Annons

Stativ utan skruv?

Produkter
(logga in för att koppla)

NielsE

Medlem
Jag äger en Sony T1-digitalkamera. Det är en kompakt kamera, och den är tyvärr inte utrustad med någon stativgänga. Då jag beställde kameran, fanns det paketlösningar med tillhörande stativ (vilket jag inte utnyttjade, då jag tänkt "låna" min fars stativ), men efter att kameran levererats till mig så påpekade jag att det inte finns någon gänga för stativ och då tog butiken bort det paketet ur sitt sortiment. (Men jag vill fortfarande behålla kameran, för annars är den bra.)

Min fråga är nu om det finns stativ som fungerar för kameror som lever ett fattigt liv utan stativgänga? Någon form av clip-on, docka eller att man skruvar fast kameran på någon universell platta, ungefär som i ett skruvstäd? Eller måste jag trolla fram min händiga sida och "snickra" ihop ett på egen hand?

Det borde ju finnas fler än jag som äger kameror utan stativgängor, och som borde vara intresserade av någon smart lösning.

Väldigt tacksam för svar
/Niels Eék


Anekdot: Nomatica.com har ett ministativ som följer med kameran som gåva (går inte att köpa separat) om man beställer kameran genom dem. De påstår att den ska fungera till kameran, fastän den bygger på skruvteknik, och vägrar ge med sig när jag försöker få dem att förstå att kameran inte har någon gänga för skruven...
 
Såg häromdagen ett ställe som sålde en slags clip-on med stativgänga för kompaktkameror. Kommer dock inte ihåg var. Kanske nån annan som vet? Annars kan jag kanske försöka hitta fram sidan...
 
Skaffa ett stativhuvud med snabbplatta! Om man tar bort skruven från plattan så borde det gå att sätta fast den på kameran med dubbelhäftande tejp eller så.

Kanske inte den smidigaste lösnigen dock... ;)
 
phanton skrev:
Såg häromdagen ett ställe som sålde en slags clip-on med stativgänga för kompaktkameror. Kommer dock inte ihåg var. Kanske nån annan som vet? Annars kan jag kanske försöka hitta fram sidan...

Hej Anton. Jag skulle _verkligen_ uppskatta om du kunde hitta sidan med denna clip-on med stativgänga för kompaktkameror, det verkar vara precis den produkten som jag är ute efter :).
 
Sy en liten påse, stor nog att stödja under hela kameran och fyll den med risgryn (ej stumfylld). Med en sån lagom fylld kan du plasera kameran på vilket underlag du vill och det är lätt att rikta kameran.
 
Ett enkelt och billigt förslag är att gjuta fast en 1/4”-mutter i en enkel plastklämma, kameran är ju så liten att borde räcka.
 
Hittade tyvärr inte sidan. Möjligtvis kan det ha varit på jobbet jag surfade...
Jag kan kolla där på måndag
 
Sigge: Tack för tipset om rispåsen, en sådan ska jag lätt sy ihop. Även om den inte löser stativproblemet, så kommer den säkert komma till användning många gånger. Mycket enklare att ta med sig än ett stativ, dessutom.

Lennart: Ditt svar ser enkelt ut på papper, men när jag börjar fundera på hur jag ska "gjuta fast" 1/4"-muttern i en plastklämma (som ska vara stark nog att hålla uppe kameran, och helst även i lutande ställningar) så har jag problem med att se det framför mig. Men jag ska ta mig en ordentlig funderare, och kolla runt på lite olika klämmor och se om det finns någon som skulle passa.

Tack alla för era förslag och kom gärna med fler!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.