Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativhuvud från Benro? Alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mesch

Aktiv medlem
Sitter här med mitt sprillans nya Stabil tredel men inget huvud.

Funderar på ett Benro KS-1 för ca 1100:- men den har varit restnoterad i evigheter.

Sedan såg jag Benro B-2 för 1800:- (som finns i lager)

Har klämt & känt på Manfrotto 486rc2 men tycker den inte känns bra, kulan hackar & nyper när den är lossad på ett sätt som inte Benro gör.

Det får ju hemskt gärna vara Arca Swiss snabbfäste på huvudet oxo.

Min absoluta smärtgräns går nog vid 2000:-.

Någon som har något förslagpå alternativ?

Jag köpte mig en Benrokulled modell billigare (BH-1) för mindre än ett år sedan. Största anledningen till att jag valde Benro alternativet var att det vägde minst men verkade vettigt ändå plus att priset var billigt. Köpte det i butik så att jag kunde klämma på det innan och den känndes bra.

Det kom med på ett gäng vandringar och skakiga bilfärder etc och efter ca ett halvår var det helt värdelöst för mig. Något hade skakat loss inuti det och när jag låser det idag så glappar den ett par millimeter

Min slutsats: Benro = skitkvalitet. Har ett Manfrotto 486CR2 på beställning nu. Testade en kompis variant och tyckte det känndes grymt mycket stabilare.

Kan såklart inte uttala mig om de specifika modeller du funderar på men jag kommer inte vällja Benro i framtiden.

//Mårten

Min slutsats: Benro = skitkvalitet. Har ett Manfrotto 486CR2 på beställning nu. Testade en kompis variant och tyckte det känndes grymt mycket stabilare.

//Mårten

Har läst en hel del dåligt om Benro, därav mitt sökande efter vettiga alternativ.

Får nog kolla in 486RC2 igen, kan ha varit 484RC2 jag tittade på.

Köp något som är kompatibelt eller har Arca-Swiss snabbfäste. Annars kommer du ändå att byta efter ett tag igen. Markins är mycket bra. Deras minsta kulled som är mycket starkare och bättre än de ni nämner tigare i tråden kostar 270 dollar. Där ingår ett Arca-Swiss snabbfäste och det håller hela livet
http://www.markinsamerica.com/MA5/Q3.php

Kolla Cullmanns kulleder. Finns bl a på Cyberphoto. Även Mediamarkt säljer dom. Känns otroligt stabila.

Rolf

Manfrotto 486RC2 verkar vara för lite klenare utrustning. Manfrotto har väl kraftigare doningar? Benro KS-1 verkar vara utgången och tillverkas tydligen inte längre (finns ej på tillverkarens produktlista). Benro B-2 är för tunga saker och ser på bild mycket vettigare ut än 486RC2. Hur det sedan är i praktiken är en annan sak? Men på det gedigna stativ du har skulle jag inte sätta vad som helst.

Köp något som är kompatibelt eller har Arca-Swiss snabbfäste. Annars kommer du ändå att byta efter ett tag igen. Markins är mycket bra. Deras minsta kulled som är mycket starkare och bättre än de ni nämner tigare i tråden kostar 270 dollar. Där ingår ett Arca-Swiss snabbfäste och det håller hela livet
http://www.markinsamerica.com/MA5/Q3.php

Den ser intressant ut, lite dyr bara. I alla fall med dagens dollarkurs :-/
Det verkar dock som om kameraplattan blir ytterligare $50, den ingår inte vad jag kan se.

Kanske är så att man får "bite the bullit" och hosta upp dryga $300. Jag vill verkligen inte vara dumsnål men det finns ju gränser för vad frugan tål;-)

Manfrotto 486RC2 verkar vara för lite klenare utrustning. Manfrotto har väl kraftigare doningar? Benro KS-1 verkar vara utgången och tillverkas tydligen inte längre (finns ej på tillverkarens produktlista). Benro B-2 är för tunga saker och ser på bild mycket vettigare ut än 486RC2. Hur det sedan är i praktiken är en annan sak? Men på det gedigna stativ du har skulle jag inte sätta vad som helst.

Min tanke var ju att köpa mitt sista stativ någonsin :) Samma sak gäller nog för huvudet. Så jag har varit skeptisk till Manfrottos huvuden, de känns inte bra nog helt enkelt.

Benros känns bra men har fått mycket skit för låg kvallite på nätet.

Gitzo är helt enkel för dyrt.

Markins Q3 Emille skulle ju vara ett vettigt alternativ möjligen, fast det får man köpa över nätet utan möjlighet att känna på den.

Prophoto.com vill ha 342,12 EURO för Q3 och kameraplatta (3072SEK i dagsläget) vilket är i svettigaste laget, speciellt för något man bara sett på bild.

Fast man blir ju jäkligt sugen, snygg och med specialanpassad platta för D80 med batterigrepp. Mums

Senast ändrad:
Nja, nu har du nog inte riktigt hänht med i svängarna :)
Forex har Euron till 8,98 ==> 3072:- (2009-04-05)

Väldigt mystiskt, jag är ju på forex hemsida nu, om man vill köpa Euro så kostar det 11,13kr per euro och då blir 342€ ganska exakt 3800kr.

Min valutakonverterare i macen ger idag 10,71kr per Euro men den räknar inte med några avgifter.

Om man går in på valuta.se så fåra man 1 euro för 10.83kr idag.

Men det är bara mina källor.

//Mårten

Jag körde förut manfrottos 488 rc4 och den var lite klen i att hålla kameran på plats. Nackdel två är att skruven du låser med sitter inte fast monterad så jag har tappat två st som har skruvat ur sig själva. Nu kör jag med manfrotto 468MGRC2 och den är faktiskt riktigt bra den nyper år starkt och håller kameran på plats även om du kör tyngre kameror (jag kör bla med D3X).
ttp://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=3172188

Ett stativ huvud som har ett speciellt utseende men som funkar bra på lättare kameror är manfrotto kulled 222 grepp däremot stående bild med tyngre kamera är ej optimalt även om du har ett bra stativ (använde bla gitzo mountainer kolfiber 1228). Jag var tvungen att köpa något när jag tappade skruven till manfrottos kulhuvud när jag var på jobb i florida och köpte då manfrotto kulled grepp och vart positivt överraskad.

Ångesten stiger :)

Någon som har något förslagpå alternativ?

Så sitter man och svara på sina egna inlägg, börjar nog bli lite senil ;-)

Har insett att 2000:- inte räcker ända fram (3500:- är nog närmare sanningen):-/
Har nog kommit fram till en prio-lista.

Lars har lurat in mig på Markins Q3 (3032:)som primärt mål i livet.
Arca Swiss Monoball Z1 (3200:) måste ju med på listan.

Sneglar även på Acratech & RRS men de känns inte lika rätt.

Sedan tillkommer kameraplatta för mellan 300:- (Benro generic) till 1250:- (RRS L-plate för D80)

Jag har fått flera alternativ, tackar alla som hjälper till.
Finns det fler tillverkare som man bör titta på?

Senast ändrad:
Tror det är svårt att hitta någon bättre kulled än RRS BH-55 som är i samma smidiga storlek eller mindre.

Kanske lite väl dyr? (www.optipod.se säljer den)

Vissa kan lägga ner tusenlappar på kolfiberstativ och för att få ner viktien men har en stor tung blykula som kulled.

Du kan vill ha mer kvalitet än mig, men jag tycker att Cullmans kulleder känns väldigt mjuka och stabila. Mycket bättre än Manfrotto's kulleder.
Scandinavian Photo och CyberPhoto säljer dem bland annat.

Tror det är svårt att hitta någon bättre kulled än RRS BH-55 som är i samma smidiga storlek eller mindre.

Kanske lite väl dyr? (www.optipod.se säljer den)

Vissa kan lägga ner tusenlappar på kolfiberstativ och för att få ner viktien men har en stor tung blykula som kulled.

Är du allvarlig eller skämtar du ?

Jag har själv BH-55 kulleden. Det är en bra kulled men kalla den inte en "smidig storlek" Den är mycket stor och tung jämfört med nästan alla andra :)

Så sitter man och svara på sina egna inlägg, börjar nog bli lite senil ;-)

Har insett att 2000:- inte räcker ända fram (3500:- är nog närmare sanningen):-/
Har nog kommit fram till en prio-lista.

Lars har lurat in mig på Markins Q3 (3032:)som primärt mål i livet.
Arca Swiss Monoball Z1 (3200:) måste ju med på listan.

Sneglar även på Acratech & RRS men de känns inte lika rätt.

Sedan tillkommer kameraplatta för mellan 300:- (Benro generic) till 1250:- (RRS L-plate för D80)

Jag har fått flera alternativ, tackar alla som hjälper till.
Finns det fler tillverkare som man bör titta på?

Jag har Markins Q3, Arca-Swiss Z1 och RRS BH-55 kullederna. Och du kan inte riktigt jämföra de kullederna som du tar upp. Du har en stor kulled från en tillverkare och den minsta från en annan. Vilket objektiv är det största du kommer att använda med din kamera på kulleden ?

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto