ANNONS
Annons

Stilfullt.se - Ny webbyrå, kritik tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickesvenfelt

Aktiv medlem
Hej! Ingen aning om det här är rätt del av forumet att posta det i men - jag chansar!

Jag och en kompis håller på att starta ett nytt företag som heter Stilfullt.
Vi har precis designat och kodat klart framsidan och skulle gärna vilja ha lite konstruktiv kritik!

http://www.Stilfullt.se

Texten och bilderna är bara i utfyllnadssyfte, det är alltså designen och upplägget vi vill ha kritik på!
Tack på förhand

Jag gillar att ha ganska stora typsnitt (sitta bakåtlutad med fötterna på skrivbordet) och då blir jag lite undrande över webbdesigner som gör att stora typsnitt faller utanför ramen. På stilfull är det OK ända ner till slutet av sidan. Där hamnar halva "artiklar" och "grafisk formgivning" och hela "kontakt" utanför det svarta fältet.
Jag tycker det är dumt att sätta höjden på ett fält i enheten pixlar. Överhuvudtaget är det ofta dumt att sätta mått i enheten pixlar. Det är mycket bättre att använda em. Med em förändras siddelarnas storlek utifrån storleken på typsnittet som användaren använder. Och det är väl ändå användaren som ska bestämma vilken storlek på typsnitten användaren vill ha.
Kan berätta att jag gjorde en test med att använda em till allt på en hel sida. Även bildstorleken angavs med em. Resultatet blev att jag kunde skala ner sidan till en tändsticksasks storlek och upp nästan obegränsat, beroende på vilken storlek på typsnitt jag valde. Men i praktiken är det ändå lämpligt att sätta sidans bredd m.m. i fasta mått men se till att utrymmen som rymmer text (bakgrunder m.m.) inte blir för små när textstorleken ökar.

Jag gillar att ha ganska stora typsnitt (sitta bakåtlutad med fötterna på skrivbordet) och då blir jag lite undrande över webbdesigner som gör att stora typsnitt faller utanför ramen. På stilfull är det OK ända ner till slutet av sidan. Där hamnar halva "artiklar" och "grafisk formgivning" och hela "kontakt" utanför det svarta fältet.
Jag tycker det är dumt att sätta höjden på ett fält i enheten pixlar. Överhuvudtaget är det ofta dumt att sätta mått i enheten pixlar. Det är mycket bättre att använda em. Med em förändras siddelarnas storlek utifrån storleken på typsnittet som användaren använder. Och det är väl ändå användaren som ska bestämma vilken storlek på typsnitten användaren vill ha.
Kan berätta att jag gjorde en test med att använda em till allt på en hel sida. Även bildstorleken angavs med em. Resultatet blev att jag kunde skala ner sidan till en tändsticksasks storlek och upp nästan obegränsat, beroende på vilken storlek på typsnitt jag valde. Men i praktiken är det ändå lämpligt att sätta sidans bredd m.m. i fasta mått men se till att utrymmen som rymmer text (bakgrunder m.m.) inte blir för små när textstorleken ökar.

Tack! Vi ska kika på det här imorgon :)

Klockrent byrånamn!
Jag tycker sidan ser helt ok ut! Dock är det några saker:

Layouten är inte enhetlig. D.v.s kolumnerna är inte raka över hela sidan och det blir inte riktigt raka linjer för ögat att följa. Det gör att sidan känns lite rörig. Ett gridsystem som ex. 960.gs. skulle hjälpa er mycket här.

Jag kikade även på denna i min iphone och där fungerade inte Google webfonts? Iaf såg jag ingen skillnad på rubriker och brödtext. Det gör jag dock i Safari på macbooken. Tänk även på den typografiska hierarkien. Kanske göra rubrikerna lite större?

Går det att förtydliga menyn lite? Denna fick jag leta lite efter.

I övrigt ser det bra ut och jag önskar er lycka till med företaget!

// Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar