Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

stor skillnad på uppgraderingen av tamrongluggen 24-70?

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
hade tänkt köpa en tamron 24-70 till min kommande d800..

den kostar 9000...TAMRON SP 24-70 MM F/2,8 VC

har fått ett erbjudande att köpa föregångaren (?)

Tamron SP 28-75mm F/2.8 LD XR Di IF AF

jag är inte superhaj på alla deras förkortningar...
men är det en jättestor skillnad? för det var det då på priset..

nejmen gud nu skrev jag ju fel....det är dessa 2 jag undrar skillnaden på!

Tamron SP 28-75mm F/2.8 LD XR Di

Tamron SP 28-75mm F/2.8 LD XR Di IF AF

Ok, det var en helt annan femma! :)

Letar själv efter en prisvärd normalzoom till min D800, och det jag vet är att 28-75-objektivet finns i (åtminstone) två versioner. Ett äldre utan inbyggd AF-motor, och ett nyare med inbyggd AF-motor. Om det skiljer något mer mellan versionerna får nog någon annan svara på, men generellt sett brukar objektiven med inbyggd motor betinga ett lite högre pris, även om det inte har någon praktisk betydelse om man har en kamera med inbyggd motor, som t ex D800. Tyvärr vet jag inte om det är någon som helst skillnad på de bokstavskombinationer som du radat upp...

Läste hur som helst följande på ett forum:

"As posted by many others, the older screw lens is much better at low light focus than the newer BIM version. I can say first hand I got the new BIM version and I was let down with it's ability to focus in low light so I returned it right away. I also hope the one I'm looking at will be better at tracking moving objects that the BIM version."

Förstår inte riktigt varför den nyare versionen med inbyggd motor skulle vara sämre än den äldre på att fokusera i sämre belysning, då det borde vara kameran som får jobba, men vad vet jag. Vi får väl se om det finns någon som kan upplysa oss.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar