ANNONS
Annons

Stjärnfoto!

Produkter
(logga in för att koppla)

T.Ekelund

Avslutat medlemskap
Efter ett antal väldigt stjärnklara nattpromenader har jag fått ambitionen att fotografera den men vet inte hur.

Därför frågar jag alla proffs på denna sidan, hur gör man??

Om man vill ha skarpa stjärnor, med vanlig kamera och stativ, så kör jag så här:

Skarpa stjärnor:

* Vidvinkel, 28mm och under.
* Iso100 (andra rekommenderar nog 400)
* Slutartider får man pröva sig fram.
* Öppen bländare eller max ett steg under, så
att man får tide så det inte blir stjärnspår.
* Komponerar gärna bilden med något i som sätter stjärnhimlen i relation till något med.

Stjärnspår:

* Tvärtom

Jag vill minnas att man för slutartiden kan ha tumregeln 600/brännvidden för längsta slutartid innan det börjar bli streck av stjärnorna. d v s 28mm objektiv ger en längsta slutartid på 600/28=21.4 sekunder. Den här bilden tog jag med 15 sekunder slutartid med ett 50mm-objektiv. Enligt tumregeln skall längsta slutartiden för den brännvidden vara 12 sekunder, och stjärnorna har börjat bli lite utdragna (även om det inte syns så tydligt i litet format).

Jamas skrev:
Jag hade ca 4min slutartid där och Iso100, så regeln
stämmer nog inte riktigt. Den måste ju vara iso beroende med?

Ifall vi kollade den där bilden i 100% utskrift lovar jag att det är ganska bra trail efter stjärnorna.
Jag ser redan nu att de är ganska dragna åt höger.

Min astronomilärare på gymnasiet hade konstruerat en liten apparat som man kunde använda för stjärnfoto. Kan inte berätta detaljer, men idén gick ut på att man fäste kameran på en liggande bräda. Brädan kunde vinklas med hjälp av en skruv, man vred ett varv på skruven säg vart 30:e sekund, så att kameran följde stjärnhimlen. På så vis kunde man klara riktigt långa exponeringstider utan spår och se rätt så ljussvaga stjärnor. Jag testade den aldrig själv, men det var några i klassen som lyckades ganska bra. Man måste se till att rikta brädan rätt m.a.p. väderstreck och så också, så en kompass är väl ett lämplig tillbehör.

I princip borde en sådan konstruktion inte vara särskilt svår att lyckas med. Det man enda man behöver veta är att himlen rör sig 180 grader på 12 timmar, och fundera ut hur man ska göra med väderstrecken. Sen borde relativt enkel trigonometri lösa resten. Det största problem som jag ser det, måste vara att lyckas rikta kamera mot den del av stjärnhimlen som man är intresserad av.

Jag försökte illustrera nedan, har tyvärr bara tillgång till xfig på den här datorn så illustrationen blev inte så snygg.

Bilagor

• astrofoto.jpg
    astrofoto.jpg
    7.4 KB · Visningar: 4,565
lostartist skrev:
Ifall vi kollade den där bilden i 100% utskrift lovar jag att det är ganska bra trail efter stjärnorna.
Jag ser redan nu att de är ganska dragna åt höger.

Ja, lite drar de, men knappast så MYCKET för att förstöra helthets intrycktet.

Använder man D-slr så träder väll problemet med brus och missfärgningar för långa exponerings tider än vad jordens rotation ställer till för problem.

En lösning kan vara att man stackar bilderna. Säg att man exponerar 10 i stöten och tar en serie med 36 bilder, då täcker man en exponering av 6min.
När man sedan stackar ihopp bilderna så behöver man bara ta redan på hur mycket man måste vrida den sista exponeringen för att den skall matcha den första. Övriga är ett linjärt samband och man borde rimligtvis kunna göra ett mackro för det.

Med denna metid så slipper man både problemen med jordens rotation och bruseffekterna jämnas ut till ett minimum. Amatör astronomer har god koll på hur detta går till. kolla på www.saaf.se

/Per

Nome Nescio skrev:
Använder man D-slr så träder väll problemet med brus och missfärgningar för långa exponerings tider än vad jordens rotation ställer till för problem.

En lösning kan vara att man stackar bilderna. Säg att man exponerar 10 i stöten och tar en serie med 36 bilder, då täcker man en exponering av 6min.
När man sedan stackar ihopp bilderna så behöver man bara ta redan på hur mycket man måste vrida den sista exponeringen för att den skall matcha den första. Övriga är ett linjärt samband och man borde rimligtvis kunna göra ett mackro för det.

Med denna metid så slipper man både problemen med jordens rotation och bruseffekterna jämnas ut till ett minimum. Amatör astronomer har god koll på hur detta går till. kolla på www.saaf.se

/Per

Bra sagt. Din länk fungerar inte för mig men jag kan rekommendera.
http://www.astrosurf.org/buil/us/iris/iris.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar