Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

STORA problem, snälla hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

nirnaeth

Aktiv medlem
Jag förstår inte vad som händer här hemma, känns ärligt talat som det spökar! Hoppas någon varit med om liknande och kan hjälpa mig och återförsäljaren o Canon att förstå.

Har en Canon 7D som inte ens är en månad gammal och en äldre 400D.
Vi har två datorer, en äldre stationär med operativsystemet windows XP och en sprillans ny bärbar köpt igår med opsystemet windows 8.

Nu till historien som borde gå till historen som den konstigaste någonsin!

Mitt i överföringen av bilder från 7D till den stationära så stannar allt av och låser sig och sen funkar det inte att komma i kontakt med minneskortet. Felmeddelande: "there are no images in the camera or memory card that match download conditions".

Testar i nya bärbara datorn....samma sak, samma felmeddelande.

Testar då med min 400D med dens minneskort. Funkar.
Testar då med 400D´s minneskort i 7D i den bärbara. Funkar inte, samma felmeddelande.
Testar med 7D´s minneskort i 400D. Funkar inte, samma felmeddelande.
När man startar 400D inkopplad i dator kommer det upp menyval på kamerans display där man kan välja att föra över bilder och detta fungerar med 7D´s minneskort genom nåt annat program i datorn så jag gör det med 400D-kameran. Mitt i stannar allt upp precis så som det började med 7D i den stationära datorn.

Därefter slutar Canon Utility att fungera och går inte alls att starta upp så länge en kamera är inkopplad. Utan kamera i går det i alla fall att starta programmet. (Utility är programmet man för över bilder från kameran till datorn med).

Nu fungerar ingenting. Inga bilder går att komma åt från någon kamera men det går fortfarande bra att titta på bilderna i kamerornas displayer.

Har testat olika USB-portar, olika sladdar, ta bort och installera om programmet.

Testade med ett nytt minneskort som aldrig rört 7D eller den stationära datorn men fungerar inte det heller.

Canon har försökt hjälpa mig genom att skicka ny uppdatering på Utility-programmet i datorn men funka inte.
Återförsäljaren Scandinavian photo skickar nya minneskort till mig imorgon men det kommer inte lösa problemet känner jag. Har ju redan försökt med 3 olika i olika datorer utan resultat.

VAD F*N HÄNDER?????? Spökar det eller?
Igår hade jag två fungerande kameror och 3 minneskort. Nu funkar ingenting och ingen lösning verkar va i sikte!!!!!

Hur ska jag göra?
Sliter mitt hår och är otroligt ledsen.

Hoppas någon orkat läsa genom detta och kan komma med förslag för jag har provat allt.
Förutom att försöka med minneskortsläsare vilket jag ska åka och köpa imorgon och testa med.

Har du tillgång till en kortläsare så prova det i stället för att koppla kameran till datorn.

Jag brukar själv göra som du, men i detta fallet skulle jag prova kortläsare.

RED// Ja, hur kunde jag missa din sista mening ;-) Hoppas att kortläsaren hjälper dig!

Har du tillgång till en kortläsare så prova det i stället för att koppla kameran till datorn.

Jag brukar själv göra som du, men i detta fallet skulle jag prova kortläsare.

Jag ska åka och köpa en imorgon. Men är det inte otroligt konstigt att från att allt fungerat så fungerar det inte i någon av datorerna, någon av kamerorna, något av minneskorten med någon av sladdarna trots uppdaterat program???
Fungerar det inte med kortläsaren heller så vet jag inte vad ja ska göra. Känns som spöken då för nåt annat kan det väl ändå inte va? Skämt åsido.....

Jag förstår inte vad som händer här hemma, känns ärligt talat som det spökar! Hoppas någon varit med om liknande och kan hjälpa mig och återförsäljaren o Canon att förstå.

Vi har två datorer, en äldre stationär med operativsystemet windows XP och en sprillans ny bärbar köpt igår med opsystemet windows 8.

Mitt i överföringen av bilder från 7D till den stationära så stannar allt av och låser sig och sen funkar det inte att komma i kontakt med minneskortet. Felmeddelande: "there are no images in the camera or memory card that match download conditions".

Testar då med 400D´s minneskort i 7D i den bärbara. Funkar inte, samma felmeddelande.
När man startar 400D inkopplad i dator kommer det upp menyval på kamerans display där man kan välja att föra över bilder och detta fungerar med 7D´s minneskort genom nåt annat program i datorn så jag gör det med 400D-kameran. Mitt i stannar allt upp precis så som det började med 7D i den stationära datorn.

Därefter slutar Canon Utility att fungera och går inte alls att starta upp så länge en kamera är inkopplad. Utan kamera i går det i alla fall att starta programmet. (Utility är programmet man för över bilder från kameran till datorn med).

Nu fungerar ingenting. Inga bilder går att komma åt från någon kamera men det går fortfarande bra att titta på bilderna i kamerornas displayer.

Har testat olika USB-portar, olika sladdar, ta bort och installera om programmet.

Testade med ett nytt minneskort som aldrig rört 7D eller den stationära datorn men fungerar inte det heller.

Canon har försökt hjälpa mig genom att skicka ny uppdatering på Utility-programmet i datorn men funka inte.
Återförsäljaren Scandinavian photo skickar nya minneskort till mig imorgon men det kommer inte lösa problemet känner jag. Har ju redan försökt med 3 olika i olika datorer utan resultat.

Igår hade jag två fungerande kameror och 3 minneskort. Nu funkar ingenting och ingen lösning verkar va i sikte!!!!!

Hur ska jag göra?

Hoppas någon orkat läsa genom detta och kan komma med förslag för jag har provat allt.
Förutom att försöka med minneskortsläsare vilket jag ska åka och köpa imorgon och testa med.

Har haft samma problem - kortläsare är endaste lösning. Man skal inte köre kamera direkt till computer ......

Har haft samma problem - kortläsare är endaste lösning. Man skal inte köre kamera direkt till computer ......

Skönt att de funka för dig sen! Hoppas det gör det för mig med. Men hur kan det ha funkat innan helt o hållet prickfritt i hur många år som helst med 400D?
Har även gjort flera överföringar på det här sättet med nya kameran innan det slutade fungera!!!

Hur ska jag göra?

Hej !

Vad som händer är inte lätt att gissa...

Har du någon aning om hur många bilder det är på kortet ?

eller om nummerserien har gått "runt", dvs bildnr
9997, 9998, 9999, oj, nu 0001, den läggs i ny katalog på kortet.

Nu testde jag för första gången att ansluta en 40D till en Win8, den
installerade drivrutiner, frågade vad den skulle göra och jag svarde:
visa i utforskaren.

Fick då en enhet som heter Canon 40D.. som man sedan kan öppna och gå
vidare till minneskortet, här CF, bilderna finns i DCIM, har du haft kortet
i andra kameror kana det se olika ut.

Får du en enhet i utforskaren ?

Om inte så skulle jag prova med att avistallera Eosutil, obs inte något annat.
Kolla först om det finns en kamerainställning vad som ska hända vid datoranslutning.

----

Sen, gå denna väg och plocka filer och spara mm.

//MW

Försöker gissa lite .........

Kortet har varit i båda kamerorna, kataloger resp fil (bildnr) blir lite lustiga.

Eosutil får spasm.

//MW

Hej !

Vad som händer är inte lätt att gissa...

Har du någon aning om hur många bilder det är på kortet ?

eller om nummerserien har gått "runt", dvs bildnr
9997, 9998, 9999, oj, nu 0001, den läggs i ny katalog på kortet.

Nu testde jag för första gången att ansluta en 40D till en Win8, den
installerade drivrutiner, frågade vad den skulle göra och jag svarde:
visa i utforskaren.

Fick då en enhet som heter Canon 40D.. som man sedan kan öppna och gå
vidare till minneskortet, här CF, bilderna finns i DCIM, har du haft kortet
i andra kameror kana det se olika ut.

Får du en enhet i utforskaren ?

Om inte så skulle jag prova med att avistallera Eosutil, obs inte något annat.
Kolla först om det finns en kamerainställning vad som ska hända vid datoranslutning.

----

Sen, gå denna väg och plocka filer och spara mm.

//MW

Hejj
Det finns olika många kort på de olika minneskorten, har även testat formatera om ett av dem o ta nya bilder men det funkar inte heller.
Systemet frågade ibland vad jag ville göra med kamerorna precis som du skriver. Jag har testat lite olika val där och i början fungerade det men inte längre. Går jag genom utforskaren o tittar i DCIM kan ja se jpg men inte raw.

Känner mig helt likgiltig här hemma :(
Tack för svar!

Jag skulle rekommendera att inte göra något mer alls innan du testat med en minneskortläsare - det vore ju rätt trist om kortet skulle råka gå sönder och du förlorar bilderna.

Försöker gissa lite .........

Kortet har varit i båda kamerorna, kataloger resp fil (bildnr) blir lite lustiga.

Eosutil får spasm.

//MW

Jag trodde nåt liknande först så det äldre minneskortet jag hittade som bara varit i 400D satte jag INTE i, i7D. Trodde jag löst problemet men ICKE :(

Använder du Canons program EOS Utility för att föra över bilderna?
Om du gör det, har du uppdaterat det med CD-skivan som kom med 7D?

Jag skulle rekommendera att inte göra något mer alls innan du testat med en minneskortläsare - det vore ju rätt trist om kortet skulle råka gå sönder och du förlorar bilderna.

Det är nog så som du säger. Jag får lämna detta till morgondagen. Men konstigt är det. Kommer inte kunna somna inatt för är helt säker på att det spökar här hemma nu :D

Jag trodde nåt liknande först så det äldre minneskortet jag hittade som bara varit i 400D satte jag INTE i, i7D. Trodde jag löst problemet men ICKE :(

Jag hade en gång liknande problem, använde en usbsladd som låg
lite hursomhelst, fungetrade perfekt tills plötsligt.......

Efter en massa letande liknande ovanstående, avlslitet hår, soluppgång, solnedgång,
fula ord,

så visade det sej att jag kört sönder usbkontakten med skrivbordsstolen.

==> Prova med en annan sladd !!

//MW

Jag hade en gång liknande problem, använde en usbsladd som låg
lite hursomhelst, fungetrade perfekt tills plötsligt.......

Efter en massa letande liknande ovanstående, avlslitet hår, soluppgång, solnedgång,
fula ord,

så visade det sej att jag kört sönder usbkontakten med skrivbordsstolen.

==> Prova med en annan sladd !!

//MW

Tack för tipset men som ja skrivit i starten så har ja testat olika sladdar redan ;)
Glömde även skriva att den stationära datorn har kraschat nu med. Går inte att starta.

Tack för tipset men som ja skrivit i starten så har ja testat olika sladdar redan ;)
Glömde även skriva att den stationära datorn har kraschat nu med. Går inte att starta.

Fanns det virusskydd i den ?

Brann upp, eller bara hd-stopp ?

Borde inte påverkat, men vem kan säga säkert.

//MW

Fanns det virusskydd i den ?

Brann upp, eller bara hd-stopp ?

Borde inte påverkat, men vem kan säga säkert.

//MW

Vet ingenting ännu mer än att den inte startar. Me en duktig kompis ska titta på den imorgon. Han kanske kan säg nåt om detta problemt med. Hoppas hoppas!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto