Annons

Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

ondjultomte

Aktiv medlem
Såg ett paket på cyberphoto:
Manfrotto 190 XPRO B + kulled Manfrotto 486RC2 + stativväska Soligor Classic Line L

Men jag funderade om de inte är bättre med ett trevägshuvud ?

Och vad är det för praktisk skillnad mellan 486 och 488 ?

Manfrotto 488RC2 Midi ball kulled vs.
Manfrotto 808RC4 kraftigt trevägshuvud

Kulled är GULD =) tycker i varje fall jag =)

Skillnaden på en 486 & 488 är att 488an har en spännare extra som enbart möjligör rotering kring stativets skruvfäste

RC2 & RC4 är två olika plattyper som man sätter på kameran/objektivet.

Personligen gillar jag RC2an då den inte är så stor..

Varför är kulled bättre för dig? är det inte mer begränsande ?Man kan inte justera kameran med handtag.

Är det någon praktiskt skillnad mellan manfrotto 055 och 190 ? 055an är ltie större såg jag, men annars?

Innan jag köpte mitt stativ lånade jag ett som inte hade kulled och jag höll på att bli galen. Fruktansvärt irriterande att behöva lossa en spärr, flytta i sidled, sen öppna en annan spärr för att flytta i höjdled och sen var det en massa pill när man skulle justera lite. Funkar kanske om man tar kort på saker som står stilla men så fort man behöver flytta runt fort blir man galen.

BIF-BigFoot skrev:
Kulleden lossar man sen kan man vinkla den i stort sett hur man vill =)

Med ett panoramahuvud får du röra på 3 rattar för att uppnå samma resultat.

hmm skillnad mellan 055 & 190.. ..

Jag har för mig att man kan sätta mittelpinnen horisontellt för att underlätta macrofoto... som på denna bilden: http://static.flickr.com/44/148891638_d29e91a6e4_m.jpg

Lodrätt och vågrätt
190 X PRO är steget upp från 190 X. Den stora skillnaden är att pro-versionen har en mittpelare som kan dras upp och fällas till horisontellt läge. Detta underlättar när man vill ta bilder ner mot marken eller mot ett bord, t ex vid makrofotografering. I övrigt ny design och lägre vikt än föregångarna i 190-serien. Ett mycket bra stativ!

190 har denna funktion också.

Hm, tekniska specifikationerna var identiska också hm.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar