Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Stjärnor" runt ljuskällor...

Produkter
(logga in för att koppla)

overtune

Aktiv medlem
Hej! har en liten fråga. Har varit ute ikväll/natt och fotat norrsken och stadsbilder. Har en Fuji S2 pro med ett nikkor 50 mm 1.8d objektiv. Men på nästan alla mina bilder så flöt ljusen (t.ex. gatlampor) ut som stjärnor, så det blev spetar från ljuskällan.

Vad beror detta på?

Liten bländaröppning. Lampor blir nog lätt stjärnaktiga ändå i mörkret, men liten bländare fixar stjärnor.

Japp.

Denna bild är tagen vid F:8. Vid full öppning (4.0) så får jag med detta objektiv nästan ingen stjärneffekt alls. Ju mer jag bländar ned desto längre blir stjärnspetsarna.

//Larsa

Bilagor

• pict0648-01fs.jpg
    pict0648-01fs.jpg
    54.7 KB · Visningar: 417
Aha! Där har vi det nog! Jag försökte nämligen köra på en rätt liten bländare (bl 8-11) för att få med skärpa genom hela bilden... Då var det nog det som var problemet!

Jovisst! Det kan vara väldigt effektfullt. Men ibland blev dom där "sjtärnorna" lite för stora, så dom tog upp för mycket av bilden...

Jag hade nog helst sluppit effekten... Vill man ha stjärneffekt så finns det filter för det.

Nån som vet om det är olika på olika objektiv, beroende på bländarens form tänkte jag? Tycks minnas att det kan vara så?

Någon?

//Larsa

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar