Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativproblem och lösningar av enkel karaktär.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sture E.

Aktiv medlem
Jag har i alla år gillat Cullmans stativ. Dels är de enkelt konstruerade och lätta. Av samma anledning är de inte heller superstabila om det blåser. Detta löser man dock enkelt genom att hänga en viktpåse mellan stativbenen. Påse och snöre kan man alltid ha med sig, sand eller sten brukar finnas på plats. Då spar man några kilon under turen.

När jag köpte mitt senaste stativ begagnat hade jag oturen att mittpelaren, vid belastning, mycket sakta sjönk ner. Lite tråkigt att behöva slänga stativet. Fjädern (eller vad det är, som håller låsflärpen) hade blivit utmattad. Då lade jag helt enkelt en sträng silvertejp över denna plats och fäste det på utsidan stativet. Denna ynka mm gjorde att det går att belasta mittpelaren med en rejäl utrustning utan att det sjunker ner.

Detta var bara ett par TIPS jag ville dela med mig av till er som har stativ av billigare och enklare modeller!

Det finns ju ett berömt citat som säger att något som inte går att laga med silvertejp är trasigt på riktigt! :)

Per.

Det som inte går att laga med silvertejp, är inte värt att laga.. ;-)

Har alltid silvertejp i fotoväskan. :)

Eller så använder man inte mittpelaren, det låter som ett mycket enklare (och stabilare) förslag.

Eller så använder man inte mittpelaren, det låter som ett mycket enklare (och stabilare) förslag.

Jo mittpelaren vill man ju ska vara stabil, kamera plus påse med stenar blir nog tyngre än den är byggd för.

Måste gå att lägga snöret i en slinga runt mittpelarens översida istället.

På mitt förra stativ monterade jag bort mittpelaren för att spara den vikten eftersom jag ändå aldrig använde den, på mitt nya följde det inte ens med någon och hela bottenplattan mellan stativbenen måste bytas för att man skall kunna sätta dit en. Istället sitter det en krok under bottenplattan just för att man skall kunna hänga dit en vikt.

Det är inte pga överbelastningen jag undviker mittpelaren, det är för att den minskar stabiliteten och ökar risken för oönskade vibrationer. Varför köpa ett stativ för att ta skarpare bilder om man ändå utmanar elementen genom att hissa upp kameran 30-40cm över infästningspunkten? Nej, bort med mittpelaren, den ger bara en falsk trygghet om stabilitet.

Istället sitter det en krok under bottenplattan just för att man skall kunna hänga dit en vikt.

Samma på mitt kolfiber, men jag föredrar att ha en rem från kroken (kräver iofs inte ens en krok antar jag) som jag sträcker och "trampar fast" stativet med istf en dinglande vikt.

Instabilitet

Vad skönt att vi alla har olika lösningar på samma problem! Själv har jag faktiskt inte ägnat en tanke på mittpelaren, men visst är det en självklarhet att detta är stativets svaga punkt. Nu har jag fotat ett tag med pelaren i botten och det är betydligt stabilare.

Samma på mitt kolfiber, men jag föredrar att ha en rem från kroken (kräver iofs inte ens en krok antar jag) som jag sträcker och "trampar fast" stativet med istf en dinglande vikt.

Bra idé! Hade ändå tänkt montera en bärrem på nya stativet och det skadar ju inte om den kan extraknäcka som spännrem mellan foten och kroken också. Skall se vad jag kan hitta för lösning på det!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar