Annons

storlek hos proprint?

Produkter
(logga in för att koppla)

tilly

Medlem
Antagligen en ganska dum fråga men frågar man inte så lär man sig inte so here we go!

Jag har tänkt beställa kort hos proprint (digitala) och undrar lite över storlek på korten när man fixar till dom i photoshop?

På proprints sida står de:

10,2 x 15,2 (2:3)
11,4 x 15,2 (3:4)
10,2 x så lång bilden är, 13,6 - 30,5

Vad menar dom med de? Och hur stora ska dom minst/störst vara då i pixlar?

Av proprint själva fick jag endast svaret att dom ska kunna skrivas ut i 150dpi för att de ska bli snygga kort.

Någon vänlig själv som har lust att tala om för mig hur man räknar ut storleken på korten??

tilly skrev:
Någon vänlig själv som har lust att tala om för mig hur man räknar ut storleken på korten??
Du behöver inte räkna ut någonting, bara att skicka in din digitala fil och välj vilken storlek du vill ha på kopian.

Om bilden inte ska vara större än 10x15 är det dock onödigt att skicka in en större bild än 400 pixlar/tum * 10 cm * 1/2,54 tum/cm = 4000 / 2,54 = 1575 pixlar på höjden. Minsta lämpliga pixeldimension för höjden 10 cm blir med värdet 150 alltså 1500 / 2,54 = 590 pixlar.

Tack för svaret!

Jag kan/vill inte skicka in bilderna så som dom är nu utan jag vill editera dom och få dom som jag vill och då är det bra att veta måtten så det inte blir helt tokigt med beskärningen.

Ska skicka in några kort och hoppas på det bästa :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar