Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

STORA problem, snälla hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Har haft nåt liknande fel för längesen. Löste sig galant med kostläsare istället.
Finns adapter till din kortläsare tror jag om det inte passar med den du har.

Annars får du hålla koll på spökena. Börja kolla under sängen :)

Har haft nåt liknande fel för längesen. Löste sig galant med kostläsare istället.
Finns adapter till din kortläsare tror jag om det inte passar med den du har.

Annars får du hålla koll på spökena. Börja kolla under sängen :)

Sambon kolla runt lite på nätet nu o verkar som många med Windows 8 haft problem med eos utility. Nånting canon borde göra nåt åt. Det konstiga kvarstår dock. Att samma problem plötsligt finns på vår dator med xp också...

Spöken som sagt.... Lutar åt väldigt troligt...

Byt program

Sambon kolla runt lite på nätet nu o verkar som många med Windows 8 haft problem med eos utility. Nånting canon borde göra nåt åt. Det konstiga kvarstår dock. Att samma problem plötsligt finns på vår dator med xp också...

Spöken som sagt.... Lutar åt väldigt troligt...

Hej

Använder ZoomBrowser själv, prova att använda de istället. Avinstallera EOS Utility först.
Då de gäller datorer finns de många "spöken" ;-)

ThomasR

Har du uppdateringar i Windows på gång? Ibland kan dessa uppdateringar störa Usbportarna.
Är alla piggar på minneskorten, sladdar och i kameran hela?

Testa mot en annan dator

Testa en annan sladd mellan dator och kamera

Om du ska köpa en kortläsare så köp en av ett bättre märke. Min erfarenhet av dåliga kortläsare på CF-kort har get mig lite problem med Raw-filerna. Rollei-läsaren från MediaMarkt, skräp. Ett halvårs RAW-filer blev korrumperade. SanDisk, piggarna böjs lätt. Använder idag en Lexar-läsare som jag är väldigt nöjd med.

Jag hoppas att det löser sig, lycka till

Har du provat att ladda ner senaste EOS Utility? Släpptes 2014-01-07 för Win 8, 8,1 både i 32 och 64 bitars version.

EOS Utility ?? Varför lägga in onödig programvara överhuvudtaget? Man behöver ingen programvaara för att lägga över bilder, och har man photoshop eller liknande med bridge på dagorn kan man använda det om man vill. Kör aldrig över bilder via kameran, det är ju helt onödigt, som flera har nämnt, kortläsare är att föredra, jag kör bara över via utforskaren precis som ett vanligt usb.

Något mer kan jag nog inte säga :) Förutom BACKUP på bilderna på datorn.

Jag har i alla år kört kamera -> PC, med EOS 350D, 40D, 5D Mk2, 650D och nu 70 D. Aldrig haft något problem av nån sort alls.

//Benny

Precis som Benny har jag alltid kört mina kameror direkt till PC’n via EOS Utility utan några problem, förstår inte varför man skall gå via en kortläsare?
EOS util. hjälper dig också att organisera dina bilder direkt på HD’n, samt att du har en hel del inställningsmöjligheter både vad gäller mappstruktur på HD’n samt kameran.
Smaken är som baken… och tur är väl det ;-).

Hej, ditt problem låter som att det är kontakten mellan kameran och kabeln, om du tar ett foto med kameran, kan du se den på kamerans skärm när du trycker på previewknappen? Är det så, så finns det inget problem med kortet.
Sedan att det funkar med den andra kamera så säger ju att det är 7D problem, är den en månad gammal så gå till butiken och så får du bjuda dem att titta på kontakten i kameran (låter som en typ av kortslutning om det gör att datorn beter sig så där) då den borde ha garantin kvar.

Hoppas att ditt problem fixar sig :).

Mvh, Luis.

Make it simple!

Precis som flera andra beskrivit i sina inlägg så laddar jag ner bilderna direkt från kameran till PC'n. Jag har aldrig upplevt några problem med detta. Minneskortsläsare och kameraleverantörernas programvaror tycker jag inte tillför något när det gäller själva överföringen av bilder. Windows klarar alldeles utmärkt att hantera en kamera som en extern USB-disk och sen är det bara att flytta/kopiera bilder mha. Utforskaren. Enklare kan det knappast bli.

EOS Utility ?? Varför lägga in onödig programvara överhuvudtaget? Man behöver ingen programvaara för att lägga över bilder, och har man photoshop eller liknande med bridge på dagorn kan man använda det om man vill. Kör aldrig över bilder via kameran, det är ju helt onödigt, som flera har nämnt, kortläsare är att föredra, jag kör bara över via utforskaren precis som ett vanligt usb.

Ja, onödiga program ska man förstås inte ha. :)

EOS Utility är dock inte direkt onödigt om man gillar dess funktioner. Det kopierar automatisk över de bilder från kameran som inte redan har kopietats till datorn så man slipper hålla på med att kopiera för hand och hålla reda på vilka man har kopierat redan.

Dessutom är det ett rätt bra program för fjärrstyrning av kameran.

(Och det skadar inte att installera programmen från skivan som följer med datorn bara för att prova programmen lite. Vill man inte fortsätta att använda dem kan man låta bli).

Av TS beskrivningar att döma så tror jag att det handlar om något tras med datorn. Om det är hård- eller mjukvarufel är svårt att säga, så lite körningar av diagnostikprogram behövs nog.

Varför tycker du att kortläsare är ett bättre alternativ?
Jag har kört över per sladd sedan 2009 och aldrig haft problem. Jag slipper få böjda slitna stift i kortläsarfacket på kameran som en del råkar ut för.
Att det skulle vara en fördel med kortläsare kan jag inte se.

Fort som tusan

Varför tycker du att kortläsare är ett bättre alternativ?
Jag har kört över per sladd sedan 2009 och aldrig haft problem. Jag slipper få böjda slitna stift i kortläsarfacket på kameran som en del råkar ut för.
Att det skulle vara en fördel med kortläsare kan jag inte se.

Enda fördelen är väl att de går snabbt som attan me USB3 läsare. Har inte hört nån kamera som har USB 3 kombabilitet ännu !?

ThomasR

Rensa registret kanske

Jag förstår inte vad som händer här hemma, känns ärligt talat som det spökar! Hoppas någon varit med om liknande och kan hjälpa mig och återförsäljaren o Canon att förstå.

Har en Canon 7D som inte ens är en månad gammal och en äldre 400D.
Vi har två datorer, en äldre stationär med operativsystemet windows XP och en sprillans ny bärbar köpt igår med opsystemet windows 8.

Nu till historien som borde gå till historen som den konstigaste någonsin!

Mitt i överföringen av bilder från 7D till den stationära så stannar allt av och låser sig och sen funkar det inte att komma i kontakt med minneskortet. Felmeddelande: "there are no images in the camera or memory card that match download conditions".

Testar i nya bärbara datorn....samma sak, samma felmeddelande.

Testar då med min 400D med dens minneskort. Funkar.
Testar då med 400D´s minneskort i 7D i den bärbara. Funkar inte, samma felmeddelande.
Testar med 7D´s minneskort i 400D. Funkar inte, samma felmeddelande.
När man startar 400D inkopplad i dator kommer det upp menyval på kamerans display där man kan välja att föra över bilder och detta fungerar med 7D´s minneskort genom nåt annat program i datorn så jag gör det med 400D-kameran. Mitt i stannar allt upp precis så som det började med 7D i den stationära datorn.

Därefter slutar Canon Utility att fungera och går inte alls att starta upp så länge en kamera är inkopplad. Utan kamera i går det i alla fall att starta programmet. (Utility är programmet man för över bilder från kameran till datorn med).

Nu fungerar ingenting. Inga bilder går att komma åt från någon kamera men det går fortfarande bra att titta på bilderna i kamerornas displayer.

Har testat olika USB-portar, olika sladdar, ta bort och installera om programmet.

Testade med ett nytt minneskort som aldrig rört 7D eller den stationära datorn men fungerar inte det heller.

Canon har försökt hjälpa mig genom att skicka ny uppdatering på Utility-programmet i datorn men funka inte.
Återförsäljaren Scandinavian photo skickar nya minneskort till mig imorgon men det kommer inte lösa problemet känner jag. Har ju redan försökt med 3 olika i olika datorer utan resultat.

VAD F*N HÄNDER?????? Spökar det eller?
Igår hade jag två fungerande kameror och 3 minneskort. Nu funkar ingenting och ingen lösning verkar va i sikte!!!!!

Hur ska jag göra?
Sliter mitt hår och är otroligt ledsen.

Hoppas någon orkat läsa genom detta och kan komma med förslag för jag har provat allt.
Förutom att försöka med minneskortsläsare vilket jag ska åka och köpa imorgon och testa med.

Hej Ladda ner ett program som heter CCleaner. Installera, starta och välj registret i vänster kolumn, klicka på "Sök efter problem" sen "Reparera valda problem"

Kan vara värt ett försök, du blir iaf av me annat skräp i registret ;-)
Varit med om att hitta 2500-3000 felaktiga/onödiga registervärden som fått datorer att bete sej som värmeelement (ingen större aktivitet men väldigt belastade å varma) Innehavarna har förvånat frågat om jag bytt nåt i datorn. - Den är ju som ny ??

ThomasR

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar