Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativhuvud för fåglar och rörliga mål.

Produkter
(logga in för att koppla)

mankis

Ny medlem
Söker ett stativhuvud för tungt fågel/sporttele och behöver lite hjälp med rekomendationer.

Sitter nu med en kuled som inte duger till på rörliga mål så det är väl någon typ av videohuvud som skulle funka bäst men vilket, kanske finns det något trevägshuvud som klarar jobbet så vore det även toppen.

Tack på förhand
Magnus.

Söker ett stativhuvud för tungt fågel/sporttele och behöver lite hjälp med rekomendationer.

Sitter nu med en kuled som inte duger till på rörliga mål så det är väl någon typ av videohuvud som skulle funka bäst men vilket, kanske finns det något trevägshuvud som klarar jobbet så vore det även toppen.

Tack på förhand
Magnus.

Hej jag har 2 st Gimbal GH-2 som du hittar här

http://www.benrosverige.se/

Riktigt prisvärda och bra kvalitet. Det står om dessa i höstnummret nr 2 i tidningen proffsfoto.

Jag har dock fettat om dessa så att de rör sig riktigt mjukt utan startmoment t.ex. vid lätt åtdraget (fettet man använt var som något slags kletklister).
Tyngdmässigt funkar det smidigt, stabilt och med bra balans. Även på de längre telen jag har från sigma 300-800 ner till de minsta med stativfäste.

jag tycker att en stabil kulled är smidigt och bra.
en vidoled är allt för långsam tycker jag.
gimbal tycker jag har den gigantiska nackdelen att man måste plocka bort hela leden och ersätta den med en annan för att kunna använda samma stativ för foto med objektiv utan stativfäste.. där går den helt bort enligt mig.

kolla benro,s större leder.. mycket för pengarna.

jag tycker att en stabil kulled är smidigt och bra.
en vidoled är allt för långsam tycker jag.
gimbal tycker jag har den gigantiska nackdelen att man måste plocka bort hela leden och ersätta den med en annan för att kunna använda samma stativ för foto med objektiv utan stativfäste.. där går den helt bort enligt mig.

Nja.

Det kanske är lättast att ha två stativ, ett som tål mer till de "större/ tyngre" och ett lite "smidigare" med kula till de "mindre/lättare" objektiven. så har jag löst problemet.

för min del så prioriteras alltid tungt stativ om jag behöver stativ. Så jag har inte ngt motiverat behov för ett lätt stativ faktiskt. beror väl på hur vi fotar och rör oss. inget är rätt eller fel bara bilderna blir bra.

Jag anser att använder man tele och ska plåta fåglar/action så är det Wimberley WH-II som gäller.

Vad man kan läsa sig till i amerikanska forum har många fotografer, för att spara vikt, börjat använda dessa:

http://stores.4gdphoto.com/-strse-Tripod-Heads/Categories.bok

Iaf nestorn på andra sidan pölen, Art Morris, verkar vara mkt imponerad av sin modell. The Man in action (scrolla ner lite):

http://www.naturfotoforum.se/forum/...ys=0&postorder=asc&highlight=morris&start=180

// Daniel

Hej

Vad är det för tele du tänkte dig eller skall använda, kan kanske till och med kanske handhålla det istället.

Kanske även ett enbensstativ kan var något

Visst är stativ bra, men kan i vissa lägen hämma dig. Alla är vi olika och jag pallar inte längre tung utrustning så jag försöker gå en annan väg, den lättare som blir en kompromiss och kanske inte alltid det optimala.

Mina tankar lite http://www.fotosidan.se/blogs/omar/index.htm

kan nämna att jag precis börjat fota med MarkIV som har ca 27MP om den var i fullformat samt bättre brusegenskaper än min MarkIII vilket underlättar lite då jag fotar med detta lilla tele handhållet som är kortare och saknar bildstabilisator.

Mvh

Omar

Senast ändrad:
Har ett Sigma 120-400 så det är ingen bjässe som kanske första inlägget antydde och går rätt skapligt att köra handhållet men tänkte att det skulle vara ännu bättre på stativ för att få bättre stabilitet men min kula som funkar rätt bra annars känns rätt klen.

Har ett enben och funderar på att flytta över kulan på den så den blir lite flexiblare, får ut i helgen och testa lite.

Tackar för alla länkar, har fått en del att fundera över och blivet lite klokare, synd att Gimbal huvudena är så rackarns dyra och kanske lite övervåld för mitt objektiv.

Nästan onödigt

Har ett Sigma 120-400 så det är ingen bjässe som kanske första inlägget antydde och går rätt skapligt att köra handhållet men tänkte att det skulle vara ännu bättre på stativ för att få bättre stabilitet men min kula som funkar rätt bra annars känns rätt klen.

Har ett enben och funderar på att flytta över kulan på den så den blir lite flexiblare, får ut i helgen och testa lite.

Tackar för alla länkar, har fått en del att fundera över och blivet lite klokare, synd att Gimbal huvudena är så rackarns dyra och kanske lite övervåld för mitt objektiv.

När jag kör enben så kör jag alltid utan huvud (med tele). Bättre att skruva stativet direkt i objektivfoten. Man sparar vikt och man hinner ändå inte med att utnyttja rörligheten i huvudet. Dessutom blir det läskigt instabilt med en kula på en enbenare när man kör långa teleobjektiv.

Billigt

Det billigaste som funkar bra är Mnafrottos variant på gimbal 393 som kostar ca 1600. Har själv kört den med 500/4 i 3 år. Numera utbytt mot Benros wimberleykopia. Enda nackdelen med 393 är att det går ganska dåligt att justera motståndet. Det blir gärna lite för hårt eller för mjukt. Dock väldigt prisvärd, stadig och hållbar. OBS bör köras som vagga och inte som överhäng som visas på de flesta bilder. Mycket bra platta ingår.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto