ANNONS
Annons

Stor förstoringsapparat.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mamaya

Aktiv medlem
Har nyss köpt en gammal klenod, en Durst 138. Den är så stor att den blir svår att få plats med i bilen. Någon som vet om den går att plocka isär på ett enkelt sätt?

Berit
 
Har nyss köpt en gammal klenod, en Durst 138. Den är så stor att den blir svår att få plats med i bilen. Någon som vet om den går att plocka isär på ett enkelt sätt?

Berit

Jag har en Durst 3s. Ser i princip likadan ut, är modellen före 138. Transporterade den i min Volvo 745:a ganska lätt då. Men fick vika/svänga bottenplattan och stativfoten för att få in den i bilen. Känner du någon med en 245/745:a så löser det sig nog.
 
Pelaren går att lyfta ur foten ganska enkelt. Huvudet kan lyftas av men då bör man vara två. Det sitter fyra stycken insexskruvar på vänster sida sida av huvudet nära pelaren de skall lossas rör detta. Bordsskivan skruvas av med en centralt placerad bult mitt under skivan. Jag skall se om jag kan springa ner i föreningens mörkrum och ta lite bilder så kanske jag kan skriva ihop en närmare istruktion och lägga upp under morgondagen.

-- MW
 
Tack!

För alla tips om hur man fraktar hem en jätteapparat. Får se om den rentav får plats i min Volvo S70, i alla fall huvudet. Resten får nog ligga på släpvagnen. Nu vet jag vilka verktyg jag ska ta med, kanon!

En fråga till. Ni som har en liknande apparat, kan man lägga ett 9 x 12 negativ på en glasmask eller är det bara glaslöst? Jag har inte tittat på Dursten än, bara sett en bild på Blocket.

Mvh Berit
 
Om du bara har glas (helst med antinewtonglas övers) i din negativhållare går det bra att lägga alla storlekar av negativ där. Du kanske ska skära till en mask av svart papper för att minska ströljuset runtomkring.

Det brukar finas rätt många olika typer av negativmasker till Durst 138 på eBay. Se bara till så du köper rätt typ. Det finns olika typer av negativhållare till Durst 138 beroende på hur gammal den är.

Jag fick in min i en kompis Volvo 940, Den är lätt att dela i huvud, övre pelare, undre pelare, bord samt fot. Det går att luska ut ur manualen jag länkade till förrut.
 
Fint med länken till manualerna! Men min Laborator 3s är föregångaren till de här 138:eek:rna och finns tyvärr inte med där. Funkar dock bra med den till 138, det är i princip samma apparat.

När det här ändå är på tapeten, jag saknar en kondensor till min och de är samma som till 138. Är det någon som har en Latico 180 till övers så är jag intresserad. Klarar mig dock bra med de fem jag har att välja på, men om någon har en sån som inte används kan ni höra av er. Då blir min apparat helt komplett.

Skulle det vara så att ni även har en negativhållare till salu kan jag också vara intresserad. Mina två funkar bra, en för glasplåtar och en för vanliga. Men jag fick modifiera den vanliga lite för att kunna köra glaslöst, vilket jag alltid gör med 120 och 135-film. Finns det någon som har en som är gjord för glaslöst och inte har användning för den så hör av er.

Har även tillverkat en egen insänkt optikplatta för att kunna köra småbild i apparaten. Krävs lite mera än den vanliga 2-3cm-plattan. har därför gjort en med ca 5cm insänkning. är det någon som har en sådan original Durs med djupare insänkning så köper jag gärna den också. Har tillverkat min av en plåtburk för film som jag satt på en original Durst-platta med grundare insänkning. Den är därför lite böjlig och hade jag en original skulle jag inte bli ledsen.
 
Dom här apparaterna, typ Durst 138, är väldigt eftertraktade i USA, och vi kan vara glada att vi bor i Sverige. Jag fick min 3s för 2000:- med ett par optiker och supersmart original Durst kalljusaggregat som tillbehör. Ser att en begagnad 3s just nu annonseras ut för ca 25.000 svkr. i USA. På blocket finns en 138 som man kan få gratis om man hämtar den. Är det den du ska hämta Mamaya?
 
Förutom det Magnus sa, så går det även att dela pelaren i två delar. Jag var och hämtade en 139'a för ett tag sedan och tog den i bagagen på min 245'a. Hur som helst, så här monterar man ner en 138.
1) Se till att huvudet är i sitt högsta läge. Lås höjdreglaget där. Plocka sedan ur kondensatorlinser och neghållare etc.
Lossa på de 4 stora stjärnskruvarna på högersidan (om du står framför apparaten), de sitter alldeles bakom den stora gradskivan. Observera "Lossa", så att du inte skruvar ur alla fyra och sedan står och tittar på huvudet som nu har ramlat ner i golvet. Sedan är det bara att dra huvudet rakt ut.
2) Bakom bordet finns det dels en låsskruv på vänster sida av pelaren. Lossa den. Dels finns det en skruv med handtag baktill. Lossa den också. Se till att någon håller tag i bord/nederdel av stativet och vicka/dra/svär till dess att pelaren delar sig. (Den kan ha suttit ihopmonterad i 40-50 år.) Men det ska gå.
3) Skruva loss bordet. Dels finns det en låsanordning som håller bordet plant. Dels finns det en stor handskruv i mitten.
4)Sedan kan du också lossa på fotstativet. Där finns också någon låsskruv.

Nu ska du kunna ta apparaten i baksätet på vilken bil som helst.

Om någon undrar, så är en 139 en variant av en 138 med en stabilare nederdel. Det är dubbla pelare, ett kraftigare fotstativ och man vevar för att höja/sänka bordet. Dessa apparater användes ofta för repro etc. Nederdelen är samma som till äldre 184-apparater. Plötsligt fanns det en 139 "på pall" till salu på Blocket för typ någon tusenlapp. Det var några mil hemifrån, så det var bara att åka och lasta in. Ehh, bottendelen är betydligt mycket tyngre än till 138'an. Och svårare att dela på också. Det blev att forsla bottendelen i ett stycke som vägde typ 50 kilo eller så samt att det tog upp hela bagagen på min 245'a. Ryggen funkade efter några dagar igen. :)

//Björn
 
Till Graal.

Ja det är den på Blocket som jag ska köpa, har inte kommit i väg än men snart ska det ske.

Har jobbat som kopist på åttiotalet och då med en 184, den var ännu större och en bra förstoringsapparat. Ska bli skoj att få göra bilder i en stor apparat igen, nu är det bara en storformatskamera som fattas! Tips på bra såna?

Tack igen för fler goda råd!

Mvh Berit
 
Jag har inget att tillägga egentligen förutom: Gratulerar!

En 13x18-kamera för inte allt för högt pris vore en östtysk Mentor plus kassetter. Mentor har ridåslutare, men kan även användas med objektiv med centralslutare.

http://www.wephota.de har 13x18-bladfilm ommärkt till "Wephota", som de tillhandahåller från Foma och Efke. Wephota NP15 är Efke25. Storformat och 25ASA-film är nog svårt att slå!
 
J.Patric: Vet du hur man får kontakt med Wephota? Jag har mejlat dom ett par gånger med förfrågningar om deras "Orwo"-papper men hittills inte fått något svar. Vet du kanske om det är de äkta gamla Orwo-emulsionerna de har i sin prislista, tillverkade av Forte eller någon annan östfabrikant? Som jag läste mig till ska det vara dessa recept som tillverkats på annan plats än i de gamla Agfa-fabrikerna i fd Östtyskland.
 
J.Patric: Vet du hur man får kontakt med Wephota? Jag har mejlat dom ett par gånger med förfrågningar om deras "Orwo"-papper men hittills inte fått något svar. Vet du kanske om det är de äkta gamla Orwo-emulsionerna de har i sin prislista, tillverkade av Forte eller någon annan östfabrikant? Som jag läste mig till ska det vara dessa recept som tillverkats på annan plats än i de gamla Agfa-fabrikerna i fd Östtyskland.
Använd den här adressen: [email protected] så får du nog snabbare svar än om du mailar en av cheferna (som har sin adress på deras fotoproduktsidor).

Det är möjligt att de inte gillar frågor om produkternas ursprung. Ibland står det i kontrakten att tillverkaren inte får nämnas. Troligtvis är det Foma, eller så ett kvarvarande lager av Forte. Banse & Grohmann skär ned och packeterar film och papper. De använder överblivna ORWO-kartonger och täta folierade plastpåsar.

Så vitt jag vet så är ett par specialfilmer det enda från gamla ORWO som fortfarande tillverkas. Men de säljs inte via B&G.
 
Jag har inget att tillägga egentligen förutom: Gratulerar!

En 13x18-kamera för inte allt för högt pris vore en östtysk Mentor plus kassetter. Mentor har ridåslutare, men kan även användas med objektiv med centralslutare.

http://www.wephota.de har 13x18-bladfilm ommärkt till "Wephota", som de tillhandahåller från Foma och Efke. Wephota NP15 är Efke25. Storformat och 25ASA-film är nog svårt att slå!


Tack för tipset, nu är jag inget vidare på tyska så jag blev inte så mycket klokare... Men jag ska ha det i åtanke.

Berit
 
Nu är Dursten hämtad, jag lade den på släpvagnen tillsammans med en mjuk soffa inhandlad på IKEA. Fick dock ej med mig alla tillbehör men de kommer senare med posten. Har en fråga till er som har en likadan apparat, ska det vara en transformator eller vad det heter till den? Vad gör den för nytta i så fall? Har ingen sådan till min Focomat 1C och det funkar ju bra.

Mvh Berit
 
... Har en fråga till er som har en likadan apparat, ska det vara en transformator eller vad det heter till den? Vad gör den för nytta i så fall? Har ingen sådan till min Focomat 1C och det funkar ju bra.

Mvh Berit

Det går inte att svara ja eller nej på den här frågan. Jag har inte sett annonsen så jag vet inte vad som ingick. Men det finns i princip två sorters belysning. Dels en vanlig opal (mjölkvit) glödlampa som lyser genom stora linser (konsensorlinser). Det är det systemet på din Focomat.
Sedan finns det ett så kallat "kallljus", vilket (vanligtvis) är blå lysrör som lyser genom en mjölkvit plexiglasplatta.
Möjligtvis är din apparat utrustad för båda systemen. Då ska du ha fått med en låda med 2-5 kondensorlinser, vilka sitter monterade i gjutna metallramar ca 20x25cm med ett handtag framtill. Det finns en lista för vilka av dessa linser du ska använda ihop med den optik resp. negativstorlek du kör för tillfället. Listan sitter på framsidan av huvudet, alldeles ovanför de två fyrkantiga hålen (ca 5x20cm) på framsidan av huvudet ovanför där man sätter in negativhållaren.
Om du har fått med en kallljusinsats ska denna sitta i det nedre hålet (och du ska sätta in den tyngsta kondensorlinsen i det övre facket, så att du får hyfsad balans/motvikt för huvudet).
Fördelen med kallljus är att det ger ett mjukare ljus som dessutom tar bort en del damm och annat. Nackdelen är att det i princip inte går att använda multigrade-papper. (Det är svårt att filtrera lysrörsljus.) Man får använda fasta gradationer.
Kondensorljuset är du ju bekant med från Focomaten. Det är bara att hålla ett filter under objektivet (om du kör multigrade-papper) och köra.

Om du fick med ett kallljushuvud, som då ska heta "LACOLI", vilket står på en bricka på handtaget, men ingen transformator ("LACOLTRA") så är det möjligt att det finns en extra transformator i gömmorna, men jag är inte säker. Frågan är ju också om du tror att du har användning för kallljuset.

Det är stor skillnad med exempelvis 35mm film och Focomaten. Där tycker jag att man ser tydlig skillnad mellan kondensorljus och kallljus. Det blir tydligt skarpare med kondensorljuset. Det har med synligt korn och sådant att göra.
Men nu handlar det om storformat, där det vanligtvis handlar om kanske 2-3 gångers forstoring. Kornet syns inte och skillnaden mellan kondensor och kallljus syns egentligen inte heller. Men fördelen med kallljuset är som sagt att det blir mindre retusch, då eventuellt damm inte syns så bra. Det var ju bara det där med att multigrade inte funkar. Men om du tar dig besväret med att "släpa" på en storformatare och ägna kanske en halvtimma eller till och med betydligt mer på en bild, är kanske vanligt graderat papper OK också. Det finns väldigt bra graderade papper att få tag på.

//Björn
 
Det går inte att svara ja eller nej på den här frågan. Jag har inte sett annonsen så jag vet inte vad som ingick. Men det finns i princip två sorters belysning. Dels en vanlig opal (mjölkvit) glödlampa som lyser genom stora linser (konsensorlinser). Det är det systemet på din Focomat.
Sedan finns det ett så kallat "kallljus", vilket (vanligtvis) är blå lysrör som lyser genom en mjölkvit plexiglasplatta.
Möjligtvis är din apparat utrustad för båda systemen. Då ska du ha fått med en låda med 2-5 kondensorlinser, vilka sitter monterade i gjutna metallramar ca 20x25cm med ett handtag framtill. Det finns en lista för vilka av dessa linser du ska använda ihop med den optik resp. negativstorlek du kör för tillfället. Listan sitter på framsidan av huvudet, alldeles ovanför de två fyrkantiga hålen (ca 5x20cm) på framsidan av huvudet ovanför där man sätter in negativhållaren.
Om du har fått med en kallljusinsats ska denna sitta i det nedre hålet (och du ska sätta in den tyngsta kondensorlinsen i det övre facket, så att du får hyfsad balans/motvikt för huvudet).
Fördelen med kallljus är att det ger ett mjukare ljus som dessutom tar bort en del damm och annat. Nackdelen är att det i princip inte går att använda multigrade-papper. (Det är svårt att filtrera lysrörsljus.) Man får använda fasta gradationer.
Kondensorljuset är du ju bekant med från Focomaten. Det är bara att hålla ett filter under objektivet (om du kör multigrade-papper) och köra.

Om du fick med ett kallljushuvud, som då ska heta "LACOLI", vilket står på en bricka på handtaget, men ingen transformator ("LACOLTRA") så är det möjligt att det finns en extra transformator i gömmorna, men jag är inte säker. Frågan är ju också om du tror att du har användning för kallljuset.

Det är stor skillnad med exempelvis 35mm film och Focomaten. Där tycker jag att man ser tydlig skillnad mellan kondensorljus och kallljus. Det blir tydligt skarpare med kondensorljuset. Det har med synligt korn och sådant att göra.
Men nu handlar det om storformat, där det vanligtvis handlar om kanske 2-3 gångers forstoring. Kornet syns inte och skillnaden mellan kondensor och kallljus syns egentligen inte heller. Men fördelen med kallljuset är som sagt att det blir mindre retusch, då eventuellt damm inte syns så bra. Det var ju bara det där med att multigrade inte funkar. Men om du tar dig besväret med att "släpa" på en storformatare och ägna kanske en halvtimma eller till och med betydligt mer på en bild, är kanske vanligt graderat papper OK också. Det finns väldigt bra graderade papper att få tag på.

//Björn


Det är en opallampa i apparaten så då kanske det behövs någon transformator? Är ju van med kondensor pparat. Vill jag ha dammfria bilder men lite suddigare gör jag dom i en modernare Leitz. Men är det storformat jag ska göra så tar man ju som du säger lite mer tid på sig så det är ok med kondensor.

Men frågar är, behövs och ska det vara en transformator till?
 
Du behöver ingen transformator till kondensorhuvudet. Då används opallampan. Har du kalljussagregatet så ska det följa med en transformator. Har själv ett sånt Durst Lacoli och till den finns en transformator.
 
Som Nils sa, så behöver du inte någon transformator till den vanliga opalglödlampan. Den är på 220V och det är bara att köra som vanligt, precis som med din Focomat Ic. Om du fick med en kallljusenhet kallad "LACOLI", ska det till den följa med en transformator "LACOLTRA", vilket är en stor (typ 30x30x12cm) och tung låda med ett handtag på. (Det verkar i så fall vara den lådan som du saknar.)
Men som sagt, börja med opallampan kopplad till din vanliga timer. Det finns mycket att utforska med den.
Om det sedan är så att du vill testa med kallljus, så tror jag att jag kanske har dubbla uppsättningar liggande någonstans.

(Jag tror att mitt förra inlägg blev lite för långt, eftersom svaret fanns redan där, men jag tjôtade om en massa annat också :) )

//Björn
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar