Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storlek och form på filter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Sitter i tankar att inhandla mina första filter, cirkulära.

Det finns en del att välja på.... Men frågan är egentligen om storleken på filterna. Säg att jag har objektiv med diameter 58, 62 och 77mm. Då känns det som om jag köper det största filtret för 77mm och sen stepringar från över storlekar? Eller ska man ha ett filter för varje storlek?

Sen läste jag någonstans att det är bättre att välja rektangulära filter, typ Cokin filtersystem istället. Vad säger folk här på forumet om det?

77 mm filter är mycket dyrare än de mindre så om du skall ha ett UV-filter på varje objektiv hela tiden så blir det inte så bra. Linsskydden blir också dyrare och dessutom sticker de för stora filter ut onödigt mycket. Motljusskydden passar inte osv. Men jag antar att du inte menar UV-filter.
För effektfilter som används sällan kan det vara en billigare lösning att använda stepringar.

Tanken var att köpa en enda uppsättning grå filter, då i storlek 77mm.
Då passar dom till mitt största objektiv.
Sen hade jag tänkt att använda stepringar ner till 62mm respektive 58mm för de andra objektiven. På så sätt slipper jag ju köpa filter till varje objektiv. Eller löser man detta på något annat sätt? Köper man en uppsättning filter till varje objektiv? Låter dyrt...

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto