Annons

Stativ samt Mikrofon

Produkter
(logga in för att koppla)

Inteno

Aktiv medlem
Tjena!

Är på jakt efter ett schysst stativ som jag skall ha till fotografering SAMT filmning, så jag vet inte vilket man skall ha. Om man skall ha en "spak" på huvudet som man kan dra i för att få stabila rörelser på kameran?

Sedan är jag på jakt efter en mikrofon som jag kan koppla till min D5100 för att få bättre ljudupptagning!

Budget är då ca 2000kr, kan gå över lite om det behövs!

Mvh Johannes
 
Oftast har man kulled till fotografering men ett videohuvud till filmning. Videohuvudet har en spak mycket riktigt och dämpade rörelser så man kan få lite mjukare rörelser av det. Manfrotto tillverkar båda typerna och det går att byta mellan de två huvudena på deras stativ.
 
Det sägs att röde gör bra mickar men du får "bara" en mick.

Med en zoom så får du i princip en diktafon med bra ljudkvalité med en massa andra funktioner.
Tex spela in ett komp o kompa dig själv(nej jag kan inte spela instrument men barna kan)
Vad som skiljer zoom´arna åt vet jag inte riktigt. Men ngn sa att H2 har samma mikrofoner som H4n. Vet inte om det är sant.
http://www.zoom.co.jp/

Videohuvud är svårt men i princip alla stativtilverkare har.
Jag hade vänt mig till en butik o testat på plats.
O när det gäller stativ så får man vad ma betalar för.
Trösten i den kråksången är att ett vettigt stativ håller livet ut o säkert mer. Gör det inte det så vet man vad man inte vill ha nästa gg man handlar...
Själv har jag en version av Manfrottos gamla klassiker 055. Tyvärr är det kula på det.
Just nu om jag behöver 2 stativ så kan jag låna ett gammalt Manfrotto 190 med videohuvud.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.