ANNONS
Annons

Stativfäste För 1100:-!!!!!!!!!1

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmy1

Avslutat medlemskap
Hello,jag har precis köpt ett Ef 200 2.8 II.
Ett mycket bra objektiv,saknar dock ett stativfäste till det,speciellt vid användning av konverter.
Har hört mig för om priser på ett sådant,och (hör o häpna) 1100:- är det billigaste hittills?!
Rena rånet för en plastbit som kostar 3,50:- att tillverka.
Nu undrar jag om det finns nån som har ett tips på antingen ett hemmagjort i nån variant,eller om det finns nåt typ "universal" som går att använda!

1100 kr är nog bland de billigare stativfästena. Stativfästen i plast finns knappast, metall lär det nog vara gjort i.

Universallösningarna brukar vara rätt usla kompromisser som inte använder originalspåret utan är uppbyggda som en vagga. Dessutom får du nog väldigt svårt att hitta en sån för under 1100 kr.

Det är ju klart att du kan göra ett fäste själv om du har en metallfräs och kunskap o hur du använder den. I brist på det kommer du nog knappast åstadkomma mer än en halvmesyr som du bara irriterar dig på.

Jag tycker inte att priset i sig är så upprörande. Däremot tycker jag nog att det är rätt dåligt av Canon att inte skicka med fästet redan när man köper objektivet.

1100:- är väl inte så farligt; fästet till 100/2,8 Macro kostar 2250:- ;)

Jag tror det finns några trådar i gör det själv-forumet om just stativfästen till Canons gluggar.

Kostar att ligga på topp ;)

Det är väl mer så att optiken i sig är såpass "lätt" att Canon inte tycker det behövs ett fäste igentligen. Men förmodligen efter påtryckningar från användare märkt att det finns behov av ett.

Frågan är ju då om man skall höja priset med 4-500:- på optiken och lägga med ett fäste. Eller så får de som vill ha köpa ett separat. Tänk på de som inte behöver ett fäste.. då sitter de ju där med något som de betalt för, men inte tänker använda..

(Ja, det är det som är meningen med radannoserna, säger någon nu)

OK

Det är väl bara att beställa ett fäste då!
Tycker fortfarande det är för dyrt,men skakoskärpa är heller inget kul!!!

jimh skrev:

Det är ju klart att du kan göra ett fäste själv om du har en metallfräs och kunskap o hur du använder den. I brist på det kommer du nog knappast åstadkomma mer än en halvmesyr som du bara irriterar dig på.

Eller så köper du en vattenskärmaskin, en bit aluminium och ett Autocad, sitter en halv lördag vid datorn och gör en sån här.

Priset blir dock en bit över 2 miljoner.

Men den funkar super för mig.

billigare

En svarv plus en fräsmskin lite tid sen så har man ett egentillverkat stativfäste

/Leo

Bilagor

• fäste1.jpg
    fäste1.jpg
    37.2 KB · Visningar: 1,864
Klick-en skrev:
Det vanligaste tipset går ut på att köpa ett stativfäste från Sigma (till lägre pris än de från Canon), och sedan med inlägg anpassa det så att det passar ditt objektiv.

Det blir väl i alla fall klart mer ostadigt än att strunta i objektivfäste och sätta kameran på stativet.

Om bilderna inte blir skarpa med kameran på stativet och sedan ett 800g objektiv monterat så beror det nog på någon del av stativet.

/Erik

Erik: Stativfästet från Sigma funkar fint. Jag kör med ett sånt till mitt 70-200/4L. Allt beror på vad du lägger mellan fästet och objektivet. Själv har jag satt dit självhäftande gummilist i stativfästet. Nyper åt bra.

Ja, fast jag får hålla med Erik. Om man tycker man behöver ett stativfäste på en 800 grams glugg för att undvika skakningsoskärpa så har man helt klart ett för dåligt stativ. Man kan ju knappast kalla EF 200/2.8L för ett långt och tungt objektiv.

Jeppe skrev:
Ja, fast jag får hålla med Erik. Om man tycker man behöver ett stativfäste på en 800 grams glugg för att undvika skakningsoskärpa så har man helt klart ett för dåligt stativ. Man kan ju knappast kalla EF 200/2.8L för ett långt och tungt objektiv.

För mig glappade det så mycket mellan kamerahus och batterigrepp att jag var tvungen att köpa ett stativfäste till mitt 70-200/4L (som ju inte heller är speciellt tungt).

Vilken tur att jag fick dessa expertråd.
Det är väl bara inbillning att jag tycker mig behöva ett stativfäste,inte ens med konverter verkar det behövas.
400mm bl 5,6 utan stativfäste,KANON!
Mitt stativ väger 4,7 utan huvud,men men!

Oavsett kvaliteten på stativet så blir det ju både bättre balans och lägre tyngdpunkt med ett objektivmonterat stativfäste.

Jag själv skulle aldrig fundera på att montera t.ex mitt 70-200/2.8L på kameran, och använda kameragängan till stativet, det ser ju varje tekniskt lagd person att det blir helt fel.

AFE skrev:
För mig glappade det så mycket mellan kamerahus och batterigrepp att jag var tvungen att köpa ett stativfäste till mitt 70-200/4L (som ju inte heller är speciellt tungt).

Ja, dessa extra batterigrepp verkar inte alltid sitta så stadigt.

Fredrik H skrev:
Oavsett kvaliteten på stativet så blir det ju både bättre balans och lägre tyngdpunkt med ett objektivmonterat stativfäste.

Jag själv skulle aldrig fundera på att montera t.ex mitt 70-200/2.8L på kameran, och använda kameragängan till stativet, det ser ju varje tekniskt lagd person att det blir helt fel.

Mitt kamerahus väger avsevärt mer än ett 200/2,8 så jag skulle få mer instabilitet om objektivet satt på stativet och bar upp kameran än om kameran bar upp allt.
Om man har ett litet lätt kamerahus i plast så kanske valet inte är lika självklart.

Jag sätter givetvis också mitt 70-200/2,8 på stativet när det används. Men så väger det också dubbelt så mycket som ett 200/2,8.

Jeppe skrev:

En fördel med att använda stativfäste är att det är mycket enklare att vrida från horisontella till vertikala bilder (och vice versa). Man behöver inte fibbla med kulleden och få utsnittet ändrat.

-- Nicke

800g

Det blir adrig sämre med stativfäste,min 3a väger ca 800g och 200 2,8 ca 700g.Perfekt balans med stativfästet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar