Annons

Storlek på bilder för bildspel

Produkter
(logga in för att koppla)

Cooper99

Aktiv medlem
Ska sätta ihop några bildspel mha Proshow Gold. Behöver därför redigera ner storleken på mina tiff-bilder så de blir anpassade för tv-skärmen. Om jag fattat rätt skall storleken på bilderna för vanlig tv (vilket jag har) vara 768x576 (i Proshow går detta inte att välja, utan det blir 720x576).

Men, om jag vill "framtidssäkra" bildspelen för att försäkra mig om att bildkvaliten inte blir för dålig den dag jag köpt exempelvis en LCD eller projektor (med HD-kvalite), vilken storlek ska jag då redigera bilderna till?

Kan någon hjälpa mig med en lista på de olika tv-formaten, och de storlekar/upplösningar som krävs för att bilderna inte ska vara sämre än tv:n klara av.

Tacksam för hjälp!
 
Om jag förstår dig rätt försöker du skapa ett bildspel i dvd-video format? Då är den korrekta upplösningen 720 x 576 pixlar, det är även tillåtet att använda 704 x 576 pixlar (de flesta bildrörs-apparaterna klipper lite i kanterna). Det finns ingen möjlighet att framtidssäkra dvd-video formatet med bilder i högre upplösning, utan då måste du välja ett annat videoformat som HD-DVD eller Blueray (bägge formaten klarar full HD-TV dvs. 1920 x 1080 pixlar).

Däremot finns det vissa dvd-spelare som kan läsa ut bildfiler från skivor i dvd-data format, dessa kan då automatiskt generera rätt bildstorlek för den aktuella skärmen. Du får dock ingen skiva som kan spelas av alla dvd-spelare.

Ett annat alternativ är att helt enkelt skapa ditt bildspel i dvd-video format och sedan spara en kopia av bilderna i jpeg-format (valfri storlek) på samma skiva. Vissa dvd-brännarprogram kan fixa detta automatiskt (eg. Nero).

För mer information kan jag rekomendera: http://www.videohelp.com/

/Daniel
 
Cooper99 skrev:
Om jag fattat rätt skall storleken på bilderna för vanlig tv (vilket jag har) vara 768x576 (i Proshow går detta inte att välja, utan det blir 720x576).

Så här är det.

Din dator visar kvadratiska pixlar (1:1). Bilder som lagras på DVD-videoskivor och DV-band i 4:3-format använder sig av rektangulära pixlar, 1.067 gånger bredare än höga. Den fulla 1:1 upplösning för PAL-video är egentligen 768*576 men för DVD (och DV-format och ett gäng andra videoformat) så är den faktiska, lagrade upplösning 720*576, dock med dessa lista rektangulära pixlar som således täcker motsvarande yta på skrämen som 768*576.

Detta ställer till en massa roliga problem och tankevurpor, både för användare och programmerare av videoprogram. Såvida ditt program inte låter dig ange pixelformat till 1.067 så BÖR du spara ut dina bilder i 1:1 upplösning, 768*576, annars är risken att programmet istället skalar om bilderna för att de ska täcka hela skärmen och dina bilder blir utdragna. Knappast något man vill.

Lättaste sättet att se hur just ditt program hanterar detta är att skapa en svart bild i 768*576 med en stor vit cirkel i mitten och texten 768. Spara ut och beskär (inte skala) ner till 720*576, skriv dit 720 istället och spara ut igen. Lägg in bägge i ditt slideshowprogram, skapa en DVD och se om någon av dem blir äggformad. Om så är fallet, använd den upplösning som blev korrekt. Om det blir rätt med bägge bär du ändå hålla dig till 768*576 eftersom de bilderna helt enkelt innehåller mer information från början och det är bättre att programmet som skapar DVDn får skala ner åt dig.

Photoshop CS och nyare klarar att arbeta i rektangulära pixelformat men jag rekommenderar alltid att hålla sig till 1:1-format så långt det går och förlita sig på att programmerarna vet vad de håller på med.
 
En liten sak till, ang framtiden.

Skulle jag skapa ett bildspel idag så skulle jag göra det i högupplöst widescreenformat (1920*1080) och istället låta mitt slideshow-program skapa en "lågupplöst" version för DVD-spelare som man kan använda nu, omedelbums. Klarar inte programmet detta så bör man ändå leta sig vidare. Proshow Gold bör klara sig.

Om du arkiverar dessa källfiler till bildspelet så kommer du att kunna spara ut en ny version till HD-DVD, Blueray Disc eller valfritt datorformat när den dagen kommer utan att behöva gå igenom hela processen igen. Du förlorar ingenting på att hålla filerna i den högre upplösningen redan nu, annat än lite diskutrymme då...
 
Jag tackar för tipsen.

Vad anser ni om att använda tiff-bilderna direkt som de är, i originalstorleken 3888x2592? Dels för att slippa jobbet med att ändra storleken men framförallt för att inte "försämra/begränsa" originalbilderna på något sätt. Bilderna blir iof större än något nuvarande videoformat kan tillgodose, och filstorleken på bildspelet blir betydligt större.
 
Dålig ide

Ska du ha bilden optimalt skärpt för det medium du ska visa den i gör du bästa att använda aktuell uppkösning och skärpa bilden efter detta. Men du kan ju testa med den skärm eller kanon du ska använda och se hur mycket skärpa ditt program/projektor lägger på (jämför med en bild som ör gjord för formatet och som är skärpt så det ser bra ut). Risken är ju att bilden blir för lite skärpt (eller kanske t.o.m för mycket). De gånger (2 gånger) jag visat bilder med pprojektor har resultatet med att använda en originalbild varit dåligt så det har inte varit något alternativ). Hur det funkar med dvd olika tv har jag dålig koll på. Du får testa och se.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.