Annons

Step down-ringar

Produkter
(logga in för att koppla)

jstolpe

Aktiv medlem
Hej på er.

Jag var snabb och beställa adapterringar till mitt beställda ND filter men beställde självklart fel.
Köpte Step Down ringar iställer för Step Up ringar. Tanken var att kunna använda mitt 82 mm filter till mina objektiv med 77 och 72 mm front samt eventuellt kommande 82 mm (EF 16-35L II eller EF 24-70L II)

Nu till min fråga, finns det något användningsområde för step down ringar alls eller? Kan inte direkt komma på något. Tack på förhand.

/ Stolpe
 
Nu till min fråga, finns det något användningsområde för step down ringar alls eller? Kan inte direkt komma på något. Tack på förhand.

Att kunna använda mindre filter kanske? Jag använder en step-down ring för att kunna sätta 77 mm filter på min Sigma 150-500 (som normalt tar 82 mm filter). Inga som helst problem. Fast jag misstänker att objektiv med kortare brännvidd kan vara lite kinkigare...
 
Men blir det inte mörkt i hörnen på bilden då, eller har du en crop kamera kanske? Den nyttjar ju inte riktigt hela bilden ut till kanterna och då borde det ju fungera. Tyvärr har jag ingen crop kamera.

/ Stolpe
 
Det beror helt och hållet på objektiv, användningsområde och sensorstorlek skulle jag vilja säga.

Jag har exempelvis ett Sigma 180mm macro med 72mm filter. På denna sätter jag en step downring 72 >55 mm för att sedan sätta en ringblixt med 55mm fäste. Detta fungerar utmärkt med en fullformatskamera.

Lika så kan step down användas för att montera ett bakvänt objektiv med kortare brännvidd på ett teleobjektiv. Ofta har det första en mindre filterdiameter och det senare en större. Omvändningsringen som behövs kan vara svår att få tag på med, i mitt fall 72mm på ena sidan och 55mm på den andra. Här skulle det i och för sig gå att använda step up om omvändningsringen har större diameter.
 
Okej, jag sparar dem tills vidare eftersom jag som sagt var köpt dem och har de liggande hemma. Kanske de kan komma till nytta någon gång. Tack för alla svar.

/ Stolpe
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.