Annons

Stora kopior från TIFF.

Produkter
(logga in för att koppla)

willeh

Aktiv medlem
Jag har ett antal bilder som jag har scannat från 35mm och vill skriva ut i formatet 50 x 70 cm.

Vet någon vart det kan ske med bra kvalite till vettigt pris. Jag vill kunna skicka mina bilder som tiff, och vill att labbet ska göra så lite som möjligt med bilden.

Wilhelm Rejnus, Linköping

http://www.colormailer.com/ (t.ex.)

Ta och spara bilden i några olika JPEG-kvaliteter, zooma in och jämför. Då märker du att det inte finns någon anledning att skicka bilden som TIFF.

Vilken kvalitet du väljer på JPEG-komprimeringen bör du främst basera på vilken upplösning bilden har på tänkt kopiestorlek. Med hög upplösning blir det omöjligt att se även de artefakter om syns tydligt i datorn när man granskar bilden vid 200%.

jonek skrev:
Bilden interpoleras ej om den skickas in i 7620x5080 pixlar i denna storlek.
Fast om man inte har skannat sin bild i 5400 ppi så finns ingen anledning att skala upp bilden i sitt bildbehandlingsprogram. Laser-apparaten som belyser kopian gör det lika bra själv.

Förresten - varför just 7620x5080? Är det så stor bilden är egentligen (76,2 x 50,8 cm) när den belyses av apparaten (100 pixlar/cm)?

Senast ändrad:
kaw skrev:
Fast om man inte har skannat sin bild i 5400 ppi så finns ingen anledning att skala upp bilden i sitt bildbehandlingsprogram. Laser-apparaten som belyser kopian gör det lika bra själv.

Förresten - varför just 7620x5080? Är det så stor bilden är egentligen (76,2 x 50,8 cm) när den belyses av apparaten (100 pixlar/cm)?

Ja, det är möjligt att det är så, men det är mycket troligt att fotolabo gör om bilden digitalt till just 7620x5080 för att inte ändra sina inställningar i "belysningsapparaten". Oavsett om dom gör så eller om det blir en analog uppförstoring i kopieringen så tycker jag att man har mer kontroll om man gör interpoleringen själv.

Dessutom är det en bra kontroll av bredd-höjd-förhållandet av bilden att göra bilden i exakt angiven pixelstorlek i förhållande till respektive bildstorlek.

Varför dom anger just 7620x5080 för en 50 x 70 cm bild det vet jag inte, men det har förstås att göra med hård- och mjukvara i deras belysningsapparat.

Tack för hjälpen!

Nu är det bara att kombinationen negativ och scanner duger för att göra en bra förstoring!

Jag återkommer med en kommentar på kvaliten.

Wilhelm Rejnus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar