Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stimulera kommentering

Produkter
(logga in för att koppla)

Pax

Aktiv medlem
För att stimulera kommenteringen så varför inte belöna de som är flitiga att ge kommentarer. Belöningen kunde till exempel vara att man fick lägga upp en bild på picturo för varje 100:ade kommentar man gav eller varför inte var 50:eek:nde.

Är inte risken väldigt stor att det skulle drälla in en massa nonssens komentarar som: - Oj vad fin bild. Redan idag är majoriteten av alla komentarer onödiga då de är av den karaktären.
Jag tror att den ända lösning på att få komentarer är att själv ge konstruktiv kritik. Det räcker inte med att tala om hur mycket man gillar bilden, passa på att säga vad det är som gör den så bra i dina ögon.

-Oj vad fin bild. Man kan kanske sätta in ett filter som gör att man kan tillgodoräkna de kommentarer man givit som innehåller 15 ord eller mer. Det skulle väl uppmana folk att tänka efter lite.

Det var ingen dum ide.
Forums Förslag:
Komentarer räknas som halva om antalet tecken understiger xx st
Komentarer räknas som fjärdeldelar om de understiger yy tecken.

Precis, så kunde det fungera. En prövotid på hur detta skulle fungera hade inte varit dumt. Fungerar det dåligt kan man kanske hitta andra alternativlösningar.

Nome Nescio skrev:
Är inte risken väldigt stor att det skulle drälla in en massa nonssens komentarar som: - Oj vad fin bild. Redan idag är majoriteten av alla komentarer onödiga då de är av den karaktären.

Tror du inte att många nybörjare behöver övning i att titta på bilder och att ge konstruktiva kommentarer? Under tiden som vi otränade amatörer ojjar oss över fina bilder kanske du kan ha tålamod och låta oss öva utan spydigheter.

MVH

Johnnie

Klart man behöver tid att lära sig ge konstruktiv kritik. Men jag tror nog att ´även en amatör har något att tillföra, genom att specisera vad personen upplever är fördelar och nackdelar i en bild. Vad som tilltalar han/henne.

Dessutom tror jag att en amatör som får chansen att lägga in en och annan bild på picturo skulle stimulera igång ett större intresse för fotografering och vilja fördjupa sig. Det finns nog många amatörer som tröttnar här efter ett tag utan respons på sina bilder. Ju fler amatörer som får ett djupare intresse desto fler graderar säkert upp sig efter ett tag.

Hej igen!

Det enda jag vänder mig emot är att man kallar majoriteten av kommentarerna för onödiga och nonsens. Givetvis är det inget som hindrar att man uppmuntrar en bättre förståelse för foto och därmed mer konstruktivt kommentarskrivande.

dunberg skrev:
Tror du inte att många nybörjare behöver övning i att titta på bilder och att ge konstruktiva kommentarer? Under tiden som vi otränade amatörer ojjar oss över fina bilder kanske du kan ha tålamod och låta oss öva utan spydigheter.

MVH

Johnnie

Det där förstod jag inte alls: Spydighter?
Vad jag menar att alla kommentarer som liknar: "Vad fin den är" är ganska intet sägande. Den kanske gör fotografen glad för stunden, men man blir knappast en bättre fotograf för det.
En kommentar som beskriver vad som är fint är mångfalt mycket mer värdefullt för den som vill lära sig.
Även en ovan bildbetraktare(som mig själv) bör kunna tala om vad man tycker med flera ord än något enskilt adjektiv.

Men egentligen är det väl inte lika viktigt att kommentarerna ökar som att bilderna inte bara forsar igenom? Det verkliga problemet kanske är mängden bilder egentligen?

Jag tror inte på såna belöningar för även om det sätts in antal tecken skulle säkert kommenterandet öka men inte kvaliten på kommentarerna. Upptummar som föreslagits för att tycka till om kvaliten på kommentarer tycker jag är en bra grej och så tror jag på att poolerna behöver organiseras annorlunda, men inte på att kommentarerna behöver öka med belöningar.

Slutligen så stör det mig inte med "fin bild" och fåordiga kommentarer heller. Det är också kommentarer:)

Nome Nescio skrev:
Det där förstod jag inte alls: Spydighter?
Vad jag menar att alla kommentarer som liknar: "Vad fin den är" är ganska intet sägande. Den kanske gör fotografen glad för stunden, men man blir knappast en bättre fotograf för det.
En kommentar som beskriver vad som är fint är mångfalt mycket mer värdefullt för den som vill lära sig.
Även en ovan bildbetraktare(som mig själv) bör kunna tala om vad man tycker med flera ord än något enskilt adjektiv.

Kallar man majoriteten av alla kommentarer på forumet för onödiga är risken stor att det uppfattas som, tja spydigt. (Med risk för att verka grinig i överkant!)

I övrigt tycker jag diskusionen om sätt att stimulera kommentering är bra. Vill inte kidnappa tråden mer än så.

Även kommentarer som enkla "Så fin den är", är viktiga, det visar att någon uppskattar bilden. Det kan vara tillräckligt för att man ska känna att en bild kan hålla måttet i t.ex. en fototävling eller om man ska lägga bilden i mappen man vill bjuda ut för försäljning. kan man sedan specisera varför man tycker bilden är bra är det bättre.
Belöningssystem anser jag är ett bättre sätt än att styra inflödet av bilder. Det är svårt för många har fått upp ögonen för fotosidan. Många vill utvecklas och många vill känna att det är lönt att lägga in sina bilder här. Vissa bör kanske också uppmuntras att kommentera. Ingen nämnd ingen klämd.

Jag tycker inte kommenteringen ska kommersialiseras. Det blir lätt att man kommenterar för glatta livet med dålig substans.
Tänk själv om vi hade gjort samma sak med uppladdning av bilder. Ladda upp 100 bilder så får du en present. Vilken kvalité hade det blivit på bilderna då? Eller skriv 100 inlägg i forumet o vinn en tavla =) Samma blir det nog med kommentarerna.

Smaken är ju givetvis som baken som tur e men det är vad jag rent spontant tycker om saken.

Jag hade hellre sett att man begränsar inflödet av bilder och att man är tvungen att tänka efter lite innan bilderna laddas upp på något vis. Därmed har vi bilder som vi verkligen vill ha uppladdade och därmed kommenteras det kanske mer, vem vet?

Se det så här:
"Att ladda upp en bild är som att sätta upp bilden/fotot på en anslagstavla, i ett galleri, i en utställningshall. Vilka bilder hade ni laddat upp då?"

Senast ändrad:
Vet inte om mitt förslag lät så korkat så att det kan jämställas med en tavla för 100 foruminlägg.

Kvalitén av kommentarerna tror jag inte blir lidande av att man försöker uppmuntra det. Däremot kan det också vara en bra chans för dom som inte har 1000 bilder att ladda upp men kanske bara 10 högkvalitétsbilder att synas utåt mot marknaden. Har man bara ett fåtal tillräckligt bra bilder blir det ju heller inte enkelt att få sålt några. Det är inte heller lätt att få ut sina bilder via bildbyråer, de flesta vill ju att man ska pumpa in bilder med hög kvalitét kontinuerligt. Att få till stånd ett belöningssystem här kunde kanske ha två positiva effekter. Bilder får fler kommentarer och de mindre kända fotograferna får en chans att nå ut till marknaden.

Pax skrev:
Bilder får fler kommentarer och de mindre kända fotograferna får en chans att nå ut till marknaden.

Jag tycker resonemanget har en bra grundidé. Hur menar du med att mindre kända fotografer får en chans att nå ut till "marknaden". Genom att dom kommenterar mycket och får en bild genom picturo eller genom att få sin egen bild kommenterad av många?

Jo Dennis, genom att dom kommenterar mycket och får en bild genom picturo. Var grundtanken.

Jag tycker det är en utomordentlig idé att ge vissa utvalda medlemmar några bilder genom picturo, kanske genom regelrätta tävlingar eller dylikt. Kanske genom kommentering precis som du säger men jag är fortfarande skeptisk =)

Prove me wrong, hehe !

Lionheart skrev:
Se det så här:
"Att ladda upp en bild är som att sätta upp bilden/fotot på en anslagstavla, i ett galleri, i en utställningshall. Vilka bilder hade ni laddat upp då?"

Håller verkligen inte med, ibland lägger man upp bilder som man vet inte håller måttet bara för att få reda på vad som verkligen gjorts fel, skulle aldrig i mitt liv drömma om att sätta upp en sådan bild på ett galleri.... knappast att betraktarna på ett galleri sätter post-it lappar på alsterna för att kunna ge en kommentar.....

Jag har valt att betala för mitt medlemskap, av två anledningar, delvis för att kunna ha en portfolio, men främsta för att kunna ladda upp många bilder

// Anders

Du har helt rätt Anders, jag var inställd på den ena aspekten när man laddar upp bilder. Nämligen för att visa sina bilder för omvärlden och ingen annat.

Glömde helt bort den andra, lika viktiga, aspekten. =)

/Dennis som går till sängs nu. gonatt....

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto