Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stjärnfall, ljusläckage eller andra teorier

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Fotade stjärnhimmel i helgen. Exponeringen var 1 timme och 30 minuter. På negetivet återfinns en lite ljusstrimma (mörk) nästan i radiell led (det är inte damm på negativet). Kameran och objektivet stod såvitt jag kunde se i perfekt skugga (inga lampor/gatlyktor etc lyste på kameran). Har ni några teorier?

Noterade f.ö. att Polstjärnan inte ligger i linje med jordens rotationsaxel som jag tidigare trott utan den verkar vara någon grad off. Bilden är obeskuren och tagen med normalobjektiv.

Edit: Ooops, bilden nedan är spegelvänd som någon kanske lagt märke till, glömde vända den rätt efter skanningen.

Bilagor

• stjärnfall.jpg
    stjärnfall.jpg
    32.1 KB · Visningar: 179
Fin bild! Det ser ut som en typisk meteor, ett stjärnfall, tycker jag.

Du har rätt i att polstjärnan inte ligger exakt i den norra himmelspolen, den ligger lite mindre än en grad därifrån.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar