Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stolsryggsäck?

Produkter
(logga in för att koppla)

MontyOnAcid

Aktiv medlem
Tänkte att det skulle vara smidigt med en stolsryggsäck som rymmer mitt 300/2.8 med monterat 40D kamerahus.
Tanken är att bara lyfta ur den färdiga kameran ur ryggan, sätta sig ned på stolen, och kasta ett camo-nät över alltsammans när man nått ett bra ställe.
Verkar inte finnas allt för många "seriösa" stolsryggor på marknaden. Haglöfs har dock någon, frågan är om de är tillräckligt stora? (ca. 40 liter)

Någon som har testa detta och kan komma med synpunkter?
 
Ett alternativ till kan kanske vara en stolryggsäck i skinn, tillverkad av Westin

Hittar i hastgheten inte nån återförsäljare, men Westins stolrygga i skinn är oerhort tjusig...
 
Tips

Köp en billig stolryggsäck och slakta. Plocka bort allt utom själva stoldelen. Det som blir kvar väger bara några hekto. Sedan kan du hänga upp själva stolen bak på din fotorygga. Fungerar kanon och så slipper man ha kamerautrustningen skramlande i fotoryggan. Med en rymlig fotorygga får du plats med både utrustning, fika och camonät + stolen utanför som inte väger något alls knappt.
 
Det finns ett MYCKET bättre alternativ

För en tid sedan snurrade jag också runt för att hitta en vettig stolryggsäck. Detta lyckades jag inte med. :-(

Först och främst hittade jag inte en enda som hade något kameraanpassat utrymme. Men sedan upptäckte jag något mycket värre - samtliga var fyrbensstolar! Fullkomligt värdelöst ute i terrängen. De vickar alltid.

Började då istället att leta efter en trebent stol - de står ju alltid stabilt. Hittade en hopfällbar sådan av mycket hög kvalitet i en friluftsaffär (går förstås också att köpa på nätet). Den är faktiskt svensktillverkad och heter Walkstool Comfort. Hopfälld blir den av ungefär samma storlek som ett hopfällbart paraply. Finns i storlek 45, 55 och 65 cm höjd utfälld. Storlek 55 cm passar de flesta (vikt 800 g). Väger man över 150 kg bör man dock välja 65 cm-varianten (den är högre än vanliga sittstolar), likaså ifall man är över 190 cm lång. Pris cirka 600 kr inkl. bärväska.

Det finns också en enklare variant, Walkstool Basic, gjord i Kina, pris cirka 350 kr, men ingen bärväska. Den svensktillverkade Comfortmodellen är definitivt värd det högre priset, enligt min uppfattning.

Se www.walkstool.com.


På Nikonians gillade dom den så mycket att de också säljer den:

Walkstool Comfort - 55 cm
[WLKST-55] 74.97EUR (inc VAT)

Walkstool Comfort 55 cm

Nature, Sports, Studio and all Photographers:
Tired of standing up all day long?
Uncomfortably sitting on the ground or cold rocks?
Here is a great way to sit in the field
A lightweight, yet strong product of Sweden, with elegant and efficient design, easy to carry in its own mesh bag.

The Walkstool Comfort will not only give you comfort...
It will also give you sharper images...
By sitting down, you won't need to extend all of the legs of your tripod...
This adds stability to your camera...
Most important when with long lenses.

Conveniently available in three sizes for short, medium and tall heights (above 1.80m / 6 ft) - You can use it semi-folded or fully extended.

Strength and durability certified by the SP Swedish National Testing and Research Institute - Building Technology and Mechanics.

This product carries a two year guarantee

Your back will thank you!
 
SmurfMolly skrev:
Jag såg säckar på biltema för inte så längesedan som var helt ok att sitta på. Vet inte hur dom är att bära med lite tungt i dock, men det låter ju inte som du ska ha jättetung packning.
Den jag såg svalde massor!


http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=85201

Hepp! En billig fotopryl... ;)

Låter intressant. Problemet verkar vara att hitta en tillräckligt djup säck. 40D + 2x extender + 300/2.8 + motljusskydd + dämpande material i botten bygger ju en del... exakt hur mycket vet jag först när jag fått alla grejer.

Idén med lös trebent stol är ju bra, men det känns lite jobbigt att ha ytterligare en lös pryl som ska mekas med innan man kommer på plats.
Jag vill tänka "allt i ett" i detta fall.
 
På temat "allt i ett" så hittade jag denna hos Fjällräven. Ingen separat stol, utan man sätter sig direkt på locket

90446-660_400x400.jpg


50cm hög.
Verkar som jag kan glömma tankarna på att ha motljusskyddet monterat i säcken...
 
Re: Det finns ett MYCKET bättre alternativ

FlyerOne skrev:
Började då istället att leta efter en trebent stol - de står ju alltid stabilt. Hittade en hopfällbar sådan av mycket hög kvalitet i en friluftsaffär (går förstås också att köpa på nätet). Den är faktiskt svensktillverkad och heter Walkstool Comfort. Hopfälld blir den av ungefär samma storlek som ett hopfällbart paraply. Finns i storlek 45, 55 och 65 cm höjd utfälld. Storlek 55 cm passar de flesta (vikt 800 g). Väger man över 150 kg bör man dock välja 65 cm-varianten (den är högre än vanliga sittstolar), likaså ifall man är över 190 cm lång. Pris cirka 600 kr inkl. bärväska.
Jag köpte en liknande trebent stol för cirka 70-80 kronor för några år sen. Då hade jag sett en dyr sådan i en friluftsaffär. Förmodligen var det Walkstool för priset stämmer ungefär med vad jag minns.

Den billiga jag köpte känns lika bekväm att sitta på, men håller kanske inte lika bra. Jag tror dock inte att Walkstool håller 7-8 gånger längre, så den billiga är nog mer prisvärd.

Jag tror att jag köpte den på Jula, men jag hittar den inte i deras webbutik nu. Intersport eller Team Sportia är nog också affärer som kan tänkas ha sådant.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.