Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativfäste till Tamron 70-300 mm VC

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikro

Aktiv medlem
Jag har Tamrons senaste 70-300 mm, VC-varianten och letar efter ett stativfäste till den. Har sökt på nätet men hittar ingenting. Någon som kan ge en ledtråd?

Det skulle förvåna mig om det går att få tag i ett stativfäste till det objektivet. Det är ju inte heller så framtungt som ljusstarkare objektiv så i normala fall gör det nog ingen större skillnad, är det någon särskild orsak till att du vill ha det? På objektiv i den storleken finns det risk för att det blir baktungt snarare.

Jag tycker ju kameran med det objektivet känns och uppför sig framtungt på stativet. Men det är kanske som du säger och att det därför inte finns något stativfäste för det. Tack för ditt svar i alla fall.

Jo, det är ingen tvekan om att en kamera med ett såpass stort objektiv på är framtung när den sitter på ett stativ, men om du sätter på objektivet på kameran och känner var tyngdpunkten hamnar, så märker du nog att tyngdpunkten ändå ligger såpass nära huset att det inte skulle vara någon poäng med ett stativfäste där.

På mitt Nikon 70-300 VR ligger tyngdpunkten bara 1-2 cm framför bajonetten och jag antar att det är något liknande på Tamrons?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto