Annons

STM eller USM, vilken är snabbast?

Produkter
(logga in för att koppla)

kristoffer9

Ny medlem
Jga har nyligen bytt upp mig till en Canon Eos 70D och en av fördelarna är autofokusen vid videofilmning. Jag har förstått att STM-objektiven är tystare än USM (jag menar de vanliga, enklare USM) men frågan är om de också fokuserar snabbare? För mig är en eventuell hastighetsökning viktigare än lågt ljud, som jag ändå klipper bort. Om det inte finns någon skillnad i hastighet behåller jag gärna mina USM-objektiv, som jag tycker är fantastiska.

I ren hastighet, vad gäller ffa AF via sökaren, är inte STM generellt snabbare än USM men de ger tystare och mjukare AF vid filmning. Kom också ihåg att alla USM objektiv (vissa gamla) tillåter inte AF med dual pixel. Vissa STM objektiv fokuserar väldigt snabbt dock men samma gäller flera USM t ex den nya 70-300/4-5,6 IS USM II.

Alla USM är inte lika och har heller inte samma konstruktion. De bästa och snabbaste USM motorer som återfinns i deras bättre objektiv är ringformade. Canon 300/2,8 L USM från systemets begynnelse fokuserar väldigt snabbt även med dagens mått mätt.

Tänk även på att objektivets konstruktion spelar roll. AF hasticheten beror även på hur många och hur tunga linselementen som måste flyttas är. En klassisk gaussisk 50mm fokuserar aldrig snabbt eftersom hela linspaketet flyttas vid fokusering - detta gäller alla 50/1,8 och 50/1,4. 50/1,0 L och 50/1,2 L fokuserar heller inte snabbt.

Lånar tråden kort om det går bra för TS. Hur är det med 70-200 zoomarna? Jag har inte min 2.8 l is ii kvar men känslan är att den var snabbare än min 4 l is. Har du koll på det?

Lånar tråden kort om det går bra för TS. Hur är det med 70-200 zoomarna? Jag har inte min 2.8 l is ii kvar men känslan är att den var snabbare än min 4 l is. Har du koll på det?

70-200/2,8 IS USM II har två AF fördelar ö er f/4 L IS, jag kan dock inte från personlig erfarenhet kommentera AF hastigheten på just dessa, men f/2,8:an:
1. Större bländare = mer ljus till AF sensorerna
2. Vissa nyare objektiv (däribland denna f/2,8) har en accellerationsmätare som läser av objektivets pågående fokuseringsaktivitet och skyndar på och saktar ner AF då den närmar sig rätt fokusavstånd. Detta skyndar på AF.

Jag kan inte uttala mig om ev skillnader i AF motorns vridmoment i relation till linselementens tyngd men rn kraftigare motor torde också göra AF snabbare även om allt annat vore lika.

70-200/2,8 IS USM II har två AF fördelar ö er f/4 L IS, jag kan dock inte från personlig erfarenhet kommentera AF hastigheten på just dessa, men f/2,8:an:
1. Större bländare = mer ljus till AF sensorerna
2. Vissa nyare objektiv (däribland denna f/2,8) har en accellerationsmätare som läser av objektivets pågående fokuseringsaktivitet och skyndar på och saktar ner AF då den närmar sig rätt fokusavstånd. Detta skyndar på AF.

Jag kan inte uttala mig om ev skillnader i AF motorns vridmoment i relation till linselementens tyngd men rn kraftigare motor torde också göra AF snabbare även om allt annat vore lika.

Tack för svar. Då var min känsla rätt. Saknar inte vikten men 2.8 :) och nu lägger jag till af-speed till det.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto