Advertisement
** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Stativfäste A II till 70-200/4L IS USM?

Produkter
(logga in för att koppla)

snaxalig

Aktiv medlem
Vet du var jag kan få tag i ett stativfäste modell A II till en Canon EF 70-200/4L IS USM?

Tyvärr skickar inte Canon med stativfästet i kartongen till objektivet, utan man får köpa det separat. Dessvärre hittar jag ingen fotobutik som har det hemma, eller som kan få fram det med kort leveranstid. Jag skulle verkligen behöva ett redan nu på lördag (29/9 -07).

Hjälp! Jag kan tänka mig att köpa, låna, hyra, ...

Bilagor

• canon-tripod-mount-ring-a-ii.jpg
    canon-tripod-mount-ring-a-ii.jpg
    7.3 KB · Visningar: 1,057
Tack för tipset, Jesper! Jag är osäker på om leveransen hinner fram hit till Stockholm från USA redan till på fredag, eftersom jag behöver det nu på lördag. Andra förslag?

Canon Stativfäste A (svart) för EF 200/2,8 L

Hjärncellen har ett svagt minne av att det är samma
diameter som på det du letar efter fast svart.
(kolla med någon annan för säkerhets skull!)

Finns på Cyberphoto, min favoritbutik!

Tack, Arne! Ja, det verkar som att det ska kunna funka lika bra. Jag ringer till Cyberphoto direkt imorgon bitti (måndag). Eftersom den svarta modellen finns hemma på deras lager, enligt informationen på deras webbplats, så borde jag ju hinna få den innan veckan är slut.

:)

Tack, Jordi!

Priserna på Ebay är förstås riktigt attraktiva, men jag vågar inte beställa där just nu eftersom jag är orolig att inte hinna få hem stativfästet till på fredag. Jag har ett jobb som väntar på lördag...

Förlåt min fråga.. Men vad är det för ett jobb som kräveer stativfäste på gluggen? det finns ju en hel del andra objektiv som väger lika mycket, eller mer som det saknas stöd för.

Det är ju inte bara vikten som skapar "vridmomentet", det är även längden.
70-200 är ganska långt.
Har man även batterigrepp på blir det lite gungigt att fästa i det.

Kameran med grepp, dubbla batterier, extender och objektiv hamnar på drygt 2,3 kg. Åtminstone tycker jag att det är en ansenlig vikt att bära omkring på en hel dag. Självklart tar jag med ett enbensstativ, men det är en ganska framtung kombination så ett stativfäste skulle verkligen sitta som en smäck.

Jag ska kontakta Umeå-butiken nu på morgonen angående det alternativa svarta fästet som dom har hemma, men om det inte passar så får jag väl lägga några timmar på gymmet ;-)

Re: Canon Stativfäste A (svart) för EF 200/2,8 L

arli skrev:
Hjärncellen har ett svagt minne av att det är samma diameter som på det du letar efter fast svart. (kolla med någon annan för säkerhets skull!) Finns på Cyberphoto, min favoritbutik!

Arne, din hjärncell (och Cyberphoto!) är en riktig klippa! Javisst passar det fästet även till min 70-200/4L IS USM. När jag ringde dit och berättade din tes så testade personalen på Cyberphoto (medan jag väntade i telefon) själva så att de verkligen passade ihop. Nu har de ändrat i stativfästets produktbeskrivningen.

Nu är ett passande svart fäste på väg hem till mig. Beställt och klart. Lördagen är räddad, tack vare dig!

stativfastea_sv.jpg

Alternativt fäste:

Japp, detta svarta fäste som egentligen är framtaget till 200/2.8 II funkar även till bland annat 70-200/4L IS USM. Testat och bekräftat.

Bilagor

• svart.jpg
    svart.jpg
    4.4 KB · Visningar: 808
Men 1250:- är ett skämt!
1850:- för fästet till 70-200 2.8
är ännu mer humor. Det är varken titan eller
kolfiber.

Jeppe skrev:
Förlåt min fråga.. Men vad är det för ett jobb som kräveer stativfäste på gluggen? det finns ju en hel del andra objektiv som väger lika mycket, eller mer som det saknas stöd för.

Enligt Samis profil har han en Canon 40D, och batterigreppet till den är ju av plast, och flexar således en del när man monterar den på stativ (åtminstone om det är som greppet till 20D och 30D).

När jag hade en 20D fann jag att enda sättet att få kameran stabil på stativ var att använda ett s.k. L-fäste ...

T.ex. astrofoto och även allt annat med långa slutartider har nytta
av all stabilitet man kan få. Måste man motivera det?

Angående priset:
Stativfästet består av 16 separata delar och har
i uppgift att i alla lägen hålla dyra objektiv
säkert förankrade. Jag skulle inte snåla på den
funktionen. Priset är inte orimligt om det tillverkas
i små serier. Den ställbara friktionen/låsningen
gillar jag dessutom starkt.

Sami!
Särskilt kul att kunna hjälpa till när man får reda på att en idé kommer till användning!

AFE skrev:
Enligt Samis profil har han en Canon 40D, och batterigreppet till den är ju av plast, och flexar således en del när man monterar den på stativ (åtminstone om det är som greppet till 20D och 30D).

En liten undran, varför använder man batterigrepp/vertikalgrepp på stativ?
När jag testat så tycker jag mest att det är riktigt obekvämt att försöka hålla kameran vertikalt på stativet. Om man skjuter i landscape så är det väl ännu mera onödigt, eller? Säg vad jag missat.

Om man däremot sätter objektivet på stativ så går det lysande att köra med vertikalgreppet. Lätt att snurra kameran också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar