Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativhjälp, ert korta tycke?

Produkter
(logga in för att koppla)
"riktigt klent" innebär i andra termer "hade aldrig köpt"

Jag tycker du ska bege dig ut bland stockholms fotoaffärer och klämma själv. Vi har alla olika behov och du kanske tycker stativet är helt ok.
 
Jag var på Expert på Fridhemsplan och kände lite på Manfrottos 055 och 190. Jo, 190 var klent men 055 kändes stabil. Likaså 488RC2 var fräschttt! Jag har ju inte så jätte tung utr. än så länge
 
ingår allt när man köper 055 och 488RC2. Allt= platta att fästa den i, alltså kan man börja använda direkt eller behöver man något mer?
 
Synnerligen intressant tråd! Jag har börjat funderat på stativ efter att jag bl a kutat omkring i mörkret med en pall för att fota fullmånen i dagarna. Manfrotto 055PRO B + 488RC2 verkar bli mitt val. Dock är jag ca 178 cm lång, och någon kommenterade att 055 var för lång. Är det något som fler tycker?
 
growingart.se skrev:
Synnerligen intressant tråd! Jag har börjat funderat på stativ efter att jag bl a kutat omkring i mörkret med en pall för att fota fullmånen i dagarna. Manfrotto 055PRO B + 488RC2 verkar bli mitt val. Dock är jag ca 178 cm lång, och någon kommenterade att 055 var för lång. Är det något som fler tycker?
Det var jag som sade att det är högt och att det hade räckt med 190 modellen för min längd. Vill man ha det lägre behöver man ju inte fälla ut benen i sin fulla längd så den maximala höjden är inget hinder för oss kortare. Är man under 180-185 cm kan man således köpa vad man vill men är man längre bör man nog välja 055 varianten av bekvämlighetsskäl. Jag är mycket nöjd med min 055PRO+488RC2 kombo.
 
Den går ju att ställa in allt från 11cm till runt 190cm? med kulled. Tror den passar dig med, annars har du ju alla andra 055NAT3, 055CLB och 190-serien.
Förresten är mitt kombo (055PROB & 488RC2) nu påväg =)
 
Beställde från Hegethorns, och 488RC2 var slut för tillfället och kommer därför in om en vecka, den verkar vara poppis =)
Det är ett gott tecken!
 
Ett stativ kan aldrig bli för långt, bara för kort. Är man ute i terrängen kan det ofta krävas långa ben för att jämna ut höjdskillnader.

Tänk också på att det är höjden utan mittpelare som räknas. Mittpelaren är bara en finjusteringsmöjlighet, och en nödlösning för de tillfällen man behöver den där lilla extra höjden.

Ett 055 är bara 135 cm högt. Mitt Gitzo är 10 cm längre och det tycker jag är helt perfekt höjd till mina 175 cm i strumplästen.

Jag har ett 190 också och det är ett suveränt stativ när man vill packa lätt. Men med det måste man böja sig även när mittpelaren är upphissad, och det är ofta svårt att få till de kompositioner jag vill ha. Med mitt 145 cm-stativ fullt utdraget (dock inte med utdragen mittpelare) står jag på tå vid horisontalbilder och på hälarna vid vertikalbilder. Med mittpelaren uppe och något att stå på utökas kompositionsmöjligheterna.
 
Ah, således finns det utrymme både för mig att sträcka på mig så att jag får rak rygg samt tillfälle att träna på att sitta i spagat, 11 cm är ok för det. :) Jag kommer inte att släpa stativet över hela Sverige utan mest runt där jag bor, bor väldigt fint. Kommer att fota mest vid morgon och skymning där slutartiden närmar sig vad man klarar av handhållet, plus nattbilder.
 
Nu har jag försökt hela dagen man jag kommer inte ner i split, 11 cm är inget för mig. Den här kombinationen av Manfrotto 055prob och 488rc2 kulled verkar inte vara så ovanlig. Verkar lovande.
 
Stativtankar

Stativfäste på objektivet är precis som luguber skriver nödvändigt. Jag har ett manfrotto 055pro samt en 468kula från manfrotto. Det räckte inte för att ta bilder med mitt nikon 80-200 utan fäste.

055pro är jättebra men tungt. Om du inte har fantastiskt stora objektiv fundera på vilket som ger mest oskärpa...ett tunnare stativ som får följa med men bommar en och annan bild eller ett tungt jättestativ som aldrig är med.

Lycka till

Martin
 
Vid vilken vikt hamnar ett "lätt" stativ? Nu har jag beställt ett manfrotto set (055 prob + 488rc2) jag med. Tänk så lättpåverkad man är.
 
Beställde min Manfrotto 055PROB samt 488RC2
från Hegethorns.

Hämtade paketet på lokala posthaket idag. Öppnade när jag kom hem, såg till min
besvikelse att stativet var skadat :(

Det är den lilla runda talriken som har spruckit. Där man sätter fast själva kulleden.

Ska ringa dem i morrn.

Surt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.