Annons

Stativ till Wimberley Head

Produkter
(logga in för att koppla)

Teed

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på ett stativ och ett Wimberley Head eller ett benro gh-2, men är lite fundersam på hur dyrt stativ man behöver köpa för att man skall bli nöjd.

Skall använda det med ett Nikon 400mm f/2,8 och TC14 med en D300 i slutänden.
Är inte så sugen att lägga allt för mycket så frågan är hur billigt kan man komma undan utan att det är något rappel som ramlar ihop.

Det beror på vad du vill bära...

Jag kör ett Gitzo 3531 i kolfiber som nyttjas till 500/4 VR och D700/D300 med batterigrepp .

Inte gratis men betydligt smidigare än ett stål/alu-stativ.

Med den "beväpningen" så är det helt galet att spara in stålar på stativet! Det är nog tyvärr som så, att här gäller "har du sagt A, så får du oxå säga B"...

Din utrustning är TUNG, DYR och GRYM. Lek själv med tanken att hela paketet går i backen pga ett kass (läs billigt) stativ eller ständigt oskarpa bilder pga ett kass (läs billigt... igen) stativ. Nä, det är nog bara att bita i sur-äpplet och hosta upp degen (>5 papp) och skaffa ett stativ som är din utrustning värdig.

Fridens
Oscar

Med den "beväpningen" så är det helt galet att spara in stålar på stativet! Det är nog tyvärr som så, att här gäller "har du sagt A, så får du oxå säga B"...

Din utrustning är TUNG, DYR och GRYM. Lek själv med tanken att hela paketet går i backen pga ett kass (läs billigt) stativ eller ständigt oskarpa bilder pga ett kass (läs billigt... igen) stativ. Nä, det är nog bara att bita i sur-äpplet och hosta upp degen (>5 papp) och skaffa ett stativ som är din utrustning värdig.

Fridens
Oscar

Håller helt och hållet med Oscar i denna fråga.

// Daniel

Visst jag håller helt med, att allt för billigt är det inte tal om. Utan frågan är kan man komma undan med prylar för 3-5kkr eller måste man köpa ett Gitzo för typ 7-8kkr

Snåla inte på en så viktig grej. Vill du ha kolfiber eller behövs inte det?
Här är två billiga gitzo på rea från en butik jag har köpt måmga stativ i. Den ligger i Holland men skickar hem grejorna.
http://www.fotokonijnenberg.nl/

Gitzo G1505 Tele Studex Compact 359 euro
Gitzo GT3530S 6x Carbon Syst. Serie 3 345 euro

Det finns bättre Gitzo men de kostar också mer. Dessa är bra om du inte är för lång. Det ena är ganska kort, men Wimberley huvudet gör att det kommer upp ganska mycket

Jag använder Gitzo GT 5541LS. Det är perfekt men kostar också en hel del.

Visst jag håller helt med, att allt för billigt är det inte tal om. Utan frågan är kan man komma undan med prylar för 3-5kkr eller måste man köpa ett Gitzo för typ 7-8kkr

I dom prisintervallen så handlar det nog mest om vilket material/vikt du föredrar hos stativet, det tyngre stålet (3-5 lapp) eller det lättare kolfibret (7-8 lapp).

/Oscar

Var nog som jag trodde :) Att det får bli att ta fram spenderar byxorna och köpa ett riktigt stativ. Hade förhoppning att någon skulle komma med ett meddelande typ "Köp detta XXXXX inte så dyrt men lika bra som ett gitzo" mm så blev det inte och precis som alla andra i denna tråd, så tycker inte jag heller man skall han något skrot sittande under ett sådant objektiv, tar lixom bort glädjen att fota med det.

Jag har ett Giottos MT9170 stativ som jag köpt begangnat för ca 1700 kr. Detta + Wimberly Head + Sigma 180-500 + Sony A900 har fungerat mycke bra för mig och till en hyfsd kostnad.

Jag tror att många klarar sig med billigare saker trots att de har fin utrustning i övrigt. De brukar nog inte skriva svar i sådana här trådar eftersom stativ inte är någon stor grej för dem. Självfallet är i stället de som lagt mycket på sitt stativ överrepresenterade.
Om du inte tänker använda stativ jättemycket och inte tänkt bära det så mycket funkar det utmärkt med stål. Manfrottos 055-serie är populär och prisvärd.
Använder själv ett sådant och besväras inte allt för mycket av vikten trots att jag har kameran på det för gissningsvis hälften av mina bilder (mycket bostadsfoto åt mäklare). Om jag inte haft bil till uppdragen hade det förstås varit värt att skaffa ett lättare. När jag inte använder det får det alltid ligga i bagageutrymmet vilket gör att jag ofta "råkar ha det med" även vid andra tillfällen.
Jag tycker inte vikten är någon nackdel förutom just när man ska bära det lite längre.
Att ha ett stativhuvud man trivs med och låsning på benen som passar ens arbetssätt tycker jag är viktigare än vikten.
Har inte så mycket erfarenhet av tunga telen på stativ.

Jag tror att många klarar sig med billigare saker trots att de har fin utrustning i övrigt. De brukar nog inte skriva svar i sådana här trådar eftersom stativ inte är någon stor grej för dem. Självfallet är i stället de som lagt mycket på sitt stativ överrepresenterade.
Om du inte tänker använda stativ jättemycket och inte tänkt bära det så mycket funkar det utmärkt med stål. Manfrottos 055-serie är populär och prisvärd.
Använder själv ett sådant och besväras inte allt för mycket av vikten trots att jag har kameran på det för gissningsvis hälften av mina bilder (mycket bostadsfoto åt mäklare). Om jag inte haft bil till uppdragen hade det förstås varit värt att skaffa ett lättare. När jag inte använder det får det alltid ligga i bagageutrymmet vilket gör att jag ofta "råkar ha det med" även vid andra tillfällen.
Jag tycker inte vikten är någon nackdel förutom just när man ska bära det lite längre.
Att ha ett stativhuvud man trivs med och låsning på benen som passar ens arbetssätt tycker jag är viktigare än vikten.

Manfrotto 055 stativen är inte bra eller stabila nog för att använda med Wimberley huvud och 400/2,8 + TC objektiv

Hej!

Jag funderar på ett stativ och ett Wimberley Head eller ett benro gh-2, men är lite fundersam på hur dyrt stativ man behöver köpa för att man skall bli nöjd.

Skall använda det med ett Nikon 400mm f/2,8 och TC14 med en D300 i slutänden.
Är inte så sugen att lägga allt för mycket så frågan är hur billigt kan man komma undan utan att det är något rappel som ramlar ihop.

Det finns ett ordspråk som säger: Ingen kedja är starkare än svagaste länken.
Detta gäller i högsta grad även fotoprylar.

Jag kan efter förra veckans ovetenskapliga erfarenheter verkligen avråda från 055 tillsammans med, i mitt fall, Wimberly sidekick och 500/4. Stativet är inte vridstyvt nog.

Manfrotto 055 stativen är inte bra eller stabila nog för att använda med Wimberley huvud och 400/2,8 + TC objektiv

Jag kan efter förra veckans ovetenskapliga erfarenheter verkligen avråda från 055 tillsammans med, i mitt fall, Wimberly sidekick och 500/4. Stativet är inte vridstyvt nog.

Bra att ni rättar mig, trodde faktiskt att det skulle tåla några kilon mer än jag brukar ha på det.
Skaffa något maxat rejält alltså...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto