).

Kör du också med Diino erro???

Som Jörgen S skrev är sprend.com superenkelt att skicka stora filer med. Du kanske behöver lite mer detaljerade instruktioner. Jag gissar att du att du använder Win 7.

Markera filerna du ska skicka.
Högerklicka på det du markerat och välj "skicka till" - välj "komprimerad mapp"
När det är färdigt så dyker det upp en mapp som kommer heta någonting.zip. Det är denna du ska skicka.
Gå in på sprend.com och följ instruktionerna.

Använder du Gmail så fixar Google "automatiskt" så att bilderna laddas till din Drive (som Dropbox) och mottagaren får istället en länk. Annars är som sagt Dropbox, Box, Skydrive mfl utmärkta alternativ :)

Nu har jag laddat hem Dropbox.
Men hur komprimerar jag dem?
Jag markerade alla bilder jag skulle ha i en mapp (134MB) & högerklickade & valde komrimera. Vilket resulterade i en ny mapp med 126MB, så nu när jag ska ladda över den till Dropbox tar det en evighet (över 1 timme)....
Är det så det ska vara? Eller ska man göra på ett annat sätt

Nu har jag laddat hem Dropbox.
Men hur komprimerar jag dem?
Jag markerade alla bilder jag skulle ha i en mapp (134MB) & högerklickade & valde komrimera. Vilket resulterade i en ny mapp med 126MB, så nu när jag ska ladda över den till Dropbox tar det en evighet (över 1 timme)....
Är det så det ska vara? Eller ska man göra på ett annat sätt

Nej, det är så det fungerar. Dropbox gör inget annat än erbjuder en lagringplats för dina filer. Tiden beror förstås på din uppkoppling, men låter rimlig för en normal ADSL-uppkoppling -> Dropbox.

Nej, det är så det fungerar. Dropbox gör inget annat än erbjuder en lagringplats för dina filer. Tiden beror förstås på din uppkoppling, men låter rimlig för en normal ADSL-uppkoppling -> Dropbox.

Vad bra :O)
Men jag trodde att om jag komprimerar bilder till en mapp skulle den mappen bli MYCKET mindre i MB. Jag blir inte riktigt klok på detta med storlekar..... Kollar jag på dropbox på min dator där det la sig & kollar på hur stor mappen är står det efter komprimering 129,85kb, MEN kollar jag längst ner till vänster på sidan står det att mappen är 126MB.
Vad är rätt eller hur menas det?
Nu när den jag skickar detta till öppnar upp bilderna ska de alltså vara lika stora som mina original??

Väldigt tacksam för svar, så klart...

Vad bra :O)
Men jag trodde att om jag komprimerar bilder till en mapp skulle den mappen bli MYCKET mindre i MB. Jag blir inte riktigt klok på detta med storlekar..... Kollar jag på dropbox på min dator där det la sig & kollar på hur stor mappen är står det efter komprimering 129,85kb, MEN kollar jag längst ner till vänster på sidan står det att mappen är 126MB.
Vad är rätt eller hur menas det?
Nu när den jag skickar detta till öppnar upp bilderna ska de alltså vara lika stora som mina original??

Väldigt tacksam för svar, så klart...

Hur mycket olika filformat kan komprimeras beror i mångt och mycket på deras komplexitet och hur väl komprimerade de är från början. JPEG använder redan kraftig komprimering för att minska filstorleken, så där finns helt enkelt inte så mycket onödigt som går att packa ihop. Om dina filer hade varit t.ex. okomprimerade .BMP (eller ännu hellre textfiler, komprimerar brutalt bra) så hade det förmodligen hjälpt betydligt mer att komprimera dem.

"Komprimeringen" blir i detta fall mest ett mer lätthanterligt omslagspapper att skicka många mindre filer i.

Ja, om du inte gjort något mycket udda ska de få upp bilder som är på pricken identiska (inte bara ser identiska ut, utan där varenda etta och nolla är på samma plats) med dina "original" hemma på din dator.

Hur mycket olika filformat kan komprimeras beror i mångt och mycket på deras komplexitet och hur väl komprimerade de är från början. JPEG använder redan kraftig komprimering för att minska filstorleken, så där finns helt enkelt inte så mycket onödigt som går att packa ihop. Om dina filer hade varit t.ex. okomprimerade .BMP (eller ännu hellre textfiler, komprimerar brutalt bra) så hade det förmodligen hjälpt betydligt mer att komprimera dem.

"Komprimeringen" blir i detta fall mest ett mer lätthanterligt omslagspapper att skicka många mindre filer i.

Ja, om du inte gjort något mycket udda ska de få upp bilder som är på pricken identiska (inte bara ser identiska ut, utan där varenda etta och nolla är på samma plats) med dina "original" hemma på din dator.

Tack så hjärtligt för svar :O)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto