Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

stativhode i kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

beaivi

Aktiv medlem
Hei.
Jeg hadde bestemt meg for å kjöpe stativhodet Markins M10.
http://www.markins.com/2.0/eng/products/ballheads/m10.html
Så leser jeg at det finnes en del brukere som har fått problem
med det i kulde. Hva jeg forstår så låser justeringsskruene seg.
Vet ikke om det samme hender med selve kula også.
Tidligere har jeg lest at ovale kuler ikke fungerer så bra i kulde
og jeg tror at Markins har en oval kule?
Jeg bor ALLER lengst i nord så jeg velger å ta denne detaljen på alvor...

Hei.
Så leser jeg at det finnes en del brukere som har fått problem
med det i kulde. Hva jeg forstår så låser justeringsskruene seg.
Vet ikke om det samme hender med selve kula også.
Tidligere har jeg lest at ovale kuler ikke fungerer så bra i kulde
og jeg tror at Markins har en oval kule?

Har en Markins Q3, inte fått tillfälle att använda den i ordentlig kyla ännu, några minus bara. Kollade lite på den nu, öppnar man justerskruven så den sitter löst och skakar så hör man det är rätt mycket smörjfett där inne. Lyckdes dock inte demontera den helt just nu. Kan tänka mig att fettet kan orsakar problem i sträng kyla, men det bör ju rimligtvis gå att demontera den så att fettet går att byta ut mot något mer mer köldtåligt om så skulle behövas. Vad jag förstår så ska kulan vara sfärisk, inte märkt av något annat heller.

Hei.
Når det kommer til olje og kulde så har jeg spurt (fågat) mine
Jaktkompiser og de sier at det beste er å törrpusse våpenet
når det er kallt. Altså fjärne allt av smöremiddel.
Jeg tror at om man vil ha et kulehode med en god "Sweet Spot"
så er kula oval?
(Sweet spot er et balanse punkt når kameraets vekt utlignes av kulas
friksjon. Altså når kula beholder rettningen og flyter ulåst i sin skål) Hva det var vanskelig å forklare... Markins har fått masse skryt
akkurat for å ha en bra sweetspot så du vet sikkert hva det er.
Markins har også fått en del klager på at låseskruen til panoramaplata
er vanskelig å låse. Har du merket noe? Hvor kjöpte du ditt kulehode?
Et alternativ er den åpne konstruksjonen på Acratech Ultimate Ballhead
http://acratech.net/product.php?productid=7&cat=1&page=1
som har en "skål" uten bunn. Jeg antar at den ikke har olje.
vekten er også veldig lav. Tenkte kansje henge den på en Feisol CT-3342
http://www.feisol.com/english/feisolen.htm
Fant en Dansk butikk som selger stativet:
http://www.befro.dk/shop/feisol-ct-3342-carbon-4214p.html
Lett sak det også.

Jag har haft problem med flera kulleder i kyla, men det har alltid löst sig när jag tagit bort allt konsistensfett. Markins M10 verkar ju inte ha något speciellt (typ hydrauliskt aktiverad låsning el dyl) som talar för att det inte skulle funka.

Hittar inte verktyg för att dememontera justerskruven, under den grå plåten på justerskruven sitter en liten skruv som öppnas med sexkantsnyckel. Men ser ut att va en del olja där inne. Törs inte garantera att det går att skruva upp för att komma åt att rengöra från fett, men ska försöka öppna den senare då jag också planerar att använda kulhuvudet i kallt väder.

Märker inte alls att kulan skulle vara oval/eliptisk, det är samma motstånd att röra kulan vid "sweet spot" och lätt åtdragen oavsett hur den är vinklad. En oval kula bör väl ge mer motstånd desto större vinkel från centrerat läge?

Panoramaskruven är lite svår för den är så liten, man får ta i rätt mycket för att få den att sitta fast så pass ordentligt att det inte snurrar där då man vrider runt allt med kameran.

Köpte min ny från en säljare i Korea på Ebay, var klart billigaste alternativet då.

Har ett par Feisol 3301 ben också, tycker de funkat rätt bra hittils, benen har blivit lite repiga av sand, och gummifötterna sitter inte fast så bra, toppplattan satt lite löst så skruvarna fick efterdras, men jämfört med ett Gitzo så är det ju ordentligt billigare, så jag kan leva med lite små kvalitetsbrister, det köpt från http://www.feisoleurope.com/

Actatech har helt torra ytor och gjord för att kunna tas isär och torkas ren.
Nu fryser ju inte olja/fett vad 0 grader så det kan ju mkt väl fungera även i kyla. Men nånstans fryser även fettet/oljan...

Det behöver ju inte frysa, det räcker med att det blir trögt för att störa funktionen. Och det är rätt få fetter (och oljor) som inte är tröga vid 30-35 minus.

Antar at en olje som tåler -25 er veldig tyntflytende ved +5 og varmere kansje bidrar det med andre problem som ikke jeg har tenkt på.
Jeg er enig. Man burde sikkert kjenne en ökende motstand når man vipper en oval kule til siden? Som en tom flaske i vann retter seg opp igjen. En ting som kan väre viktig å ta rede på om man bestemmer seg for å ta bort fettet fra kula er om den kommer til å ta skade av det, ökt slitage og lignende.
Jonas Lindmark, kansje er det hvärt å fundere på om en tyntflytende avfettningsveske kan gjöre det lettere å få bort allt fett?
Kulde kan jo oppleves ulike for den enkelte. Så å skrive at man har vert ute når det er kalt sier vel bare at man ikke har hatt shortsen på...
Om man fotograferer i froströyken av en åpen elv, eller i elven så fryser det is på metallen. Eller som jeg som står og sikter lenge kan oppleve at utpusten min kan fryse i lager både på kamera og stativhodet... Dårlig kondis vel.
(Om noen synes jeg er overtydelig i mine forklaringer så tenker jeg på den gangen jeg selv var nybegynner og sökte info her på siden og syntes mange tråder krevde en hel del forkunskap i fototeknikk for at man skulle kunne läre noe av teksten)

MVH Jove

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar