Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stora korn?

Produkter
(logga in för att koppla)
matnyttige skrev:
-Jo, det blir något större korn på Pan F med Rodinal men dock inte så stora korn som du gjorde gällande (så att han skulle få hjärtattack). Rodinal är den framkallare som utmärker sig mer än andra framkallare med bla ett större skärpeintryck. (Dock ej högre upplösning eller finare korn).

Blir det större korn så blir det större korn, och det var inte vad vi var ute efter.
Jag tycker skillnaden mellan Rodinal och D76 när man scannar in är väldigt stor, därav hjärtattacken.

D76 outspädd ska ge finare korn, men om det verkligen syns är en annan femma. Mycket lite isf.

/Henri

Graal skrev:
För surt stoppbad och överexponering ger grövre korn men det som mest påverkar kornstorleken är framkallningstiden. Att D-76 skulle ge synbart finare korn konc. än utspädd 1+1 tvivlar jag på.

Såg någonstans (tror att det var på PHOTAX hemsida) att kraftig aggieringen faktiskt kan ha samma effekt som förlängd framkallningstid.

Tja, jag vänder dosan åt olika håll så många gånger jag hinner på 5 sekunder, vanligtvis 4 eller 5 om jag pressar farten lite. Jag skakar ju inte direkt, agiterar nog ganska försiktigt, men det är svårt att veta eftersom jag bara har gått efter mallar och "skolor" på nätet, inte blivit upplärd på det.

Brejdol skrev:
Tja, jag vänder dosan åt olika håll så många gånger jag hinner på 5 sekunder, vanligtvis 4 eller 5 om jag pressar farten lite. Jag skakar ju inte direkt, agiterar nog ganska försiktigt, men det är svårt att veta eftersom jag bara har gått efter mallar och "skolor" på nätet, inte blivit upplärd på det.

Låter som kraftig aggitering tycker jag. Ett tips är att du aggiterar enligt mönstret i länken nedan även i början, dock under den tid som anges på filmförpackningen, snurrandet av spiralen är inte alls samma sak. Testa får du se om det blir bättre.
Lycka till
/Affe

http://www.photax.se/mrkr/dsr/agitering.htm

Tycker också du ska ta och testa agiteringsmetoden som finns på photax. Många av de framkallningstider som anges från tillverkare etc. utgår från denna agiteringsmetod vad jag förstår.

Jag har kört Pan F i Xtol 1+2 i 10min@20°C. Det ger ganska fint korn. Men förvänta dig inte att Pan F ska ge pyttepyttekorn, det är ändå en traditionell kornstruktur i den filmen. Jag skulle vilja påstå att t ex Fuji Acros 100 ger ett finare korn än Pan F, däremot kan jag inte uttala mig om upplösningen är bättre på Acros eller PanF.

Personligen tycker jag att PanF är lite svår att exponera rätt. Den är väldigt känslig för överexponering. Då jag ofta överexponerar en aning (bättre det än tvärtom, liksom) får jag ibland *väldigt* täta neg.

Här är ett par exempel på PanF i Xtol 1+2:

http://blog.hform.se/article/114/hot-hot-hot

http://blog.hform.se/article/112/bright-sun <-- Just denna bild är ett expempel på överexponeringen. Den är tagen i strålande sol, och överexponerad kanske 1,5 steg. Plötsligt ser det ut som att bilden är tagen en mulen dag... Jävligt skumt, men koolt!

eatfrog skrev:
Rodinal? Här var juh saken den att Richard tyckte kornen var stora, redan i D76. Med Rodinal skulle han nog få hjärtattack av kornen.

/Henri

Men inte blir kornen större av Rodinal heller (rätt blandad, tempererad och agiterad). De blir skarpare, vilket kan misstas för att de blir större.

Johan Okker skrev:
Men inte blir kornen större av Rodinal heller (rätt blandad, tempererad och agiterad). De blir skarpare, vilket kan misstas för att de blir större.
Precis vad jag har tänkt att fråga om...
Man läser lite varstans att kornen blir större med vissa framkallare m.m. o.s.v. men kornstorleken borde väl sättas av fabriken som gör filmen?

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.