Annons

Stativ - snabbfästen?

Produkter
(logga in för att koppla)

lenelg

Aktiv medlem
Just nu sitter jag av en olyckshändelse med två olika uppsättningar snabbfästen, från Manfrotto och Velbon. Inget av dem känns klockrent, därför undrar jag vad ni använder därute, och som ni tycker fungerar? Jag kanske borde satsa på Really Right Stuff men det är inte riktigt min prisklass ;^(

Det jag bl a saknar (fr a hos Velbon) är ett tydligt "klick" som talar om att fästet låst ordentligt..

Japp, jag har ett på mitt.
Jag har samma fäste på alla stativ och "fast" monterade plattor på all ahus och objektivfötter. Så det är bara att klicka i och kombinera utan att skruva och dona på fält.

Tony och Benny

Bra då vet jag det, då är frågan bara vilket stativ och fäste man ska välja.

Jag sitter med en blandning av Manfrotto RC2 och RC5. RC5 är egentligen för mellanformat med en extra fjädrande fästpunkt framtill som dock inte är i vägen. Snabbplattan skruvas åt så den sitter som berget. Vill man ha max flexibilitet eller kanske skaffa tillbehör som Benros sidekick kopia för supertelen då är Arca Swiss standarden säkrast. Man kan i regel skruva fast nya snabbplattsfästen i sina befintliga snabbplattor om man vill byta till annan modell.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto