Annons

Stativ/paraply till blixt. Vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)
Med det senaste settet du länkade, Alexa, så är inte blixten vinklingsbar i höjdled vilket åtminstone för mig hade varit en jättestor nackdel.
 
Hur tusan går det? Du som är allergisk mot hårda skuggor! :)
(beatydish ger ju oftast ett hårdare ljus)

Beautydish med raster ger hårdast ljus/skuggor. Bara ljusformaren utan raster ger kanske lite medelljus. Beautydish med diffusor ger mycket mjukt ljus/skugga. Testa får du se. Hårda skuggor kan vara passande i vissa situationer.
 
Hittade nu detta "settet" som jag blev intresserad av. Softbox plus stativ för 1100kr. Blir lite billigare men blir det bättre?

http://www.kaffebrus.nu/portabelt-studioset-for-hot-shoe-blixt-softbox-721.html
Och som jag förstått det, där får man inte med ett fäste, men där behöver man heller inget fäste?

Isf blir det nog av att jag köper den istället. Får jag allt från ett och samma ställe, fraktfritt dessutom.


Köp softbox och stativ från Henrik på kaffebrus och köp denna radiosändaren från E-bay så kan du sedan välja att köpa till ett guldigt paraply för sommarens bikinibilder. Den radiosändare som jag länkar till har ett paraplyfäste. Och den passar, stativ, blixt och kamera. Eventuellt får du köpa till en led så att du kan vinkla som du själv vill. Sen har du flexibilitet så att du klarar dig i alla situationer. Lycka till.
 
Senast ändrad:
Eventuellt får du köpa till en led så att du kan vinkla som du själv vill. Sen har du flexibilitet så att du klarar dig i alla situationer.


Vilken av fästena ska jag köpa då? Precis som jag frågade i början på denna tråd så förstår jag inte skillnaden funktionsmässigt mellan de två fästena, och vill gärna veta så jag vet vad jag ska inhandla. ska man köpa standard, eller vad gör skruvgängan?
http://www.kaffebrus.nu/faste-for-paraply-och-blixt-510.html
 
Vilken av fästena ska jag köpa då? Precis som jag frågade i början på denna tråd så förstår jag inte skillnaden funktionsmässigt mellan de två fästena, och vill gärna veta så jag vet vad jag ska inhandla. ska man köpa standard, eller vad gör skruvgängan?
http://www.kaffebrus.nu/faste-for-paraply-och-blixt-510.html

Den som har ett gängat fäste är bäst för din del för då kan du skruva fast din radiomottagare på fästet direkt. Det kommer att öka din flexibilitet.
 
Beautydish med raster ger hårdast ljus/skuggor. Bara ljusformaren utan raster ger kanske lite medelljus. Beautydish med diffusor ger mycket mjukt ljus/skugga. Testa får du se. Hårda skuggor kan vara passande i vissa situationer.
Nja, håller väl med till viss del men det beror ju mycket på den reflekterande omgivningen är. Är ljuskällan lika stor och du inte har mycket i omgivningen som kan reflektera (och mjuka upp skuggorna) så blir det samma hårda skuggor. Tex en plåtning på en stor parkering med nylagd svart asfalt så blir skuggorna lika hårda men spridningen (utlysningen) mer varierad.
 
Nja, håller väl med till viss del men det beror ju mycket på den reflekterande omgivningen är. Är ljuskällan lika stor och du inte har mycket i omgivningen som kan reflektera (och mjuka upp skuggorna) så blir det samma hårda skuggor. Tex en plåtning på en stor parkering med nylagd svart asfalt så blir skuggorna lika hårda men spridningen (utlysningen) mer varierad.

Inte så hårda skuggor här inte! Nylagd sand förvisso ;-)
 
ANNONS