Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

STORFORMAT - vad ska jag tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)
ta med en digitalkamera o ställ bredvid storformataren o exponera exakt lika o samma utsnitt. Då kan man sen hemma ta beslut om vad som ska framkallas o inte.

Usch! Det där låter som en hemsk idé. Det roliga med analogt är ju just att du inte har en display. Att måste få till det från början och det inte finns någon elektronik osv osv.. Tycker inte du ska förstöra din Storformatsfotografering genom att blanda in en digitalkamera.
 
Usch! Det där låter som en hemsk idé. Det roliga med analogt är ju just att du inte har en display. Att måste få till det från början och det inte finns någon elektronik osv osv.. Tycker inte du ska förstöra din Storformatsfotografering genom att blanda in en digitalkamera.

Jo, det är klart, om det inte är så att man "måste" få till det pga att man är på en viss plats en viss tid tex.....men om man bara "softplåtar" håller jag med dig....;-)
 
Lite OT kanske, men för ett antal år sen såg jag ett program på TV som handlade om en japansk fotograf som fotade Himalajas toppar från ett litet flygplan. Han använde en storformatskamera, 4x5" antar jag. Han fotade förstås handhållet.

Det som imponerade på mig, förutom bilderna, var att han matade fram en ny film nästan lika snabbt som jag med en småbildskamera med manuell filmframdragning. Hur kan det ha gått till?

Olle


Ja det var en trevlig dokumentär. Snygga bilder på topparna i härligt släpljus.

Jag försöker minnas vad det var för kamera han körde med.


/Johan
 
Men varför öht skjuta om du inte tänker soppa?

Primärt för att det är dyrt att framkalla storformat och jag hatar att hålla på med kemi själv. På det här sättet kan jag fota mer än bara det jag vet jag behöver utan att öka kostnaden så mkt.

Kör tex oftast dia som sen ska trumscannas, o då kan det vara mkt tajt med exponeringsomfånget och inte helt självklart vad som ska "offras". Och flera gånger har jag räddat upp min egen klantighet i framkallningen sen....;-)

Beror ju helt på vad man fotar o vad man vill uppnå såklart. Det här är för när man har en tydlig målsättning med vad man vill uppnå. Inget för spontanbilder direkt....;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.