Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ till blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Har precis återvänt till "fotot´s underbara värld" efter ett avbrott under ngra år.

Det jag skulel behöva lite tips & hjälp är vad man kan hitta för vettiga stativ för att köra blixtar på.

Grundtanken är en mindre porträttstudio hemma, med 2-3st "vanliga" små blixtar som styrs via gemensam sync.

Problemet ligger i att jag har väldiga problem med att hitta vettiga stativ till denna lösning, då "ändamålsenliga" stativ kostar mer än vad jag är beredd att ge.
Så i detta avseende är jag snål som f*n, lägger hellre pengarna på ngt annat roligt än ngra stativ till blixtarna.

Har hittat "lågpris" altenativ på tex biltema/jula/clasolson i form av "halogenstrålkastar stativ", dvs såna där gula saker som står på alla byggarbets platser...

Dom skulle passa ypperligt, då dom bara kostar ca 150-200:- /st och därav är perfekta.

Problemet är att jag anser dom vara lite väl stora och klumpiga, framför allt tunga för att jag ska vilja släpa runt på det (vill ha det portabelt o enkelt).

Så det jag efterlyser är tips på andra små smidiga stativ i ungefär samma prisklass...om det ens finns ngt?

Tips o råd önskas.

Mvh /Tobbe

Tja, några julgransfötter och ett par kvastskaft kan inte vara allt för kostsamt..
Mvh/Gunte..

Jag vet en gosse som kör med några mikrofonstativ (bomvarianten se t ex http://www.musikborsen.se/ -> mikrofoner -> stativ -> artnr 103591) för ett par hundralappar per styck. Fungerade faktiskt kanonbra. Hopfällbart och snyggt.

Han hade kompletterat med någon paraplyhållare typ
http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=223&itemid=72
som gjorde arrangemanget ledbart i alla riktningar men det kanske inte är nödvändigt.

Det var iaf mycket kreativt, portabelt, lättpackat och funktionellt. Faktiskt så bra att jag skulle vilja ha ett eller två för snabba fältjobb. Undrar om man kan hitta något i aluminium eller grafit... ;-)

Bör ju även funka som reflektorhållare mm. Varje seriös fotograf borde ha ett par mikrofonstativ i fotoväskan...

EDIT: Korrigerade stativlänken

/G

Senast ändrad:
Eller så hittar du dessa stativ på Clas Ohlson på rea just nu

"Stativ för halogenbelysning. Praktisk vid t.ex målning och tapetsering. Fäste för valfri halogenbelysning. Lev utan lampa. Justerbar höjd 70-185 cm." Art nr 32-5062

44.50 kr, kan det bli billigare?

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q112q157q441&ic=N&sw=11679

Redigerat: Ojdå...läste visst inte ditt inlägg så noga...såg att du redan hittat dessa... Men för 45 spänn kan det kanske vara värt att bära omkring på... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar