Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stjärnfoto!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill också ha en ritning! Lagom svår så att till och med en förståndshandikappad gorilla kan snickra ihop en sån där sak :)
 
Nome Nescio skrev:
En lösning kan vara att man stackar bilderna. Säg att man exponerar 10 i stöten och tar en serie med 36 bilder, då täcker man en exponering av 6min.
När man sedan stackar ihopp bilderna så behöver man bara ta redan på hur mycket man måste vrida den sista exponeringen för att den skall matcha den första. Övriga är ett linjärt samband och man borde rimligtvis kunna göra ett mackro för det.


Kan det verkligen fungera?

Om vi antar att sensorn kan registrera 1000 nivåer (för enelhets skull), om varje exponering registrerar nivå 5 på en stjärna.
Varje exponering kommer då att se idenstisk ut med nivå 5 på stjärnan (och säkerligen lite brus också),

Lägger man sedan ihop alla (säg 20 st) bilder så får stjärnan den sammanlagda nivån 5*20 = 100, bruset följer också med förstås.

Samma resultat borde ha fåtts om man tagit en av bilderna och dragit upp levels genom att multiplicera med 20.


Missar jag något?
Kan det vara så att det funkar med film?
 
Amatör kunskaps nivån kommer skrika nu men vilken inställnings symbol har bländaren på min kamera (350d)

Alla har vatt nybörjare nån gång! HIHI
 
Dimage7d skrev:
Kan det verkligen fungera?

Om vi antar att sensorn kan registrera 1000 nivåer (för enelhets skull), om varje exponering registrerar nivå 5 på en stjärna.
Varje exponering kommer då att se idenstisk ut med nivå 5 på stjärnan (och säkerligen lite brus också),

Lägger man sedan ihop alla (säg 20 st) bilder så får stjärnan den sammanlagda nivån 5*20 = 100, bruset följer också med förstås.

Samma resultat borde ha fåtts om man tagit en av bilderna och dragit upp levels genom att multiplicera med 20.


Missar jag något?


Kan det vara så att det funkar med film?

Ja du missar på bruset, du räknar med att bruset är lika stort varje gång.
Låt oss säga att bruset varierar från 0-20 och att det är jämt fördelat då ger bruset 1+2+3+4+5+6+7+8+9+10+11+12+13+14+15+16+17+18+19+20=210
och stjärnan ger 100
alltså får vi nivå 310 där det finns en 5 stjärna och nivå 210 där det inte finns någon stjärna alls.

Tar vi bara och ökar levels så får vi brus som varierar mellan 0 och 400 och stjärnor + brus som varierar mellan 100 och 500.
 
Jag tycker bruset inte alls blir farligt när man staplar bilder.
Det brukar oftast vara väldigt kallt ute när jag fotar och brukar även setta ut kameran på kylning innan :).
 
Jodu, med lite enkel fysik går det att lista ut, plus
lång exponeringstid (60minuter) och kameran på stativ och 28mm objektiv.
 
Skulle gissa att om man vill ha fokus på trails borde oändligt vara den lämpliga inställningen. Har svårt att tro att objektiv är konstruerade för fokus bortom stjärnor.
 
Nej, De flästa objektiv går över i Ofokus efter oändligt.
Så ifall du inte har ett objektiv med manuell skala kan det vara lite kruxigt.
Men det finns såklart lösningar ifall du är kreativ :).
 
Beroende på brännvidd och bländare kanske det räcker att låsa fokus på något ljust i närheten (10 - 100 m) för att få hygglig fokus ända till oändligheten. Det blir förmodligen bättre än att chansa kring oändlighetsmarkeringen och troligen hamna "bortanför". Syns månen bör det gå låsa fokus på den.
 
Om man nu fotograferar med en "barn door tracker" innebär det väl att inget annat förutom stjärnor ska synas i bilden annars blir det suddigt? Finns risk för ganska trista stjärnbilder utan någon referens.
 
Vid fotografering av stjärnor bör även beaktas jordens rotation, vid fotografering av månen är det max 4 sekunder, annars blir den ägg formad!
Stjärnor utan tele/zoom max 8 sekunder innan spår syns!
För riktigt avancerad fotografering så har jag sett en som fotograferade med roterande kamera å lång slutar tid! det finns en tysk tillverkare av en snurr platta motordriven som gör att kameran följer stjärn himmlen, svår å kalibrera! enligt killen!
 
Måne och stjärnor

Jag är ny här sedan idag.
Är in och kikar på forumet och hittade denna tråd, din förstjänst förstår jag eftersom att du nyss skrivit.

Ngr av er har tagit kort i början av tråden på stjärnor,, jag vart helt imponerad vilka bilder.

Vad har ni för kamera som kan ta sådana bilder?

Själv har jag en Minolta Dimage Z5, och med den blir bilderna gärna gryniga när det börja mörkna.

Har inte studerat min kamera så mkt,, om man kan göra manuella inställningar eller om allt är auto.

Mina favorit motiv är ju just himel, måne osv..
Vill kunna få till lika vackra bilder.

/marie
 
Re: Måne och stjärnor

shywolf skrev:
Själv har jag en Minolta Dimage Z5, och med den blir bilderna gärna gryniga när det börja mörkna.

Har inte studerat min kamera så mkt,, om man kan göra manuella inställningar eller om allt är auto.

Mina favorit motiv är ju just himel, måne osv..
Vill kunna få till lika vackra bilder.

/marie

Din kamera är nog ganska brusig. Men det finns inga problem som inte går att lösa.

1. Använd alltid lägsta ISO tal då får du bäst bild ur kameran.

2. Prova att stacka bilderna (image stacking). Det bygger på att man tar flera bilder och lägger dom på varandra. Eftersom bruset är oregelbundet och stjärnorna regelbundna så kommer bruset att undertryckas mer ju fler bilder som stackas.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar