Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Tänkte byta ut det jag fick av farsan. Nått "bra" från -68. Har gjort sitt....
Använder stativ ute i naturen, djur o blommor och hemma i min lilla "studio"
Kollat på Manfrotto 055 XPRO B, har läst mycke bra om det även om det är i dyraste laget. Kulleder är svårare... Tvekar mellan 488RC2 och 322RC2. Gillade det där med snabbgrepp o elektronisk fjärrutlösare.

Fottar mycke med Eos 40 samt Tamron 70-200 med konverter ca 2Kg mao.

Är detta stativ overkil för dom lätta grejerna? Helt ärligt är dryga 2000kr lite i överkant på vad jag vill ge för ett stativ.
Andra förslag?? Eller ska jag käka nudlar en månad o ta mig råd?

/M
 
Ingen som har nått o säja om kullederna? Har läst recensioner här på sidan o tycker samma saker kommer upp om dom båda. Att dom tiltar lite efter man låst dom o att dom inte passar till stooora teleoblektiv mm.

Hur funkar panorama med 322'an? Snabbgrepp käns som en smart funktion då man slibber byta grepp för o låsa kulan, man måste komma snabbare till avtryck mm. Eller??
 
Ingen som har nått o säja om kullederna? Har läst recensioner här på sidan o tycker samma saker kommer upp om dom båda. Att dom tiltar lite efter man låst dom o att dom inte passar till stooora teleoblektiv mm.

Hur funkar panorama med 322'an? Snabbgrepp käns som en smart funktion då man slibber byta grepp för o låsa kulan, man måste komma snabbare till avtryck mm. Eller??

Har en 55 prob och 488RC2 + 488RC4. Kulorna är bra tycker jag. RC4 föredras då jag ibland använder vidvinkel och då är bubblan bra att ha, dessutom stadigare. I dag skulle jag vald en 190 pro b x eller ett dyrare+lättere stativ. Känner att jag inte alltid får med mig 55:an och det är ytterst sällan jag behöver längden. Jag skulle nog också äta nudlar ett bra tag...

T
 
Har testat en hel del stativ och tycker 055 är svår att slå när det gäller pris/prestanda/stryktålighet/flexibilitet.

322 är jag inte speciellt förtjust i. Tycker det är viktigare med smidighet, stabilitet, m.m. än att det går att "skjuta snabbt". Har jag brotom brukar inte stativet vara aktuellt över huvud taget.

Det var ett tag sedan men har för mig att 488 är en rätt okej kulled. Personligen hade jag däremot valt att lägga lite mer pengar och fått en bättre.

Har du kollat på Cullmans nya kulleder? Har inte testat dem ordentligt, bara klämt lite på dem. De verkar däremot rätt intressanta.

Såg att det fanns begagnade 055 här på fotosidan. Så du kan nog komma undan med betydligt mindre än 2000kr. Stativ är en utmärkt produkt att köpa begagnat. Om det känns och ser bra ut så är det förmodligen bra. Mycket liten risk för dolda fel. Om du köper ett lite äldre och begagnat 055 bör du se till att du får tag på en modell där mittpelaren går att tvärställa. Om du nu har användning för att komma riktigt lågt.
 
Har själv precis införskaffat ett Manfrott 055 X PRO B och en Cullmann kula Magnesit 40180 till min D200 med 70-200/2,8VR och det funkar kanon. Kulan låser kamera med glugg i alla lägen och stativer är stabilt nog för det mesta!
Rekomenderas starkt!!
Jag betalade 1250:- för mitt stativ och köpte kulan "beg" men ny och hamnade under 1800:- för allt. MYCKET prisvärt i mina ögon!
Min utrustning hamnar en bit över 2 kg så du bör inte ha några problem du heller!
 
Har själv ett Manfrotto 055 (man kan ta bort mittpelaren). Tycker att man får mycket för pengarna. Stabilt och tämligen lätt att jobba med. Det är såfall när man ska fälla ner det i spagatläge som mitt stativ kan vara lite bökigt. Har kört med långa slutartider även när det har blåst en hel del, men det är inte ofta jag har fått suddiga bilder pågrund av vibrationer. Stabilt är ordet.

Kör med Manfrotto 488RC4 som huvud. Gillar kulled som är smidigt att arbeta med. Komponera och lås kulan med ett grepp. Kanske något stort och tungt, men gillar snabbplattans stora kontaktyta. Ingen risk att kameran börja glida även om man fotograferar i ståendeformat med ett 70-200/4L.

Har du möjlighet så åk till ett ställe där du får känna på stativet. Hur känns det att arbeta med? Man blir rätt trött på ett rangligt stativ eller ett stativ som är bökigt att arbeta med. Slutar oftast att man handlar ett till, fast dyrare än det första.

/Gunnar
 
Har själv precis införskaffat ett Manfrott 055 X PRO B och en Cullmann kula Magnesit 40180 till min D200 med 70-200/2,8VR och det funkar kanon. Kulan låser kamera med glugg i alla lägen och stativer är stabilt nog för det mesta!
Rekomenderas starkt!!
Jag betalade 1250:- för mitt stativ och köpte kulan "beg" men ny och hamnade under 1800:- för allt. MYCKET prisvärt i mina ögon!
Min utrustning hamnar en bit över 2 kg så du bör inte ha några problem du heller!

Mmm, satt precis o kikade på den på cyberphoto. Den ser ju onekligen bra ut. Ska se om jag kan hitta mer info om den bara. Platta för snabbfäste till den? Vad rekomenderas där?
 
Mmm, satt precis o kikade på den på cyberphoto. Den ser ju onekligen bra ut. Ska se om jag kan hitta mer info om den bara. Platta för snabbfäste till den? Vad rekomenderas där?

Har tankar på att göra en snabbplatta själv då jag har tillgång till maskiner och material. Bör med Cullmans kula bli hur bra som helst. Tyvärr tryter tiden för tillfället så jag får "stå ut" med orginalfätet.
 
Hmm, 40180 med snabbfäste blir ca 1300:-. 40200 kostar ca1900:- o då ongår snabbfästa vad jag förstår... Kanske ska käka nudlar i två månader o ta det istället....

Om man lägger samma pengar på tex manfrotto eller Gitzo då? Hur står sig 40200 då? Nån som har koll på kulor strax under 2000:- ?
 
055XPROB är helt klart prisvärt tycker jag. Stabilt och lättjobbat. Dessutom är det högt nog så att jag med mina 190cm inte behöver dra upp mittpelaren, vilket bara är bra för stabiliteten! Självklart väger det en del, men det får man leva med om man vill ha ett stativ som funkar.

Jag kör med 468MGRC2 kulleden och det är en riktigt bra kombination.
 
Mmm, satt precis o kikade på den på cyberphoto. Den ser ju onekligen bra ut. Ska se om jag kan hitta mer info om den bara. Platta för snabbfäste till den? Vad rekomenderas där?

Kan verkligen rekommendera Optipod. Svensktillverkat av bästa kvalitet. Dessutom får man utan extra kostnad en skräddarsydd snabbplatta för valfri kameramodell. Stabilt, snyggt och lättjobbat. Däremot kostar den lite mer än Manfrottos. Därför är den kanske inte aktuell.
 
Kan verkligen rekommendera Optipod. Svensktillverkat av bästa kvalitet. Dessutom får man utan extra kostnad en skräddarsydd snabbplatta för valfri kameramodell. Stabilt, snyggt och lättjobbat. Däremot kostar den lite mer än Manfrottos. Därför är den kanske inte aktuell.

Försökte kolla lite på Optipods hemsida, men den funkar inte så bra för tillfället. Vad är det de erbjuder egentligen? Är det kompletta kulleder eller är det bara snabbplattor? Har de i så fall plattor som passar Manfrottos 468MGRC2? Det enda felet med det huvudet är ju att plattorna är lite små och man får dra åt utav h-vete för att plattan ska sitta stabilt på kameran...
 
Jag säljer mitt Optipodstativ, 2000 kr (utan kulled).
Kan även rekommendera Optipod snabbfäste på Manfrotto kulled, fungerar mycket bra.
Se min annons!
MVH/Barbro
 
Ok. Har snackat med folk här på forumet om 055 samt 190 från Manfrotto samt folk med Cullmans olika kulor. TAckar för svar från dom. Har nu ändå börjat fundera på ett Sherpa 635 med 71Q kulan dom säljer i paket. Stativet är mittimellan Manfrotostativen i storlek men betydligt lättare vilket känns bättre. Kan tänka mig o betala lite extra för det.
En fråga till nu då. Hur är Velbons kulleder? Lättjobbade?
Måste inte ha det värsta som finns men vill att den ska klara min Eos 40 med ett 70-200 på i alla vinklar..
 
Efter 10 år med Benbo så testade jag Manfrotto 055 X PRO B men se det gick inte.Alldeles för mycket "plockepinn" och ostabilt,långsamt och omständigt att ställa in som man vill ha det.Nu är jag tillbaka till Benbo igen.Kungen bland stativ i den prisklassen eller kronprins ialla fall :)
Kulan är ju självklart en Manfrotto 488 RC0
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.