Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stereotypa bilder av Afrika

Produkter
(logga in för att koppla)

cja

Medlem
Försöker väcka en avsomnad diskussion. Kanske finns det nya infallsvinklar (apropå tråd i långa diskussioner, debatter om den sigmatiserade AFRIKA BILD från 2005)

Min grundfråga är om det verkligen är så hemskt som det uttrycks i länkarna här nedan, att det bara används stereotypa bilder vad gäller Afrika.
Jag känner inte igen mig. Jag tycker att man matas med många olika typer av bilder från Afrika, om man vill. Det är klart att de stereotypa bilderna (svältande barn) finns kvar eftersom det tyvärr finns svältande barn, men att det bara skulle vara sådana. Kanske inte.
Vad säger ni, har jag fel? Gillar att bli motbevisad

http://www.tidningenkulturen.se/content/view/3239/48
http://www.globalreporting.net/globalbar/varlden_i_bild.php

Alla afrikaner dansar när dom inte slår ihjäl varandra, det tycker jag är den steretypa bilden.

Precis som att alla finnar sitter på en sten i obyggden och filosoferar om sin valmet.

Nån enstaka "god vilde" kan man också se, men då brukar det vara i sammanhanget att dom egentligen inte finns kvar.

Bilden av Sverige är precis lika skev om man tittar i turistande amerikaners fotopärmar - trasiga träbåtar ( = Wasa ) och dansande naturbarn ( = Mid- sommar i Dalarna ).

ALLA fotograferar det som är avvikande från deras vardag - jag fotograferar inte hålögda utarbetade lärare, utan blommor och småkryp, men jag inbillar mig inte för en sekund att mina bilder är typiska för det samhälle jag lever i
- ens om jag får med en hålögd lärare.

Fast kan det inte vara så att fotografen känner en viss press för att göra bilder som säljer?

Utgivarna / redaktören ger fotgrafen uppdraget och beskriver påfallande ofta vilka bilder hon / han vill ha. Det går inte att underskatta deras ansvar för den skeva bilden.

Visst finns det frilans som satsar på att skapa "ett fett material" som de vet att de kan avsätta när de kommer hem, men det ändrar ingen i sak - det är fortfarande utgivarna / redaktörerna som är publicisterna.

http://www.magnumphotos.com/Archive...Search&IID=2S5RYDZYD7C&SAKL=T&SGBT=T&DT=Image
Sökning på bildbyrån Magnum med taggen africa.
ganska intressant. Känns som om 70% är eländesbilder.

Hur mycket tror ni det beror på fotograferna kontra utgivarna?
Finner inget konstigt med de bilder på Magnum. Många afrikaners vardag ser ut så. Det finns många "eländesbilder" av svenskar.
Ser inget konstigt med att man tar bilder av det som berör en. Jag har sett betydligt mer hjärtskärande scener i afrika, men ändå är det vardagen.

http://www.magnumphotos.com/Archive...Search&IID=2S5RYDZYD7C&SAKL=T&SGBT=T&DT=Image
Sökning på bildbyrån Magnum med taggen africa.
ganska intressant. Känns som om 70% är eländesbilder.

Hur mycket tror ni det beror på fotograferna kontra utgivarna?

På en kontinent där det finns länder med över 70% i absolut fattigdom (d.v.s. som lever på under $1/dag) och där många länder ligger mellan 30-50% så har jag svårt att se hur 70% eländesbilder och 30% övriga bilder kan vara en speciellt skev bild. Fattigdom och elände, diktatur, svält, brist på rent vatten och mycket mer är ett stort problem för många människor i stora delar av Aftika.

Visst, de strimmor av hopp som finns på många ställen även i Afrika bör naturligtvis lyftas fram också, liksom skönheten i den afrikanska naturen, icke-svältande människors vardagsliv, idrott etc men det görs ju faktiskt också.

Enligt FN lever i genomsnitt ungefär 50 procent av befolkningen i länderna i Afrika söder om Sahara i "fattigdom". Men då ska man ha klart för sig att "fattigdom" inte alls är samma sak som "svält" eller ens "elände".

Att det är en så vanlig missuppfattning i t ex Sverige att majoriteten av människorna i Afrika lever i svält och elände beror på mediebilden, inte minst just fotografier.

Precis som flera andra skribenter i tråden tror jag att ansvaret för detta inte i huvudsak ligger på fotograferna, utan på utgivarna -- och i förlängningen läsarna/tv-tittarna. Vi tycker bättre om mediebudskap som bekräftar och förenklar vår värdsbild än de som komplicerar den. T ex "säljer" svältande afrikanska barn bättre än svältande rumänska barn.

Enligt FN lever i genomsnitt ungefär 50 procent av befolkningen i länderna i Afrika söder om Sahara i "fattigdom". Men då ska man ha klart för sig att "fattigdom" inte alls är samma sak som "svält" eller ens "elände".

Tja, det beror ju på hur man definierar elände...

I Västeuropa och Nordamerika är det ungefär 10-20% som lever under respektive lands fattigdomsgräns. Dessa människor har, med få undandat, tillgång till mat, hela kläder, boende med acceptabel levnadsstandard, oftast också TV, radio, kanske t.o.m. egen bil och tillgång till stora delar av samhällets resurser såsom rinnande vatten, avlopp, kollektivtrafik, el, akutsjukvård etc.

Trots det skulle jag tro att många som läser denna tråd skulle känna sig rätt eländiga om man var tvungna att leva på det sättet.

Tar man ett land som Sydafrika, som ändå är ett av de mest utvecklade länderna i Afrika söder om Sahara, så finns det många människor som lever i plåtskjul i kåkstäder under förhhållanden som jag inte tror att någon här skulle kunna tänka sig att leva i. Visst, de flesta av dem lever inte i elände på det viset att de lever under ett överhängande hot att dö av svält, men jag skulle inte tro att det direkt är en dans på rosor...

Jag tror inte att de flesta svenskar tror att de flesta afrikaner lever under direkt svält eller akut hot om svält i den bemärkelsen att de riskerar att svälta ihjäl, men det är faktiskt väldigt många människor i Afrika som lever i svält i den bemärkelsen att de inte kan äta sig mätta på näringsrik mat 3-4 gånger varje dag, något som vi i väst ser som en självklarhet.

Visst finns det människor i Afrika som lever i svält och elände. Jag försöker bara påpeka att långtifrån alla som lever under den officiella fattigdomsgränsen lever i "elände".

När det gäller exemplet du tar upp, plåtskjulsslummen i många av Sydafrikas städer, är det ett ypperligt exempel på just det problem den här tråden handlar om. Den förvridna bilden av tillståndet i Afrika.

Plåtskjulsslummen är i första hand ett tecken på en extrem bostadsbrist, inte på fattigdom. Jag har mött många som bor i plåtskjul, har snygga nyköpa möbler och går till kontoret varje morgon i nystruken vit skjorta. (Givetvis lever många i dessa områden i elände och på gränsen till svält -- men långtifrån alla.)

Man ska också komma ihåg att de flesta som i statistiken hamnar under den officiella fattigdomsgränsen bor i en levande landsbygd. Där kan man, trots att man är väldigt fattig räknat i pengar, leva ganska långtifrån "elände" på ett självförsörjningsjordbruk. Visst, man får gå långt för att hämta vatten och samla ved, det är massor av hårt arbete. Men det är inte tröstlöst "elände" och långtifrån den stereotypa bilden av svältande svarta barn.

Plåtskjulsslummen är i första hand ett tecken på en extrem bostadsbrist, inte på fattigdom. Jag har mött många som bor i plåtskjul, har snygga nyköpa möbler och går till kontoret varje morgon i nystruken vit skjorta. (Givetvis lever många i dessa områden i elände och på gränsen till svält -- men långtifrån alla.)

Bostadsbrist kan förvisso vara ett rent strukturellt problem (t.ex. beroende på hårda byggregleringar, restriktioner i äganderätt av fast egendom, regleringar av bankväsenden som stryper tillgängligheten på tillgängligt kapital etc) som gör det svårt eller i praktiken omöjligt att bygga bostäder. I västvärlden är i princip all "bostadsbrist" (som ju är marginell i jämförelse) strukturell. Nu vet jag inte hur det ser ut i Sydafrika. Det kan säkert vara en del av förklaringen, men troligtvis inte den enda eller ens den största.

Är det inte ett strukturellt problem så är det ett ekonomiskt problem. Finns det inte tillräckligt med kapital för att bygga eller om det kostar mer att bygga hus/lägenheter än vad folk har råd att betala så är det, ytterst, ett fattigdomsproblem.

Nu tror jag att vi kanske inte ska låta den här diskussionen glida över i att avhandla strukturella problem inom bostadssektorn söder om Afrika...

Min poäng var att allt inte är som vi tror. Att man inte behöver leva i fattigdom och på svältgränsen för att man bor i plåtskjulsslum. Kort sagt: Att den bild vi har av Afrikas elände inte är sann.

Såklart det finns många bra sidor av Afrika, det är ju en stor kontinent, och även om fattigdom är ett utbrett problem så behöver ju inte allt handla om elände och misär. Sen att säga att vår bild av Afrika inte är sanning vet jag inte om jag skulle hålla med om. Dock finns det ju fler "sanningar" än en och det är så klart att all information ska ses utifrån dess budskap. Röda Korset lär ju knappast visa bröllopsfirande Afrikaner när de samlar pengar till Darfur.

Men när det gäller foto så skulle jag vilja tipsa om John Paskeys underbara skildringar, framför allt på människor, och hans små kommentarer från Afrika och Mellanöstern på pBase. Han har verkligen lyckats skildra Afrikas många ansikten:

http://www.pbase.com/happypoppeye/root

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar