Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storlek E-510

Produkter
(logga in för att koppla)

Perebba

Ny medlem
Nu har jag varit runt och försökt hitta en E-510 att provhålla men det finns inte inom de närmsta milen. Den tilltalar mig på många sett rent tekniskt men jag vill inte beställa en på nätet och sen upptäcka att den känns helt fel i handen.
E-410 upplevde jag som för liten, EOS 400D och Nikon D40X var bättre men inte helt perfekta. Är det någon som provat och kan försöka sig på en jämförelse med ovanstående kameror rent storleksmässigt. Jag antar att jag ändå vill känna på en men om det verkar helt åt pipan behöver jag inte åka 8 mil i onödan.

Anne-Li
 
Nu har jag visserigen en E-400, men ingen E-510.
Det som talar för E-510 är framför allt den inbyggda bildstabiliseringen, varför jag brukar rekommendera just E-510 (dubbel zoom kit) till de som funderar på en ny systemkamera.

E-400/E-410 är för mig en utmärkt andra-kamera, när en stor E-3 med de tillhörande tyngre objektiven är för tung att släpa med, t.ex. i skidbacken.

Det skiljer förvisso bara ett hekto mellan E-410 & E-510.

---------------------------------------
• E-400
Dimensions 130 x 91 x 53 mm (5.1 x 3.6 x 2.1 in)
Weight (no batt) 375 g (13.2 oz)
Weight (inc batt) 435 g (15.3 oz)
---------------------------------------
• E-410
Dimensions 130 x 91 x 53 mm (5.1 x 3.6 x 2.1 in)
Weight (no batt) 375 g (13.2 oz)
Weight (inc batt) 435 g (15.3 oz)
---------------------------------------
• E-510
Dimensions 136 x 92 x 68 mm (5.4 x 3.6 x 2.7 in)
Weight (no batt) 460 g (16.2 oz)
Weight (inc batt) 535 g (18.9 oz)
---------------------------------------
---------------------------------------
•• ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6
Mått 65.5mm (D) x 61mm (L)
Vikt 190g
Filter Size Diameter 58mm
---------------------------------------
•• ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:4.0-5.6
Mått 65.5mm (D) x 72mm (L)
Vikt 220g
Filter Size Diameter 58mm
---------------------------------------
 
Hvis du syntes E-410 er lille, kommer du sikkert til at syntes E-510 bliver det lille stykke større, at du vil syntes den er tilpas.

Jeg havde E-400 da jeg fik min E-510 og den ligger meget bedre i hånden uden at virke stor, pga. 510 har greb hvor batteriet er.

Selv i en lille hånd, vil jeg tror man har et godt greb i 510.
 
Hej Anne-Li,

Jag har känt på alla de kameror du nämner, eftersom jag också skall till att köpa mig en digital systemkamera. Jag har ganska små händer och rangordnar dem så här i greppkänsla:

1. Olympus e-510 (passade mina händer som handsken).
2. Nikon D40X (också bra kompromiss mellan litenhet och bra grepp).
3. Olympus e-410 (vänsterhanden, som håller objektivet, får styra mycket mer och inte bara stötta - påminner på så sätt om en klassisk systemkamera för film).
4. Canon 400D (trots att jag har små händer så försvinner lillfingret in under huset på ett olustigt vis).

Men det här är som sagt baserat på klämmande i affärer. Jag tror att det är lättare att vänja sig vid ett grepp som är mindre än optimalt, än ett som är för stort (som till exempel Pentax K10D för mig). Man håller ju trots allt en systemkamera med båda händerna. Och jag tror också att det är viktigare att fingrarna når inställningshjul och knappar på ett bekvämt sätt (där ligger både Pentax och Canon dåligt till för mig). För min del lutar det nog åt en Olympus e-410. Det enda kvarstående "hindret" är att det inte finns någon liten nätt normalzoom med bra ljusstyrka. Jag ber varje kväll för en 14-28/2,8 i storlek och vikt som kitzoomen.

/Arne
 
Tack till er alla!

Det låter på era beskrivningar som det är en kamera som kan passa mig bra storleksmässigt.
Jag får ringa runt och se om jag kan hitta en butik som har den hemma så jag får känna på den.
Håll tummarna!
 
jag har samma problem med att hitta en E-510 att provhålla.
De jag provat hittills i butik är dessa:

Nikon D80: ligger perfekt i handen.
Canon 400D: för litet grepp, lillfingret får inte plats och resten av fingrarna får en liten konstig vinkel.
Sony Alpha 200: ligger också perfekt i handen.
Nikon D40: för liten denna också som 400D.

Är det risk att jag kommer tycka E-510 är alldeles för liten eftersom D80 och Alpha200 ligger bra i handen som verkar vara rätt stora kameror?
 
Finns i en del butiker

Jag är också sugen på en 510. Efter att ha provat den i handen på stan i en av elektronikkedjorna (påav;-) kommer jag nog köpa den tillsammans med Olympus 14-54 objektiv på nätet så fort jag har pengar.
 
butikerna häromkring har den inte hemma och tar inte hem om dom inte får en beställning på den pga att den säljer så lite :/

Carl, har du provat D80 eller canon 400D? hur uppfattar du storleken emellan dessa olika kameror isåfall?
 
D80 känns lite större, men det är en grym känsla att hålla den. Även objektiven kan ju bli lite större eftersom olympus har det mindre formatet 4/3. Jag är inte riktigt kompis med menyerna på D80, men å andra sidan är jag lite inkörd på Olympus (550uz). D80 har ingen stabilisering i huset och ger inte riktigt samma möjligheter till smidiga bra objetiv tycker jag.

400 D har jag för mig att jag hållt i och inte gillat känslan riktigt + inte bildstabilisering + inte 4/3

510 börjar bli mycket prisvärd nu efter prissänkningarna. Har funderat en del på fokuseringen med 3 punkter, men tror nog att det ska funka, jag tror att jag kommer välja mittenpunkten ändå.
 
Kan bara berätta..

att jag hittade kameran 7 mil hemifrån. Åkte dit, provhöll och fastnade. Sen följde en tid med velande fram och tillbaka, plus och minuslistor, funderingar kring andra nya modeller, andra märken osv men till sist beställde jag och förra helgen kom den hem. Jag måste erkänna att jag haft lite problem med att få bra bilder (inomhus) men när jag väl vågade börja experimentera lite så blev det mycket bättre och nu är jag helnöjd med min relativt lilla och smidiga kamera. Saknar dock en extern blixt. Menyerna har varit lätta att utforska, objektiven (köpte kitet med dubbelobjektiv) smidiga att ha med och den kommer att räcka ett bra tag.
Visst, nu när man ser E420 och anar att det nog kommer en uppgradering även på 510:an så funderar man på om man skulle väntat men så är det med tekniska prylar. Det står alltid något nytt bakom hörnet och lurar.
 
Trösta dig med att du (förmodligen?) gjorde ett fynd, nu när E-510 har prissänkts så kraftigt.

E-520 lär ju vara en hel del dyrare.

Grattis till nya kameran och lycka till med fotandet! :)
 
Re: Kan bara berätta..

Perebba skrev:
Saknar dock en extern blixt.

Cyberphoto har fortfarande Olympus FL-36 för dryga tusenlapppen (prissänkt från dryga två tusen). Enda skillnaden mot FL-36R är att den inte går att lösa ut med IR-signal, som ditt kamerahus ändå inte har.
Kanske något att överväga?
 
FL-36 är just nu en extremt prisvärd blixt, jag skaffade själv en sådan i höstas, fast då för 795:-.

Det man bör tänka på gällande FL-36R om man nu är intresserad av trådlös blixt, är att Olympus faktiskt kan släppa en ny fast programvara som möjliggör trådlös blixtstyrning även på E-510.

De har redan släppt sådan programvara till kameran SP-560.

E-420 har också den programvaran.

Så den finns.

Det enda som behövs i hårdvara är en inbyggd blixt, eftersom blixtstyrningen sker med blixtrande (inte IR), och det har ju E-510.

Som vitamin skrev, behöver du inte trådlös blixt, så funkar även FL-36.
 
795:-! Jag har tänkt att blixt inte är min grej riktigt, men det känns som om man borde slå till när det är så billigt. Var köpte du den och vet du om det fortfarande är samma pris?
 
Det var i höstas som sagt, så nu gäller inte priset längre.

Jag tipsade omedelbart om priset i den stora blixttråden, så flera här köpte den då.

Ordinarie pris var 2300:- (har jag för mig) och det var hos dustin.se jag köpte den.

Nu finns den billigaste hos Fotokungen, som tar 990:-

Den är väl slutsåld snart, eftersom efterföljaren funnits ett tag nu.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.