Annons

STCC: Göteborg City Race

Produkter
(logga in för att koppla)

BempaS

Aktiv medlem
http://www.stcc.se/382/
Biljetter släpps imorgon 0900.

Har en fråga:
Brukar det vara speciella regler ang fotografering vid såna här arrangemang som vanlig åskådare eller är det bara att släpa med sig stora fotoryggsäcken?

/Benny

Vet att det är svårt att få ackrediteringar til dylika evenemang, så vida man inte har en uppdragsgivare i ryggen. Tycker att motorsporten skulle ta alla chanser till att visa upp sig och låta de som är intresserade få fota. Det är ju inte så att motorsporten för en så speciellt framburen position i svenska sportmedier. Tyvärr.

Men har du bra platser så kan jag väl inte tänka mig att det är något som hindrar att släpa med 600:an. ;)

Om man ändå hade en sån.. :p

Jag ska dit med en kompis som inte har något fotointresse men tänkte ändå ta med kameran men det vore trist om man blir stoppad vid entrén för att man råkar ha en sk "kamera-som-man-kan-byta-objektiv på"

Well... Hmm..
Tycker dte verkar tråkigt om de har den inställningen och ska tvångsstyra alla bilder med någon skärpa, kontrast och fart i till att komma från ackrediterade fotografer, då vill man ju inte synas. Då vill man ju bara fortsätta hålla den sporten "för sig själva".

Ne.. Mer supertelen i publiken säga jag. =)

Hej Benny!
Jag tror inte du behöver bekymra dig. Alla STCC-race jag har varit på har haft fritt fram för foto. Däremot behöver du ackreditering om du skall röra dig "fritt" runt banan o.s.v.. Men på vanlig åskådarplats har jag aldrig hört någon som stoppats för att man har en grymmekamera med sig. Är du osäker-gå in på www.stcc.se och maila en fråga till dem.
/Arne

På de STCC tävlingar jag besökt, Knutstorp ring flertal ggr, Karlskoga 1ggr och Sturup raceway 3 ggr har det varit gott om folk i publiken utan media ack. som sprungit runt med systemkameror och plåtat händelserna på banan. Själv är jag en av dom. Däremot kan jag tänka mig att det blir svårare att röra sig runt banan i Gbg med all publik och att det på så vis kan bli lite enahanda att bara ta foto från 1 plats. Lycka till, själv kommer jag ta med min systemare till GBG City race

Tack för info.
Som jag tidigare nämnt så kommer jag ha en icke fotointresserad kompis med så vi kommer nog bara stå på nån läktare eller så, blir väl kanske mer fotning av själva hela arrangemanget än just bara bilarna men man vet aldrig.. Och håll tummarna för bra väder.. =)

Det är inga problem att som vanlig betalande publik ta med sig kameran på STCC (det är det inte ens i det överkommersialiserade F1) och du lär inte bli stoppad för att du har en kamera eller videokamera med dig.

Ackrediteringen gör att man får tillträde till depågatan och andra ställen runt banan dit vanlig publik inte får komma.
Precis som någon tidigare skrev så är antalet fotoackrediteringar begränsade och man ska ha någon bildbyrå, media eller annan uppdragsgivare i ryggen för att bli ackrediterad. Det gäller både för journalister och fotografer.

Ett bra tele är definitivt att rekommendera och tänk på att försöka hitta en position där skyddsnäten inte stör bilderna.
På flera banor finns det ställen där man kommer nära banan även som betalande publik och STCC brukar släppa in publiken i depån en stund mitt på dagen när det inte är någon aktivitet på banan.

Jag rekommenderar er att gå runt på området och se er omkring. Det finns mycket att se och fotografera på en STCC-tävling om man är intresserad av motorsport.

Jahapp då är man här nere då och konstaterar att jag måste öva lite mer på panoreringar eller eventuellt köra med monopod vilket jag ägde tidigare men sålde iväg.
Visst går det att få skarpa bilder men man vill ju ha lite rörelse i bilderna med längre slutartider så man inte tror att bilarna står parkerade på banan.

En annan sak jag noterade var att man nog hade bättre läge för fotande på bron, dvs utanför området och med tele naturligtvis. Då slipper man staketet plus att det är gratis men biljett för lördagen är redan köpt. Hade hoppats på att ståplatsläktarna hade varit lite högre, finns en som är lite högre men den funkar dåligt att fota ifrån, tyckte jag.

/Benny

Polisen motade bort allt folk från bron på lördagen så det var nog tur att du hade en biljett så du fick se något.

Vi kom lite sent på lördagen så jag fick ingen vettig plats. Blev just inga bilder alls för mig pga av att jag fick säkerhetsstaketet i bild, blir inge bra vid längre slutartider så jag stoppade ner grejerna ganska snart. Och att man bara är 171cm är lite småjobbigt också när det är mycket folk. Men här kommer en bild från racet, skulle kunna beskära lite men orkar inte just nu när man sitter på tåget mot Dalarna igen. =)

/Benny

Bilagor

• stcc.jpg
    stcc.jpg
    60.5 KB · Visningar: 696
Robin Nilsson:

Helt okej bilder, vad tyckte du om att ha ett stads race?

Det fanns inte så många bra platser att fota på?

Och tack än en gång för att du la upp lite kort.

Jag tyckte det var mycket trevligt med ett stadsrace. Håller med dig om att det inte fanns direkt några bra platser att fota ifrån.

Bästa platsen jag hitta var från Götaälvbron.

Hoppas att dom till nästa år skaffar högre läktare.

Hade inte vart fel att ha ett fotopass så man fick komma upp där tidningarna fick stå och plåta.

Vad tyckte du själv?

Det fanns ju som sagt tyvärr inga vettiga platser att fota ifrån någonstans, det gick bara att komma åt att fota bilarna bakifrån men värmedallret i luften gjorde att kvaliten på bilderna bara blev hyffsad.

Bilagor

• stcc_087_2.jpg
    stcc_087_2.jpg
    74.2 KB · Visningar: 344
Fota genom staketet funkade inget vidare då det var lite kort avstånd mellan det och bilarna.

Bilagor

• stcc_244_2.jpg
    stcc_244_2.jpg
    78.3 KB · Visningar: 342
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar