Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativfundering....

Produkter
(logga in för att koppla)

Klingen

Aktiv medlem
Är ute efter ett nytt stativ då övrig utrustning börjar ta form. Kommer främst att användas till naturfotografering, vara med på fjällvandringar och fisketurer. Därför är jag ute efter ett lätt, stabilt, smidigt stativ.

Jag har kikat mest på Manfrotto´s Nature Tracker 190 NAT3. Vilket verkar ha det mesta jag är ute efter, förutom att vikten är i tyngsta laget. I nuläget ser det ut att det får bli detta stativ, om ingen har tips/förslag på alternativ?

Sedan kommer nästa fundering, vilket huvud ska man satsa på??? Än en gång, smidighet, vikt värderas högt. Ett krav är snabbkoppling (platta). Ska som sagt främst användas till naturfoto och vara med på turer.

Förslag och synpunkter uppskattas oerhört! =)
 
Sök i forumet. Tror tyvärr ingen kommer svara då denna fråga kommer upp ca en gång i veckan.
 
Klingen skrev:
fjällvandringar och fisketurer. Därför är jag ute efter ett lätt, stabilt, smidigt stativ.

Jag är själv väldigt dålig på att använda stativ just av anledningen att det väger och är stort och klumpigt, (Manfrotto 055). Läste för något år sedan, på en amerikansk foto site, fullständigt lyriska recensioner om Velbon MAXi 343E. Lätt och kompakt, men ändå dugligt. Kanske kan det med en bättre kulled eller huvud bli en angenäm kombination. Finns på Cyberphoto, kolla där. Väger under kilot. Sen beror det ju på vad du tänker skruva fast på det. Drar du fram ett 600 ur byxfickan så duger det ju inte :)
 
Fjällvandring = bönpåse.
lägg den på ev ryggsäck, sten, stubbe eller grenklyka.

:)

r
 
Manfrotto gör bra prylar, det andas kvalitet lång väg. Själv har jag ett 055B Pro och är helnöjd med det, visst, det väger en del, men det är jag fullt kapabel att acceptera när jag får ett så stabilt stativ inklusive huvud för under 2 lax. Köpte mitt på YFO i malmö, riktiga toppenkillar där asså, när jag gick hem och jämnförde nätpriser så hade jag dessutom fått det billigare över disk än vad jag skulle fått om jag beställt det från nätet. Inte dåligt va?

Manfrottos 190-serie är lite mindre än 055:an, men är säkert fullt dugligt, allting beror ju på vad för utrustning du ska hänga på? Småbild? Mellanförmat? Storbild? Feta tele-gluggar? Köpt hellre ett för stort än ett för litet, ett vingligt stativ har man ingen nytta av.

Om vi sen snackar vikt helt praktiskt så även om stativet skulle väga 2 kg mer än ett annat så är det väl inte så farligt? Hänger du det på kroppen på rätt sätt så tror jag att dina kråsor ska räcka för även detta. En Big King XXL väger ett halvkilo, ditt huvud cirka 5, jag har aldrig hört någon som velat byta ut sitt huvud mot kolfiber för att det väger för mycket! :)

Peace!
 
Glömde det där med huvud....

Om du inte vill ha nåt som sticker ut för mycket så köp nån form av kulled? Inte lika exakt som 141RC vilket jag kör med, men det funkar otomordentligt för det. Även här har ju Manfrotto en helt otrolig arsenal med prylar att välja mellan. Man kan nog bygga en mindre rymdraket med prylar från Manfrotto... vars sortiment riskerar att bli en djungel om man inte har tungan rätt i mun. Så vart ville jag komma? 141RC är bra (för jag äger ett) :) har testat diverse kulleder med men har aldrig fastnat för konceptet när det gäller landskapsbilder och annat... det är snabbt, men inte exakt, eller graderat.
 
Hej!

Min utrustning består av en eos 5:a, Tamrons 28-75 samt canons 70-200 4L. Med telen monterat på huset så väger det ju en del, men borde knappast vara nån fara på Manfrotto´s Nature Tracker 190 NAT3. Detta tycker jag verkar ha allt jag är ute efter förutom att det väger en hel del, men tror inte jag kommer under denna vikt. Den stora frågan är nu huvud, kikar nog mest på Manfrotto joystick-kulled 222. Någon som använder detta och har några reflektioner att dela med sig av. Tycker det verkar smidigt och vikten är helt ok, hur är det att hantera?
 
Gitzo 1127 med kulled 1177 eller motsvarande Manfrottoled. Lätt, starkt, styvt, smidigt på ryggsäck och dyrt. Kan rekommenderas. Ta i nödfall motsvarande Gitzo i aluminium.

MVH

Staffan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.