Annons

Stativhuvud för storformat

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Jag har en Sinar Norma 4x5-tumskamera. Hittils har jag skruvat stången med standardena direkt på mitt Manfrotto 055B(hette den så? heh).

Jag letar efter ett smidigt huvud med stor gänga. Sinarens stång går genom en rund fot och där inne är gängan, så huvudet måste vara minst lika brett.

Ge gärna exempel på specifika modeller, ni som vet vad som funkar.
 
Tack! Jag har missat dessa modeller helt. 405 ser ut att vara det jag letat efter.

Vet du hur bred/lång snabbplattan är som följer med? Den ska helst täcka den runda basen på Sinaren, som är ca 7,5cm i diameter.
 
Det är samma platta till båda modellerna.
Storleken på snabbplattan är ca: 63x80 mm

Jag använder Hasselblads små och nätta plattor på mina Canon kameror, har monterat hasselblads stativplatta på Manfrottos snabbplatta, lite klumpigt men tycker huvudets funktion uppväger den lilla viktökningen.
 
Manfrottos 029 funkade bra för mej, till Arca-Swiss och RzII (tungt mellanformat). Närmaste jämförbara modeller idag är 229 och 160. Av just de två skulle jag nog välja 160:an.

Men det är klart, en 405 eller 410 är ju snäppet vassare (särskilt priset på 405:an!). Din Sinar närmar sig maxvikten på vad 410-huvudet tål, men specifikationerna kan vara snåla i överkant.

Tänk också på extremsituationerna, exempelvis när kameran är riktad ner mot marken eller på annat vis inte är jämt fördelad viktmässigt på stativet, särskilt vid långt bälgutdrag. Då krävs det en hel av kamerahuvudet och stativet för att sakerna ska vara kvar där man placerat dem.

055:an klarar nog huvud och kamera, men se upp så att du inte överskrider maxvikten för stativbenen.
 
Jag har nog fastnat lite för just växelhuvud efter Hans tips. Om jag orkar vänta till våren, så blir det 405'an, men om snön håller i sig (vi har snö!) så får jag nog slå till tidigare på 410'an.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.