Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativhuvud från Benro? Alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är du allvarlig eller skämtar du ?

Jag har själv BH-55 kulleden. Det är en bra kulled men kalla den inte en "smidig storlek" Den är mycket stor och tung jämfört med nästan alla andra :)
Visst finns det mindre men finns det någon mindre som är bättre?

(Det sägs att vi har världens största nordligaste bokskog här i Mölndal. Är den stor? -Nej, inte alls. Men det finns tydligen ingen större bokskog längre norrut)

Jag tycker att både Arca-Swiss Z1 och Markins M20 är aningen bättre om man vill ha ett stort huvud. Bättre och mjukare gång i huvudet när man spänner åt det. Men givetvis är BH-55 också bra

Jag har Markins Q3, Arca-Swiss Z1 och RRS BH-55 kullederna. Och du kan inte riktigt jämföra de kullederna som du tar upp. Du har en stor kulled från en tillverkare och den minsta från en annan. Vilket objektiv är det största du kommer att använda med din kamera på kulleden ?

Jag har inte insett att det var så stor skillnad på Z1 & Q3.
Bara vikten skiljer ju 340 gram vilket ju ger en tydlig hint om storleksskillnaden.

Det skulle vara otroligt bra om man kunde se på modellerna i verkligheten och på så vis bilda sig en uppfattning.
Glömde f.ö tull & moms på Z1:ans pris vilket gör den en bra bit dyrare.

Det största jag kommer att stoppa på mitt stativ är D80 + grepp eller motsvarande och en 70-200/2,8 möjligen med telekonverter.
Kan se en 300mm/2.8 i en avlägsen framtid oxo kanske.

Inga monstergrejjor alltså, det lutar nog åt Q3 för den känns mest rätt i nuläget.

Cullman har ju nämnts tidigare i tråden, och en relativt ny kulled som tycks kunna ta hem titeln som "Best Buy" är 40200 Cullmann Magnesit 35 Nm Ball Head. De verkar att ha fått fram något väldigt bra här. Den har ställbar friktion, och låser väldigt bra. Det är en maffig kulled, den väger 990 gram, men så klarar den också inte mindre än 30 kg belastning - och är tydligen speciellt konstruerad för att klara även stora Off Center-belastningar, alltså inte bara belastningar rakt ovanifrån utan även när kulleden är vinklad 90 grader ut åt sidan (de inbyggda "vattenpassen" verkar dock inte ha någon nämnvärd noggrannhet - i och för sig ganska vanligt).

Priset ligger på bara runt 1.900 kr, vilket får anses vara synnerligen facilt med tanke på att alla övriga kulleder av motsvarande kvalitet kostar 2-3 gånger så mycket.

Har dock inte provat den själv ännu, men lutar starkt åt att den kommer att bli min nästa kulled. Någon som vill köpa lite Manfrotto-kulleder till bra pris...? :)

Tillverkarens belastningstest hittar man här:
http://www.cullmann-foto.de/html/products/stative/magnesit/lgatest_eng.htm

Senast ändrad:
Tror det är svårt att hitta någon bättre kulled än RRS BH-55 som är i samma smidiga storlek eller mindre.

Kanske lite väl dyr? (www.optipod.se säljer den)

Vissa kan lägga ner tusenlappar på kolfiberstativ och för att få ner viktien men har en stor tung blykula som kulled.

Optipod:s hemsida fungerar inte med Firefox eller IE, vad har de tänkt sig för kundkrets egentligen ?

2600:- för enbart snabbfästet, puh det blir svettigare & svettigare. Snyggt va det hur som helst.

Senilgubben igen

Bra butik, är lagd bland favoriterna :)

Svara mig själv igen :)

Liten sammanställning av data, helt oläslig för jag får inte till tabbar i forumet :-(

Namn------------Vikt---last(kg)-pris(kr)
Arca--Z1--------725gr--60,0kg---3480,16
RRS-BH-55-------725gr--22,7kg---5945,73
RRS BH 40-------368gr--8,1kg----3698,35
Markins M20-----568gr--45,0kg---4472,94
Markins M10-----498gr--40,0kg---3894,73
Markins Q3------385gr--29,4kg---3100,73
Cullman 40200---990gr--30,0kg---1950,00

Slutsats för mig i alla fall än så länge.
Cullman för tung
RRS för dyr & tung eller för klen
Arca lite overkill för min utrustning, dessutom tung
Markins Q3 ligger bra till fortfarande :)

Priserna är hämtade från olika euroland-säljare säkert inte alltid de bästa.
Har valt modell utifrån mina preferenser -> inte alltid billigaste modellen.

Det är svårt att hitta data på huvuden vad de klarar för vridmoment är det inte många som talar om.
Mått på grejjorna har bara Markins.

Är jag rätt ute eller cyklar jag?

Alla kullederna är starka nog för din utrustning. Det är mer en fråga om vilken man gillar och storleken/vikten/funktionerna.

Datan över hur stora tyngder de klarar får du ta med en stor nypa salt. Ingen klarar de siffrorna de uppger. siffrorna de uppger innebär att de skulle kunna bära upp mellan 6 och 12 st 800mm objektiv på en gång :)

Q3 är bra och räcker till din utrustning

Alla kullederna är starka nog för din utrustning. Det är mer en fråga om vilken man gillar och storleken/vikten/funktionerna.

Datan över hur stora tyngder de klarar får du ta med en stor nypa salt. Ingen klarar de siffrorna de uppger. siffrorna de uppger innebär att de skulle kunna bära upp mellan 6 och 12 st 800mm objektiv på en gång :)

Att vikterna är lite glädjesiffror det antog jag faktiskt.
Man vill ju ha ordentligt marginal till de grejjorna man faktiskt ska hänga dit pga av det.

Angiven siffra == utrustningsvikt * Pi (3,14) skulle jag gissa lite grovt :)

Nu kommer min kul-budget att omsättas i en ny diskmaskin :-(
(mindre kul, men handdiska är inte så roligt heller)
Nu vet jag i alla fall bättre vad & vart jag ska köpa när det blir dax.

Botaniserade i gamla trådar.
Det blev en Markins Q10 som jag är löjligt nöjd med.

Tänkte tråden kunde få ett avslut :)

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto