Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativfäste A II till 70-200/4L IS USM?

Produkter
(logga in för att koppla)
MWPhoto skrev:
En liten undran, varför använder man batterigrepp/vertikalgrepp på stativ?


Jag använder stativ ganska sällan och när det blir av så blir det mest kortare sessioner. Jag tyckte det var lite "pilligt" att montera batterigreppet och lat som jag är tycker jag det helt enkelt är bekvämast att ha det på även när jag använder stativ.

Mvh
Anders
 
Jordi skrev:
Har någon provat "kopiorna" som kostar 10ggr mindre?
Är de 10ggr sämre?

Jag kan tyvärr inte hänvisa till var jag läste det men jag vet att jag har läst någonstans om en kille som köpte en kopia från Hongkong via ebay. Efter ett tag sprack fästet, gick rakt av... Sen har jag hört om folk som är nöjda så kvaliten kan nog variera. Men det har nog aldrig gjort så ont i kontokortet som när jag betalade mitt (original-)fäste! Aj!

/Per
 
Jag förstår inte varför bl Jeppe ifrågasätter trådskaparens behov av stativfästet?
De senaste veckorna har jag plåtat 500 skolelever med mk 3 + 70-200 f4 och hela tiden har jag drömt om ett sådant fäste. Trots ett kraftigt stativ så blir arbetsställningen krånglig pg av vertikalställd kulled. Jag vissste inte att det fanns stativfäste till denna glugg och nu är de så dags.
Undrar bara varför ni inte vill att Sami skall få köpa ett dyligt? Jag vill också ha..
 
Jag kan glatt meddela att stativfästet levereras hem till mig redan idag, så ikväll ska jag ut och "träna".

Jag är särskilt tacksam över Arnes vakna bidrag som ledde till att jag lyckades hitta en lösning så snabbt. Precis det som jag efterfrågade! Det är bland annat sånt som gör att jag uppskattar mötesplatsen Fotosidan.se
 
MWPhoto skrev:
En liten undran, varför använder man batterigrepp/vertikalgrepp på stativ?
När jag testat så tycker jag mest att det är riktigt obekvämt att försöka hålla kameran vertikalt på stativet. Om man skjuter i landscape så är det väl ännu mera onödigt, eller? Säg vad jag missat.

Med ett sånt här L-fäste är det inga som helst problem att jobba med kameran vertikalt på stativet :)

Att hålla på att plocka loss batterigreppet, flytta batteriet till kameran etc. är det nog inte många som orkar göra när de ska sätta kameran på stativ ...
 

Bilagor

  • bracket_400.jpg
    bracket_400.jpg
    31.6 KB · Visningar: 396
PMD skrev:
Den här jeppen har kommit på en lågprislösning...

Hmmm, en intressant och "billig" lösning. Personligen värderar jag kvalitet - och leveranstid! Jag har helt enkelt inte möjlighet att vänta en månad på leverans från Japan. Men jag är imponerad av killens kreativitet :)


AFE skrev:
Med ett sånt här L-fäste är det inga som helst problem att jobba med kameran vertikalt på stativet...

Wow, ännu en smart lösning! Var hittar jag den?
 
snaxalig skrev:
Wow, ännu en smart lösning! Var hittar jag den?

Kirk och Really Right Stuff tillverkar L-fästen för de flesta kameramodellerna på marknaden. Jag har för mig att YFO säljer RRS (dyrt) i Sverige, och Kirk går att köpa via photoproshop.com (som håller till i Tyskland).

Jag använder Kirk, men jag tror inte det är någon större skillnad på dem i praktiken.
 
snaxalig skrev:
Jag kan glatt meddela att stativfästet levereras hem till mig redan idag...

Jag kan inte vara annat än nöjd med service och leverans. Igår strax före lunch beställde jag via telefon, och idag tidigt på eftermiddagen kom paketet. Inuti låg inte bara stativfästet utan även en Snickers - inte bra för hälsan men ack så enkelt att glädja en gammal man.

Dessutom fick jag ett "modernare" fäste än jag hade trott. I leveransen låg nämligen modell A II och inte den äldre A som webbshoppen antydde. Skillnaden är i och för sig väldigt liten, som ni kan se av bilden (Den nyare A II är monterad på gluggen till höger).
 

Bilagor

  • 70-200_tripodring.jpg
    70-200_tripodring.jpg
    34 KB · Visningar: 339
Är det bara jag som tycker 1250:- för ett statisfäste är helt uppåt väggarna? Det får man ju ett schysst objektiv för! Man tar sig för pannan.

Nä, det blir nog tredjeparts från Ebay för min del också när jag saknar fästet - $23 är mer rimligt IMHO.
 
Marek Pola skrev:
Är det bara jag...?

Jag är säker på att de flesta håller med dig, men i mitt fall så hade jag dels inte tid att vänta och dels litar jag mer på Canons kvalitet och garanti

Jag skulle förbanna mig själv om ett påmonterat "snål-fäste" inte håller måttet och på något sätt medför att objektivet går sönder.

Av ungefär samma anledning betalar jag (inte glatt, men ändå) för Canons dyra originalbatterier istället för de lågprisalternativen.

Jag skulle bli jätteglad (och inte lika fattig) om Canon och de andra originalen skulle sänka priserna på sina produkter - inte minst på tillbehören.
 
Det är tillbehören de tjänar mest på.
Där kommer vi nog bara se höjningar.
500kr för ett motljusskydd till 17-55 är helt sjukt.
Speciellt när gluggen kostar 10k.
Gissar på ca 15kr i tillverkningskostnad.
 
Jag tycker att det är prisvärt. Och det är per definition billigare än i Sverige.

Och ja, jag är medveten om att "pirat"-grejerna är ännu billigare.
 
PMD skrev:
...Cyberphoto är billigare.

Javisst, och dessutom var leveranstiden från Cyberphoto i det närmaste oslagbart snabb! Bara ett dygn från beställning till dess att stativfästet satt påmonterat på mitt objektiv och kunde användas. Dessutom var ju paketet kryddat med lite extra candy :)
 
Kan varmt rekommendera detta stativfäste för
ca. 150kr + frakt. Köpt på Ebay från HK.
8 dagars levarenstid och kineserna skriver
som vanligt gift + 10$ värde på paketet=
ingen tull eller moms.
Fästet är i gjuten/fräst lättmetall.
Vredet är lättrat och gångjärnsprinten av mässing.
Originalet är förmodligen bättre, men för de som inte använder fästet dagligen duger det fint.
 

Bilagor

  • img_5907.jpg
    img_5907.jpg
    87.4 KB · Visningar: 256
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.