** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Stativfäste för Canon EF 70-200/4L?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Jag har för mig att diskussionen varit uppe tidigare, men hittade inget matnyttigt.

Har någon lyckats bygga eller hitta något alternativt stativfäste för70-200/4L? Känns så jäkla surt att betala 1300 spänn för ett sketet fäste.

Fanns det billigare alternativ eller är det gör det själv som gäller?

Jag valde att blunda för priset och försöka glömma...men visst är det horribelt dyrt. Det är dock av bästa kvalitet och man lär inte göra ett bättre själv till rimlig (tim)kostnad.
Tyvärr har jag inte använt det så mycket, men jag gillar stödet det ger i vänster handflata.
Det finns en tråd nånstans om ämnet och hur man gör ett eget. Sök runt bland forumen.

Det kan nog vara svårt att bygga ett helt eget stativfäste. Men ett alternativ måste väl vara att köpa något billigare fäste och se till att detta fäste inte har en mindre omslutande diameter än vad ditt objetiv har. Att fixa en mellanring för att få det att bli lagom tajt går ju att fixa med några plast kanter och dubbelhäftande tejp.

Det beror på. Man kan nog enkelt fixa ett billigt (fult?) fäste, men om man vill göra ett snyggt fäste som håller/fungerar bra måste man nog ha tillgång till fräsmaskin, borrstativ etc. En bussig mekanisk verkstad kanske kan göra ett par snygga aluminiumbitar för nåra få hundringar.

Detta låter ju riktigt intressant. Men jag har ett canon 80-200mm2,8L. Tror ni att det går att göra på detta sett till den? Det är ju inge kul om man beställer ett stativfäste och så är skiten för liten, då går det ju inte att göra nåt åt det.

Max: Vad är det för diameter på objektivet vid stativfästet på 80-200L ??

Innerdiametern på Sigmafästet är i olåst läge 73mm. I max låst läge ca 71.5mm.

Have a nice day!
Magnus

Omkretsen på min glugg där stativfästet ska sitta ligger på 20,5 cm.Diameterna är nånting 6,2 lr så. Men det är jävligtsvårt att mäta diametern på gluggen. Kan du fixa inneromkretsen på sigmastativfästet? Så, det borde ju funka. Fasst med en jävla massa inlägg emellan.

/ Max

Om jag minns rätt från skolan är diametern = omkretsen / pi, vilket i det här fallet borde ge en diameter på 6,52 cm (efter en vild approximering av pi till 5 decimaler ;-) )
// micke

Okej!
Då borde det passa. Dock så måste jag ha rätt så mycket att lägga in emellan tyävr. Då kan den vell bli instabil? Vad är diametern på 70-2004L??
Vad tror ni?

// Max

Nja, så jättemycket blir det väl inte. Ca 72 mm diameter i låst läge hos stativfästet, och 65mm hos din glugg gör 3,5 mm tjocklek på mellanlägget. Det borde väl gå att uppnå med den tidigare beskrivna glasslådemetoden utan att det blir för svajigt? Eller med tvåmillimeters aluplåt + lämplig filt mot gluggen?
// micke

Gimo skrev:
Okej!
Då borde det passa. Dock så måste jag ha rätt så mycket att lägga in emellan tyävr. Då kan den vell bli instabil? Vad är diametern på 70-2004L??
Vad tror ni?

// Max

Diametern på stativfästet till bl.a. EF 70-200/4L är 65mm

Okej så min glugg har samma förutsättningar som 70-2004L då isf. Aja, då ska jag nog ringa och beställa ett stativfäste.

Sådärja! Beställde just det sista stativfästet de hade på Zieger.se.

Ska bli spännande att se om jag lyckas fixa till det till min 70-200/4L.

Tog du det sista? Jag som skickade ett mail till dom och ville beställa. Dock har dom inte svarat en.

Tjena!
Diametern på 70-200/4 har jag mätt upp till 63.3mm. Håller själv för tillfället på att dona ihop ett stativfäste. Tror inte att det hade blivit billigare att köpa ett (med min timmlön;)), men definitivt enklare.
Är det f.ö. någon som har en bild på stativfästet i fråga (orginal) att slänga upp?

/Erik.

Oh jäklar, det var snabba ryck! Idag låg stativfästet i brevlådan hemma.

Bara att börja snickra då...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar