Annons

Sthlm Model Search, vilka är det?

Produkter
(logga in för att koppla)

camag

Aktiv medlem
Hej

Detta är ju en lite fotorelaterad fråga faktiskt.

Min dotter som är 14 fick idag ett mail ifrån en tjej som sa sig vara en agent för Stockholm Model Search. Den här tjejen hade hittat min dotter på en samlingsplats för barn och ungdomar på nätet. (Min dotter har lagt ut några ansiktsbilder på sig själv där.)

Så kom frågan i ett mail om hon ville bli modell.
Min dotter hämtade mej - och det var ju mycket bra gjort tycker jag.

Jag svarade på mailet att om dom ville ha kontakt fick det gå via mig.

"Agenten" kontaktade mig på msn och skrev följande:

*Sthlm Model Search (Finns inga fula tjejer, det finns bara lata tjejer säger: (16.09.36)
___om hon skulle va intresesant för oss så får hon en resa till sthlm betald. där kommer jag möta upp hen för att sedan ta hennne till agenturen. där kommer vi visa runt henne lite, sedan kommer vi även fota lite då kommer jag visa henne hur man rör sig framför kamera m.m, men innnan dess så kommer hon få bli stylade med kläde rå smink.självklart får hon betalt för denna dagen,

*Sthlm Model Search (Finns inga fula tjejer, det finns bara lata tjejer säger: (16.09.59)
___vet itne exakt vad summan ligger på men runt 8000.sedan om hon tycker detta känndes bra så skriver hom på kontrakt för oss på sthlm model search, våra modeller står mycket för H&m lindex , ja och många fler

*slut citat*

Nu undrar jag -
känner någon av er till dessa människor?
Är dom seriösa?
Skall hon nappa på erbjudandet?

Hon är själv jättesugen och tycker att det låter intressant -
men vi vill ju inte bli lurade.

Någon som har erfarenhet av dessa?

/mvh Catarina
med den snygga dottern, hihi
 
Tycker att de skriver väldigt illa för att vara seriösa. Jag hade inte tagit det seriöst.
 
Jodå, det reagerade jag också på!

Men så är det ju det där med msn och att allt skall gå så himla snabbt när man skriver där.

Jag ville heller inte döma ut någon pga att den inte kan stava ordentligt. Det finns ju många som har svårt med det, om man säger så.

/mvh Catarina
 
En googling på "stockholm model search" resulterade bara i en enda träff. En sida med många "xxx" och "adult" på...inget som verkar ha med "Stockholm Model Search" att göra.

Om Stockholm Model Search hade varit seriösa så skulle dom åtminstone ha en hemsida.

Om ni mot all förmodan skulle nappa på erbjudandet, se till att du, eller en annan vuxen, får följa med. Om de är det minsta seriösa så har dom inget problem med det.
 
Jag hade nog varit väldigt försiktig om kontakten sker via SMS och med ett så dåligt språk.

Även om de hade stavat rätt, skulle jag inte ta chansen.
Men jag kan ju ha fel.

Deras slogan är ju...tja, jag hade ...

Själv är jag både lat, ful och fet.
 
Hehe

Jag tycker att jag är försiktig.

Jag har fått adress till deras hemsida som "tyvärr ligger nere just nu..."
http://sthlmmodelsearch.tk

Jag skall så klart kolla allt mycket noga.
OCH åka med själv om det kommer till en resa till Sthlm.

/Catarina
 
Vad du än gör, så följ med dottern eller se till att någon annan vuxen följer med.

det finns gott om "fotografer" och "agenturer" som letar unga flickor på lunarstorm och liknande, någon som såg insider avsnittet på tv3?
Det låter lite skumt att man skulle få 8000 för en testshoot???modellen brukar väll inte få något betalt alls för en testshoot, eller har jag fel?


Men det kan ju såklart va värt att kolla upp det:)
 
Jag en sida med information om "up models" "model search".

För att delta i tävlingen skall du vara kvinna mellan 15 och 23 år gammal, minst 173cm lång eller man mellan 18 och 25 år gammal, minst 183cm samt ha ambitionen att bli fotomodell. Det kostar inget att delta! För att ansöka skickar du in lite bilder (även vanliga semesterbilder går bra) tillsammans med lite information om dig själv. Vi vill veta namn, längd, ålder, mått, adress, telefonnummer och gärna e-post adress om du har någon. Ansökan skickas till:


Model Search Worldwide, Swedenborgsgatan 7, 118 48 Stockholm




Observera att du bör bifoga ett frankerat kuvert om du vill ha dina bilder tillbaka.

Du kan även skicka in din ansökan och dina bilder via e-post: [email protected]

Om du bor i Sverige, Norge eller Danmark så kan du se när Model Search turnén kommer till din stad: Model Search Scandinavian Tour. Bor du någon annanstans i världen så kan vi hjälpa dig att hitta en modell agentur i ditt land. Vi arbetar med agenturer inom vårt nätverk i: Milano, Paris, London, New York, Tokyo, Cape Town, Athen, Köpenhamn och många andra städer runt i världen.
 
jepp. En whois på sthlmmodelsearch.tk genererar bara:

Selected domain name: STHLMMODELSEARCH.TK

Your selected domain name is a FREEDOMAIN.TK. That means that, according to the terms and conditions of FREEDOMAIN.TK domain names, the registrant is:

Taloha, Inc. / Dot TK
584 Castro Street #260
San Francisco
USA


Due to restrictions in Dot TK's Privacy Statement personal information about the user of the domain name cannot be released.

Det är altså ett gratisdomän där "Taloha, Inc. / Dot TK" står som ägare. Den egentliga ägaren är dold...
 
Nä det där ser ju hur skumt ut som helst, inget seriöst företag skulle väl gömma sig bakom en gratis TK-domän... ?

Be att få svenskt organisationsnummer från dem, så vet du om det ens finns en svensk firma bakom det där. Troligen inte...
 
Många vettiga inlägg kommer ni med!
Tack så hemskt mycket!

Jag känner mig inte ett dugg klokare just nu, men jag får väl se när dom hör av sig igen.

Hon frågade dessutom!!!! en sak till:
Dom ville se fler bilder av min dotter - och det skulle dom helst av allt vilja göra via... webcam! Om vi inte hade något emot det såklart...
Både ansiktet och hennes "kropp".

DET DÄR ville jag inte gå med på!

Jag erbjöd mig att skicka bilder som jag själv tar med min kamera!

Nja, det var väl inte så populärt förstås.
Hon skulle återkomma med deras villkor, via mail.

/Catarina
 
clindh skrev:
Nä det där ser ju hur skumt ut som helst, inget seriöst företag skulle väl gömma sig bakom en gratis TK-domän... ?

Be att få svenskt organisationsnummer från dem, så vet du om det ens finns en svensk firma bakom det där. Troligen inte...

Tack Christer!
Det var ett bra tips!

Undrar hur många ungdomar dom lurar på sådana här ställen egentligen. Många blir nog otroligt smickrade (som min dotter) och tänker inte ett dugg på att fundera på om dom är seriösa.

/Catarina
 
camag skrev:
Många vettiga inlägg kommer ni med!
Tack så hemskt mycket!

Jag känner mig inte ett dugg klokare just nu, men jag får väl se när dom hör av sig igen.

Hon frågade dessutom!!!! en sak till:
Dom ville se fler bilder av min dotter - och det skulle dom helst av allt vilja göra via... webcam! Om vi inte hade något emot det såklart...
Både ansiktet och hennes "kropp".

DET DÄR ville jag inte gå med på!

Jag erbjöd mig att skicka bilder som jag själv tar med min kamera!

Nja, det var väl inte så populärt förstås.
Hon skulle återkomma med deras villkor, via mail.

/Catarina

Det där låter extremt oseriöst i mina ögon! Skulle jag vara du skulle jag skicka rubbet till "Insider"...
 
Jag är ganska övertygad om att de inte planerar några påklädda bilder...

Antagligen vill dom ha underkläds/bikinibilder till en "modellsida" där man måste betala för att få se fler bilder än det fåtal som visas på framsidan. Finns många sånna "hemsidor" på nätet, med flickor i åldrarna 6-18, med tyngdpunkt på åldrarna 11-16. Det är inget annat än förklädda sidor med inriktning på hebephiler och pedofiler.
 
Dom har ju en adress reggad på gula sidorna, så det är väll iaf ingen ensam "gubbe" som är ansvarig, men man undrar verkligen vad det är för något.
 
OldSchool skrev:
Dom har ju en adress reggad på gula sidorna, så det är väll iaf ingen ensam "gubbe" som är ansvarig, men man undrar verkligen vad det är för något.

Tim: den addressen jag hittade är inte samma företag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.