Annons

Stepring 67 mm filter till 77 mm objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Är det någon som vet var (om?) man kan köpa stepringar som gör att ett filter med 67 mm diameter passar på ett 77 mm objektiv?

Jag vet att det inte är optimalt, men jag kan inte köpa ett dyrt polfilter till för att använda på ett enda objektiv någon gång emellanåt.

Är det någon som vet var (om?) man kan köpa stepringar som gör att ett filter med 67 mm diameter passar på ett 77 mm objektiv?

Jag vet att det inte är optimalt, men jag kan inte köpa ett dyrt polfilter till för att använda på ett enda objektiv någon gång emellanåt.

Photax har step-upp 67 - 77 mm.

Jag är inte helt säker på att det är lyckat att gå från 77 mm ner till 67. Risken finns att stepringarna kommer att vinjettera. På en vidvinkel där fungerar enbart 1 filter ev 2 om de är av typen "slim". Jag har 77 mm på mitt 17 - 40 och där kan jag enbart använda 1 skruvfilter åt gången.

Det är antagligen bättre att sälja ditt 67mm-filter och köpa ett 77mm-filter istället och en step-ring åt rätt håll så att säga.

En step down ring för att sätta 67mm filter på 77mm gänga är ingen bra idé. Det blir väldigt mycket vinjetting.

Tack för tipsen, hade inte tänkt på Ebay!

Tack för omtanken, men jag har testat med en pappmall och det blir ingen vinjettering. Däremot tappar man lite ljusstyrka, det motsvarar bara en mindre maxbländare. Objektivet är ett AF-S 300/4 och kameran är en D300 så det finns gott om utrymme för vinjettering utanför sensorn.

Jag har flera objektiv med 62 och 67 mm som jag använder mycket mer än det här med 77 mm så jag kommer inte att köpa ett nytt dyrare filter och stepringar ned till 67 och 62 mm för att tjäna 0,4 steg på en och annan bild om året med 300:at.

För alla såna här små plastdetaljer (objektivlock, motljusskydd, stepringar etc.) så är eBay faktiskt helt oslagbart.

Tänk vad man få från Kina för några tior inkl frakt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar