Annons

Stativfäste för Nikon 80-200 skjutzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

juntantaara

Aktiv medlem
Om man är lite händig kan man tillverka sjäv ett stativfäste för Nikon 80-200 skjutzoom. Det blir inte dyrt, en bit plexiglas och en metallring, några skruvar. Lite sågande och skruvande och det är färdig.

/Eino
 

Bilagor

  • Fäste monterad. jpg.jpg
    Fäste monterad. jpg.jpg
    14.1 KB · Visningar: 743
  • Fäste för Nikon 80-200 skjutzoom.jpg.jpg
    Fäste för Nikon 80-200 skjutzoom.jpg.jpg
    11.8 KB · Visningar: 731
  • Kamerafäste.jpg.jpg
    Kamerafäste.jpg.jpg
    11.4 KB · Visningar: 720
  • Ring.jpg.jpg
    Ring.jpg.jpg
    11.2 KB · Visningar: 711
Senast ändrad:
Den var ju snygg!
Jag har själv precis samma objektiv men aldrig använt något stativfäste.
Har du märkt stor skillnad mot att inte ha det?
Jag använder sälla stativ och om jag har det till detta objektiv blir det nog hellre mitt enbensstativ.

/Johan
 
Den var ju snygg!
Jag har själv precis samma objektiv men aldrig använt något stativfäste.
Har du märkt stor skillnad mot att inte ha det?
Jag använder sälla stativ och om jag har det till detta objektiv blir det nog hellre mitt enbensstativ.

/Johan

Ja, skärpan blir bättre och eftersom objektivet väger så mycket måste man ha något fäste om man använder ett stativ. Jag var nära att förstöra min D700:an när jag använde stativ utan fäste,

/Eino
 
Häftigt!
För ett tiotal år sedan använde jag en lösning som Manfrotto hade.
Det var det enda som fanns att tillgå då.
Den var dyr, klumpig och långt ifrån så sofistikerad.
Tack för att du delar med dig av en sådan grej.
Gluggen är dessutom en höjdare med sin makrofunktion.
Ångrar grymt att jag sålde de två jag hade på den tiden.
G
 
Om man bara fäster kamerahuset i stativet, så får man säkert en del vibrationer annars.

/K
 
Jag använde objektivet utan stativfäste och då måste man skruva kameran jätte hårt och risken är att kameran går sönder. På min D700 lossnade gummiskyddet på botten av kameran, dessutom tenderar kameran att tippa framåt.

Med ett bra stativfäste på objektivet minimerar man risken för vibrationer orsakade av spegeln på kritska tider som ca 1/8-1/30 dels sekund.

Jag tror Erik bara känner sej lite söndags-obstinat.

/K
 
Med ett bra stativfäste på objektivet minimerar man risken för vibrationer orsakade av spegeln på kritska tider som ca 1/8-1/30 dels sekund.

Jag tror Erik bara känner sej lite söndags-obstinat.

/K

Jag är iaf nöjd mitt billiga fästet för ett bra objektiv som man kan köpa bråkdel av priset vad 70-200 Vr kostar. Jag har fn. objektiv och är hos Lasses för garantireparation eftersom det är oskarp. Har varit där sedan av början av januari. Är lite besviken.
 
Tycker du att efterföljare till skjutzoomen och andra gluggar med ung samma längd och vikt som har fäste, bara sitter där som en gimmick?
nej men jag ser det bara som att det ger en bättre balans och att det blir enklare.

När jag har dragit åt kulleden så tippar objektivet ngt litet. Vilket gör att jag siktar ngt högre och drar åt för att det skall bli som jag vill ha det. Och ibland måste man givetvis göra om för att man gissat lite fel. Och det är precis därför som jag egenltigen vill ha Manfrottos växelhuvud men aldrig köpt det pga att det är lite dyrt.
 
Jag använde objektivet utan stativfäste och då måste man skruva kameran jätte hårt och risken är att kameran går sönder. På min D700 lossnade gummiskyddet på botten av kameran, dessutom tenderar kameran att tippa framåt.
Det kanske är så enkelt att dagens digitalkameror inte har samma kvalité som min F5 från 88.
 
Det kanske är så enkelt att dagens digitalkameror inte har samma kvalité som min F5 från 88.

Vilket hursom ändå bara innebär att vi är tillbaka där vi började. Alltså att statvfäste på objektivet naturligtvis är att föredra ur alla aspekter sett.
Det blir stadigare och mer balanserat.

/K
 
Senast ändrad:
Snyggt

Om man är lite händig kan man tillverka sjäv ett stativfäste för Nikon 80-200 skjutzoom. Det blir inte dyrt, en bit plexiglas och en metallring, några skruvar. Lite sågande och skruvande och det är färdig.

/Eino

Det var riktigt snyggt! Jag vill inte byta ut min fina skjutzoom bara föratt få ett fäste, jag tillhör den konstiga gruppen som föredrar skjutzoom...så tack för tipset, men du, hur fick du till ringen, eller var hitta du den?

Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.