Annons

step down 58-46 wide angel/macro

Produkter
(logga in för att koppla)

fantasi

Medlem
Hejsan
Jag har just nu en Minolta Dynax 4 som är analog, till den har jag en wide angel/makro "lins". Diamtern på linsen är 46 mm, nu är det så at jag ska köpa en 350D och där är diametern 58 mm, hur blir resultatet om man använder step down ringar till så stort mellanrum (58-46 mm)?
På minoltan är det 55 mm och där går det bra från 55-46...

Mvh Camilla
 
Nu är jag ingen expert, men skulle gissa på att det kommer vinjettera en aning i vidvinkellägena.

Men jag kan ha fel, det har jag haft förut :)

/C
 
Okej, tack för svaret! Nu är det ju så att inte jag heller är något proffs och undrar vad du menar med "vinjettera en aning", tror du det kommer synas?
 
Om jag nu har förstått dig rätt så vill du sätta en 46mm lins på ett objektiv med 58mm filtergänga, har jag fattat rätt då?


Isf innebär det ju att objektivet blir "större" än din lins och ytan det skall "kika ut" igenom blir för litet :)

Jag tror därför att idu kommer få mörka hörn i din bild pga att linsen är mindre än ditt objektiv, linsen "syns" alltså lite precis som du trodde själv.

Kanske kan du klara dig från fenomenet i de längre brännvidderna pga att bildvinkeln blir snävare, men i vidvinkelläget tror jag helt klart att du får en vinjettering.

Men återigen, jag kan ha fel ;)

/C
 
Jepp du förstått precis rätt!

Okej, jag antar att det bara är och prova när den nya kameran kommer. Hade varit kul och det fungerade, då hade jag ju sluppit köpa nytt...


Tack för hjälpen iaf!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.