Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda1985

Medlem
Jag är nybörjare och har en Nikon D60. Jag vill köpa ett enklare stativ till min kamera men det visade sig inte vara så lätt.

Efter att ha kollat på exempelvis Scandinavian photo och Cyberphoto så har jag insett att det finns ju hur många olika sorters stativ som helst.

Vad ska man tänka på när man väljer stativ? Passar alla stativ till alla kameror?

Finns det något billigt (jag är student med tajt budget) stativ ni kan rekommendera?

För det första får du fundra på hur du ska använda stativet.
Vill du ha ett lätt och smidigt stativ som du kan kånka på i fjällen o s v eller vill du ha ett superstadigt som du kan ta långa slutartider med långa teleobjektiv med?
Visst kan du få ett stativ som har bägge fördelarna men då kostar det pengar.

Köp ett billigt stativ först gången. När du sett för- och nackdelar vet du vad du ska leta efter nästa gång men försök undvika de allra billigaste plaststativen.

Tack för era svar. Nu vet jag lite mer om vad jag ska titta efter.

Jag tror jag följer Nicklas råd och börjar med ett billigt som det han rekommenderade.

Hama i all ära, det är billigt absolut men det är riktigt ostabilt med.

Jo vist, det är billigt. Och ganska dålig byggkvalitet. Men man brukar alltid köpa ngt billigare först, så att man lär sig till sen vad man ska kolla efter, desutom tror jag att det passar hennes D60 perfekt, då den kameran inte väger så mycket. Plus att den passar till hennes tajta budget. Hama är ett ganska bra nybörjar stativ funkat nästan till allt utom långa tele objektiv.

Försök att ta dig till en välsorterad fotoaffär eller butik liknande Media Markt så att du kan själv känna på olika stativ också så att du känner att det passar dig (både längd och viktmässigt). Själv passade jag på att känna på stativ på fotomässan och fick bra tips och råd där (blev dock 2700 fattigare men ett grymt stativ rikare).
Lycka till!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto