Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stor kameraväska?

Produkter
(logga in för att koppla)

Castor_Fiber

Ny medlem
Jag har letat med ljus & lykta men hittar absolut ingenting som motsvarar mina krav, hoppas på hjälp från er där ute..

Jag ska till nyår dra till Australien/Nya Zeeland, men en kamera och en 5-6 objektiv, stativ, en Macbook 15,4" och även lite plats för packning såklart.. Blir borta 3-4 månader..

Finns det någon som känner till någon väska som kombinerar Foto-fack, datorfack & även lagom packning..

Oerhört tacksam för tips!

Känner inte till någon väska med plats för 15" laptop i särskilt fack. Brukar vara mindre. Osäker på hur mycket övrig packning du skall ha, och vet ej hur stora gluggar. Beroende på mängd packning (utgår från att allt inte måste med alltid) överväg kombinerad kamera/packryggsäck görs av bl a Kata och Lowepro plus fanny pack (midjeväska) och kanske en hängande väska också typ Toploader zoom.

Är det fråga om mer packning och mindre kameragrejer byt fotoryggsäcken till vanlig ryggsäck och behåll övriga komponenter jag nämnt.

Ett tredje alt är att skaffa en väldigt stor fotoryggsäck typ protrekker 600 och använd delarna till att dela av väskan. Packa övriga grejer i påsar så att inte damm, sand och fukt når kamerautrustningen. Protrekker har ett midjebälte kompatibelt med linsväskor och dyl från t ex Lowepro för övriga grejer.

Finns det någon annan som känner till ryggsäck som är större än 600an och delad för övrig packning?

LowePro Computrekker plus AW http://products.lowepro.com/product/CompuTrekker-Plus-AW,1925,16.htm

Den har iofs inte separata fack för fotogrejerna och dina andra prylar men är ganska precis så stor att den r lovlig som handbagage, rymmer en laptop och dina fotoprylar och en del extra.

Problemet brukar vara att när man väl lastat i sina fotoprylar etc så börjar man passera vikten för handbagage vilket ibland kan vara ett problem dvs då de får för siig att väga väskan...

Stativ kan dock vara knepigt att få med sig som handbagage och har du tänkt att checka in grejerna skulle jag föreslå en hårdväska avsett för transport.

Har inte Tamrac någon serie som heter Adventure??

Edit

Adventure 10 har plats för ditt och datt inkl macbook 17". MEN den är lite för stor för handbaggagemåtten så den måste kanske knökas lite för att få plats i buren.

mvh
Johan

Skall du ha plats med allt du nämnde utgick jag från att du inte skulle ha det som handbagage. Bara väskorna väger dessutom 2-3 kilo och flera flygbolag har 8kg gräns. Min tanke var inte att du skulle backpacka fòr då måste du göra avkall på många objektiv för att få med annat. Min tanke var att checka in fotoryggsäcken kanske nedpackad i resväska och ha de dyraste kameraprylarna i handbagaget. En ordentlig fotoryggsäck som Lowepro pro trekker 600 godkänns inte som handbaggage.

Om väskan väger två, och datorn tre med laddare och annat så har du ju rum för ett kamerahus och några gluggar upp till åttakilosgränsen.

Men åttakilosgränsen kan du ju klara dig undan genom att plocka ut de tyngsta prylarna typ kamerahus och tyngsta glugg när den ska vägas. Kamera runt halsen räknas ju inte in i handbaggaget.

Ett alternativ om du ska ha en stor och värdefull utrustning med dig är att du pratar med resebyrån om att ta med skrymmande handbaggage. Så gör exvis musiker. Du kan sannolikt räkna med att behöva köpa en extra flygstol dock. Men å andra sidan så har du koll på grejerna. Stativ kommer du dock inte få ta med i kabin.

/Johan

Förtydligande..

Ett förtydligande med vad jag har och min tanke då.. :)

En resa på 3-4 månader i Oz/Nya Zeeland... Backpacking...

Tanken är att resa väldigt lätt i den "övriga" packningen..

Jag har med mig ett stativ som jag trycker ned i den "stora väskan"..

Ett kamerahus, 3 små gluggar & två medelstora gluggar.. 10-tal filter o annat smått.. En Macbook Pro 15,4"..

Jag sitter just nu på en fotoväska som har fack för detta, dock inte mer än en tröja.. Så den kanske man kan ha till just "handbagaget"... Men samtidigt så kommer jag inte behöva släpa runt på datorn "down under", så funderar jag om det räcker med e "sling"-väska som rymmer kamerahus + 2-3 gluggar 0 några filter.. Samtidigt vill jag nog att väskan ska vara tillräckligt stor för att hänga på ett rejält stativ på baksidan.. Så tips på detta mottages gärna.. Isåfall kan man trycka ned denna väskan i den stora när man "reser" där nere..

Tackar ödmjukast för all hjälp hitills!

Lite mindre än Tamrac Velocity 10?

Har kollat på Tamrac Velocity 10, men tror jag vill ha en mindre, som håller för ett kamerahus med objektiv + objektiv och övrigt också...

Tips på detta?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto