skarpedjup
Aktiv medlem
Funkar ju bra det!
Du har inte lust att knåpa ihop en ritning för oss som bara kan lära spatialt?
Du har inte lust att knåpa ihop en ritning för oss som bara kan lära spatialt?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Martin F skrev:
Jag vill också ha en ritning! Lagom svår så att till och med en förståndshandikappad gorilla kan snickra ihop en sån där sak
Nome Nescio skrev:
En lösning kan vara att man stackar bilderna. Säg att man exponerar 10i stöten och tar en serie med 36 bilder, då täcker man en exponering av 6min.
När man sedan stackar ihopp bilderna så behöver man bara ta redan på hur mycket man måste vrida den sista exponeringen för att den skall matcha den första. Övriga är ett linjärt samband och man borde rimligtvis kunna göra ett mackro för det.
APANBANARNE skrev:
Amatör kunskaps nivån kommer skrika nu men vilken inställnings symbol har bländaren på min kamera (350d)
Alla har vatt nybörjare nån gång! HIHI
Dimage7d skrev:
Kan det verkligen fungera?
Om vi antar att sensorn kan registrera 1000 nivåer (för enelhets skull), om varje exponering registrerar nivå 5 på en stjärna.
Varje exponering kommer då att se idenstisk ut med nivå 5 på stjärnan (och säkerligen lite brus också),
Lägger man sedan ihop alla (säg 20 st) bilder så får stjärnan den sammanlagda nivån 5*20 = 100, bruset följer också med förstås.
Samma resultat borde ha fåtts om man tagit en av bilderna och dragit upp levels genom att multiplicera med 20.
Missar jag något?
Kan det vara så att det funkar med film?
Jamas skrev:
Trails...
shywolf skrev:
Själv har jag en Minolta Dimage Z5, och med den blir bilderna gärna gryniga när det börja mörkna.
Har inte studerat min kamera så mkt,, om man kan göra manuella inställningar eller om allt är auto.
Mina favorit motiv är ju just himel, måne osv..
Vill kunna få till lika vackra bilder.
/marie